Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 00:26:p.s hoe is het met de duftbeutel?
Que?
Jump
Jump is een muziekgenre, ontstaan in België eind jaren '90. In het begin werd jump beschouwd als een afkooksel van het snellere en hardere Hardcore, maar al snel groeide deze tragere variant (toen zo'n 135-140bpm) uit tot een ware rage.
De peetvaders van het jump-genre waren Da Boy Tommy en Da Rick, welke samen de top 10 hit "Ready to rumble" hebben gehad. (De sample zelf is een sample van vechtgala presentator Michael Buffer). Zij introduceerden jump bij het Belgische publiek. De eerste jaren bleef jump slechts bekend in de Lage Landen, maar later sprong de microbe over op onder andere Frankrijk en Duitsland.
Omwille van de opkomst van Hardstyle, werd jump in Nederland plots ook Jumpstyle genoemd, waarna ook België deze benaming hier en daar overnam. Op dit ogenblik, anno 2006, is jump begonnen aan een heropleving. Doorheen de jaren is de snelheid wel wat toegenomen tot ongeveer 140-145bpm.
Jump wordt gekenmerkt door vrolijke melodieën waarin een redelijk harde bass in voorkomt. Dikwijls bevatten jump-nummers ook een geluidsopname van een bekende film of een doorgaans mannelijke vocal. Doorgaans vallen deze samples of vocals vlak voor het hoogtepunt van het nummer, waarna het helemaal losbarst. Door de energieke melodie die dikwijls voorkomt bij jump, wordt dit genre wel eens verward met Hardtrance. Jump wordt door niet-kenners dikwijls verward met hardstyle, hardtrance tot zelfs hardcore en house. Het probleem is dat deze genres elkaar dikwijls heel dicht benaderen of zelfs in elkaar overlopen. (Nog even ter verduidelijking: house wordt doorgaans beschouwd als de moeder van al dance-muziek dat gemaakt is met een computer, synthesizer en drumcomputer) In Nederland spreekt men soms van Nederlandse oldstyle sound die in een nieuw jasje is gegoten met vrolijke club-house-achtige beats en rave, in combinatie met oldschool/hardcore bass.
De dansstijl die bij jump hoort is geëvolueerd van een variatie op hakken over werkelijk (rond)springen jumpen tot het vandaag bekende skiën, uitgevonden in de legendarische danstempel Cherry Moon, hoewel deze move meestal op Hardtrance en hardhouse werd toegepast omdat er van pure jump geen sprake was. In die dancing nam het skiien de vorm aan van het bekende jumpen van vandaag. De beruchte DuoJump is met kleine verschillen zo wat het eindproduct van het 'Cherry Moon Danspasje', hoewel daar meer ritmisch voorover werd geleund tijdens het dansen. De "skimove" is zo bekend dat op het internet een wildgroei ontstaan is aan filmpjes waarin jongeren "skiën" en hun jumpmoves tonen samengaand met parodieën waarbij populaire videospelletjes- of tv-programmapersonages worden gebruikt als jumpers. De makers van deze filmpjes waarin ze thuis staan te Jumpen worden in het Dancing-circuit meestal bespottend "HomeJumpers" genoemd, en krijgen meestal het predikaat 'Wannabe' opgedrukt. Ook op andere nevengenres die hun roots hebben in de house, soms tot ergernis van de aanhangers van die andere genres. Ook is er tekken dit is de Franse variant van het jumpen en stamt af van French Tek.
Stijlen
Binnen de jump zijn er verschillende stromingen. Deze hebben niet echt een naam, maar kenmerken wel een groep artiesten.
Felix jump: dit is een variatie die als eerste werd uitgevoerd in een plaat van Dj Felix Project getiteld On The Floor. De plaat heeft een vaste, herkenbare volgorde en werkt met makkelijk te onthouden en vaak vulgaire vocalen. De indeling is als volgt: beat - vocalen - melodielijn - vocalen - melodielijn - beat. In principe zullen de vocalen en de melodielijn nooit tegelijk te horen zijn. Dit is de meest commerciële variant van jump
Industrial jump/French Tek: dit is de stijl waaronder artiesten als Lobotomy Inc., Major Bryce, Dj Greg C. (a.k.a. Jenny D. Light) produceren. Het gaat hier vaak om een stevige beat met een melodielijn die gesampled is uit industriële of vocale geluiden. Deze stroming kent vooral veel aanhang in Frankrijk.
