Pilot 6 - Collected Extended Versions Vol. 1

In korte tijd overspoelt Armada Music mijn bureau met trance releases. Vette verzamelalbums die het bespreken beslist waard zijn. En bespreken doen we ze, daadkrachtig als de recensie-sectie is en bestand tegen elke druk! De directie duldt immers geen vertraging en onze strakke planning is zo heilig als het gras van Wimbledon. En omdat Armada Music drie van haar Collected Extended Versions min of meer gelijktijdig uitbrengt, maak ik er een triootje van! Dat biedt me namelijk ook de mogelijkheid deze releases met elkaar te vergelijken. Één kapstokje met daaraan de collectie van drie Armada sublabels: A State Of Trance - Collected Extended Versions Vol. 4, Coldharbour Recordings - Collected Extended Versions Vol. 2 en Pilot 6 Collected Extended Versions Vol. 1.

Het label: Pilot 6

Pilot 6 is een betrekkelijke nieuwkomer binnen de scene. Anderhalf jaar lang is het platform nu onderdeel van Armada Music. De naam Pilot 6 dankt het label aan het gebouw waar Armada Music gevestigd is en het biedt onderdak (het label, niet het gebouw) aan talentvolle en over het algemeen nog niet zo bekende producers. Diepe en melodische progressive house is het geluid van Pilot 6.

Bijna een maand lang stond ‘No sudden moves’ bovenaan de Beatport Chart. Deze plaat van Glenn Morrison was dan ook een zeer succesvolle eerste release van Pilot 6 en je kunt je een slechtere labelstart wensen. Een talent dat mijns inziens heel ver gaat komen is Arney Secerkadic. Evenals collega Morrison een Canadees maar wat die eerste niet heeft is de betiteling ‘producer van het jaar’ door Armin himself. Arnej wel en dat maakt hem al zo’n beetje tot de vaandeldrager van dit label. De release Pilot003 is een van mijn favoriete platen op deze verzamelaar, maar dat komt omdat ik sinds kort helemaal weg ben van de producties en sets van Simon & Shaker. Laat je eens vervoeren door ‘Narc’ van Robert Nickson in de S&S remix, heerlijk!

Grappig aan deze compilatie -of is hier een compilotie- is dat we er diverse onbekende producers aantreffen, die bij nader inzien niet zo onbekend zijn. Ze maken alleen diepere en minder uplifting muziek dan we normaal van ze gewend zijn, en doen dat zo verdienstelijk dat ze hun release ermee op Pilot 6 hebben verdiend. Ooit van Eddie Williams gehoord? Het is een alias van Sean Tyas die eens uit een heel ander vaatje tapt. En Thomas Didrik? Dat is Robert Nickson. Kismet tot slot. Niemand minder dan Andrew Bennett. Onder zijn eigen naam brengt hij zijn platen uit op Coldharbour Recordings en bij Pilot 6 wist hij maar liefst vier van de eerste twintig releases voor zijn rekening te nemen.

Op de tweede schijf is een voorname rol voor Umek & Beltek weggelegd. Het duo is met drie tracks aanwezig en hun opzwepende tracks met electro-invloeden stemmen me zeer vrolijk. Verder is ‘Flight 887’ van Da others een erg lekkere plaat, ’Hold control’ van Rowald Steyn gaat heerlijk de diepte in en ook de beide Kismet producties zijn top. Omdat een M.I.K.E. productie op geen enkele recente Armada release mag ontbreken doet hij ook hier een duit in het danszakje en presenteert hij als Caromax het melodieuze ‘Logic’.

Kruisbestuiving: de plussen en de minnen

Inherent aan deze ‘back catalogue’ releases, en dus bij alledrie de albums overeenkomstig, is het van-de-hak-op-de-tak karakter. Zowel Coldharbour, ASOT als Pilot 6 staan voor hun eigen sound binnen de trance/progressive hoek en dat is sterk. Daarbinnen bieden ze evengoed veel variatie in het aantal bpm en ook in harde en rustige tracks. De platen staan keurig op releasedatum gerangschikt maar in een (gemixte) set zouden ze nooit in deze volgorde passeren. Vooral bij het beluisteren van de hele cd achter elkaar is dit jammer, temeer daar deze muziek vooral geschikt is (en zelfs gemaakt wordt voor) non-stop beluistering in sets met een opbouw.

De ASOT dubbellaar is heerlijk, maar wel wat gedateerd. De parels die erop staan, want dat zijn het, zijn allemaal afkomstig uit 2006 of 2007. Liefhebbers kennen ze onderhand wel, en dat zou deze release wat minder interessant kunnen maken. Hetzelfde geldt voor het tweede deel dat Coldharbour Recordings uitbrengt. Grotendeels tracks van bouwjaar 2007 en ook hier geen verrassende zaken. Wel van recente snit is het eerste volume van Pilot 6. De Collected Extended Versions die we daarop aantreffen zijn behoorlijk nieuw, de laatste vier platen zelfs van dit jaar. Dat maakt deze kennismaking extra leuk en fris!

Geen mix, geen opbouw, geen DJ aan het werk om iets over te vertellen. Wel (in totaal voor dit triootje) zestig kwaliteitsplaten van getalenteerde producers, van ontluikende talenten tot gevestigde artiesten. Tracks die ‘los’ gepresenteerd worden om ze in hun volle ‘extended’ lengte tot recht te laten komen. Wanneer het sublabel (en ook Armind doet nog mee) weer twintig releases achter de rug heeft verschijnt het volgende deel, dat is het principe. De ‘Collected Extended Versions’ van Armada Music: voer voor verzamelaars. Maar wel smakelijk voer!

Score: 70

1. Glenn Morrison - No Sudden Moves (Original Mix)
  2. Arnej - Rendezvous (Original Mix)