When looking for a place that plays electronic music in Leipzig, at the top of the list you will find the Distillery, the most renowned club in Eastern Germany. For Matthias Tanzmann the Distillery has special importance, as since 1997 he has been resident DJ there, providing the soundtrack for Leipzig nightlife for (‘more than’ ? add this into the sentence here from 2008) a decade. From the beginning Matthias’s musical output has revolved around more than just functional club music, regardless of whether it’s on the turntables or in the studio. Combining subtle arrangements that ride the deep vibes that lie between House and Techno, yet never forgetting the drive for the dance floor- that is what Matthias Tanzmann’s music is about. Together with Daniel Scholz he founded Gamat 3000 at the end of the 90’s. With releases on Dessous Recordings, Freude am Tanzen and FM Musik they quickly made a name for themselves in the German House scene. The duo even landed one of the club hits of the summer of ‘99, with the track 'Feeling Love'. At a millennium New Year’s Eve party, Matthias and Andrè Quaas (then part owner of the Distillery) decided to start a new label which would offer a premium platform for Leipzig House protagonists and for befriended international producers. With the release of the Gamat 3000 - ”Radio Moon” EP, the Moon Harbour label started along with the new millennium and received extremely positive feedback from the press and clubs alike. Matthias took over as A&R and Andrè now manages the entire administration of the label. In 2000 Matthias made his debut as a solo artist with “Rose Garden”. In parallel to the success of Moon Harbour and Gamat 3000, he also rapidly advanced to becoming one of the most booked German House DJ’s. He later became resident DJ at the clubs Flokati (Munich) and Sternradio (Berlin), playing gigs from Moscow to Barcelona, Paris to London. As host of Moon Harbour Label Flights at the Distillery, Matthias has renowned international DJ’s to play, with the likes of Jackmate, Steve Bug, Jesper Dahlbäck and many more playing so far. It is not only music that plays an important role in Matthias Tanzmann’s life. In Weimar he studied media design at Bauhaus University. This was a creative extension to his work in Gamat 3000 and his profile as a solo artist. By 2007 he had released numerous EP’s, three mix compilations and remixed tracks by Moby, Wighnomy Bros., Freestyle Man, Marlow, Terry Lee Brown Jr. and Dapayk & Padberg. Collaboration with other artists is also very important for Matthias. Together with Steve Bug and Daniel Stefanik, he has produced various EPs, drawing inspiration from the new dynamics and sounds that the collaborative process can create. While over the years his tracks have developed from classical Deep House with a European edge, through to Minimal House bordering on ambitious Techno, groove and deepness were and still are the essential elements of Matthias Tanzmann’s music.
Ik was nog nooit zo vaak in de Melkweg geweest als afgelopen dagen,
hehe ik was zelfs nog nooit echt binnen geweest bedacht ik me ineens toen ik er dodag was...ja wel binnen maar nooit zover dat ik iets van muziek heb gehoord
zo kom je er nooit, zo kom je er 3 dagen in een week
en ik ben ook enthousiast! geluid was idd meer dan perfect, als de boxxen dubstep aankunnen, kunnen ze alles aan!
Geluid in de melkweg is zeker goed!!
wil die tanzmann eigenlijk ook wel checken..Hij is een tijdje later ook in de poema maar opzich beter in de melkweg!
Ik vrees weer voor een trip naar adam
der staat niks over circo loco in de poema op zn myspace iig, terwijl die wel tot het eind van het jaar is bijgewerkt, en het feest al een tijd bekend is...
Melkweg met Klinch op de kaart als dancepodium
today | 17:55:00 | 24.07.07
Met het danceconcept Klinch wil de Melkweg haar positie als toonaangevend Amsterdams dancepodium versterken. Door de samenwerking aan te gaan met partijen als Electronation, 030303, Traffic en Crackhouse maar de regie deels in eigen handen te houden hoopt de zojuist aangestelde danceprogrammeur Hidde Pluymert een gevarieerd en regelmatig terugkerend programma voor het poppodium te realiseren. De eerste avond vindt op vrijdag 27 juli plaats met Klinch-resident Estroe, Moon Harbour anchorman Matthias Tanzmann en Vreemdpionier Calros Valdes.
Door Aron Friedman
"Er moet weer een lijn komen in onze programmering," vindt Hidde Pluymert. Een paar maanden terug werd hij aangesteld als nieuwe danceprogrammeur en hij vat de koe onmiddellijk bij de horens. "De laatste jaren waren er voornamelijk losse evenementen, terwijl je vroeger een paar succesvolle terugkerende concepten had, zoals Timemachine en HQ. Dance moet weer een wezenlijk onderdeel worden van het brede muzikale spectrum dat de Melkweg te bieden heeft. En je kunt een zaal wel gaan verhuren, maar daarmee is de kwaliteit niet gewaarborgd. En als poppodium heb je wel de taak om zo afwisselend en vernieuwend mogelijk te programmeren."
Met Klinch wil Pluymert iedere twee weken een nieuwe vrijdagavond organiseren. Toch weet hij donders goed dat de Melkweg alleen niet zomaar iedere editie zal voltrekken met publiek. Daarom is hij de samenwerking aangegaan met een aantal organisaties. "We hebben gekozen voor Electronation, die natuurlijk hun strepen verdiend hebben als organisatie en een trouwe achterban hebben." Ook is er plaats voor het Utrechtse acidcollectief 030303, die een lans breken voor rave, electronica en oldschool acid. "Dat is natuurlijk een muziekstroming die moeilijk te programmeren is, maar waar wel een publiek voor is. Op de eerste editie staat Luke Vibert, dus het begint meteen goed."
Daarnaast wordt ook de samenwerking aangegaan met Crackhouse, een nieuwe organisatie die zich richt op pompende house. Traffic, dat inmiddels haar zesde jaar ingaat, gaat verder onder de Klinch noemer. "De bedoeling is dat feesten hun eigen identiteit behouden, maar ook bij Klinch horen. Op Traffic spelen binnenkort Tony Rohr, Deetron en Mark Broom. Op de flyer komt dan te staan Klinch en Traffic." Ook wil Pluymert losse Klinch avonden organiseren. Daarvoor is Estroe als resident aangewezen. "Haar brede stijl symboliseert waar klinch voor staat. Zij heeft ook de eerste Klinch mixtape in elkaar gezet, met platen van !K7, Soma en Playhouse. En er zijn meer mixtapes op komst van onze andere artiesten."
Pluymert ziet een gouden toekomst voor de Melkweg als dancepodium, omdat het zich op verschillende manieren kan onderscheiden van de rest. "Sinds de verbouwing is het geluid echt optimaal," weet hij. "Op 5 Days Off bleek met name de Max een ongekend niveau qua geluid te hebben. We hebben meerdere complimenten gekregen. Miss Kitten en Cobblestone Jazz hebben alletwee hun bewondering voor het systeem geuit." Ook is er in de Melkweg ruimte om het multimediale aspect van electronische muziek te onderstrepen. Daar wil Pluymert dan ook gretig gebruik van maken. "We willen met het Amsterdam Dance Event bijvoorbeeld ook een expositie over straatcultuur laten zien en we willen het visuele aspect van een dansavond ook verder gaan uitwerken."
Voor de eerste editie op vrijdag 27 juli worden de visuals onder handen genomen door VJ Zanne. En met Matthias Tanzmann als headliner heeft de Melkweg een veelbelovende eerste editie in handen.