Hardjump: Dit is een stijl waar onder andere artiesten als Chicago Zone, Totalition, Dj Marcky en The Dreamteam onder vallen. Dit is ongeveer hetzelfde als de 'normale' jump, maar dan dikwijls met een snoeiharde bass. Ook zijn de melodietjes vaak wat minder blij, en wat donkerder en een meer metaal-achtig geluid.
dus....
Jump is een muziekgenre, ontstaan in België eind jaren '90. In het begin werd jump beschouwd als een afkooksel van het snellere en hardere Hardcore, maar al snel groeide deze tragere variant (toen zo'n 135-140bpm) uit tot een ware rage.
De peetvaders van het jump-genre waren Da Boy Tommy en Da Rick, welke samen de top 10 hit "Ready to rumble" hebben gehad. (De sample zelf is een sample van vechtgala presentator Michael Buffer). Zij introduceerden jump bij het Belgische publiek. De eerste jaren bleef jump slechts bekend in de Lage Landen, maar later sprong de microbe over op onder andere Frankrijk en Duitsland.
Omwille van de opkomst van Hardstyle, werd jump in Nederland plots ook Jumpstyle genoemd, waarna ook België deze benaming hier en daar overnam. Op dit ogenblik, anno 2006, is jump begonnen aan een heropleving. Doorheen de jaren is de snelheid wel wat toegenomen tot ongeveer 140-145bpm.
Jump wordt gekenmerkt door vrolijke melodieën waarin een redelijk harde bass in voorkomt. Dikwijls bevatten jump-nummers ook een geluidsopname van een bekende film of een doorgaans mannelijke vocal. Doorgaans vallen deze samples of vocals vlak voor het hoogtepunt van het nummer, waarna het helemaal losbarst. Door de energieke melodie die dikwijls voorkomt bij jump, wordt dit genre wel eens verward met Hardtrance. Jump wordt door niet-kenners dikwijls verward met hardstyle, hardtrance tot zelfs hardcore en house. Het probleem is dat deze genres elkaar dikwijls heel dicht benaderen of zelfs in elkaar overlopen. (Nog even ter verduidelijking: house wordt doorgaans beschouwd als de moeder van al dance-muziek dat gemaakt is met een computer, synthesizer en drumcomputer) In Nederland spreekt men soms van Nederlandse oldstyle sound die in een nieuw jasje is gegoten met vrolijke club-house-achtige beats en rave, in combinatie met oldschool/hardcore bass.
De dansstijl die bij jump hoort is geëvolueerd van een variatie op hakken over werkelijk (rond)springen jumpen tot het vandaag bekende skiën, uitgevonden in de legendarische danstempel Cherry Moon, hoewel deze move meestal op Hardtrance en hardhouse werd toegepast omdat er van pure jump geen sprake was. In die dancing nam het skiien de vorm aan van het bekende jumpen van vandaag. De beruchte DuoJump is met kleine verschillen zo wat het eindproduct van het 'Cherry Moon Danspasje', hoewel daar meer ritmisch voorover werd geleund tijdens het dansen. De "skimove" is zo bekend dat op het internet een wildgroei ontstaan is aan filmpjes waarin jongeren "skiën" en hun jumpmoves tonen samengaand met parodieën waarbij populaire videospelletjes- of tv-programmapersonages worden gebruikt als jumpers. De makers van deze filmpjes waarin ze thuis staan te Jumpen worden in het Dancing-circuit meestal bespottend "HomeJumpers" genoemd, en krijgen meestal het predikaat 'Wannabe' opgedrukt. Ook op andere nevengenres die hun roots hebben in de house, soms tot ergernis van de aanhangers van die andere genres. Ook is er tekken dit is de Franse variant van het jumpen en stamt af van French Tek.
Stijlen
Binnen de jump zijn er verschillende stromingen. Deze hebben niet echt een naam, maar kenmerken wel een groep artiesten.
Felix jump: dit is een variatie die als eerste werd uitgevoerd in een plaat van Dj Felix Project getiteld On The Floor. De plaat heeft een vaste, herkenbare volgorde en werkt met makkelijk te onthouden en vaak vulgaire vocalen. De indeling is als volgt: beat - vocalen - melodielijn - vocalen - melodielijn - beat. In principe zullen de vocalen en de melodielijn nooit tegelijk te horen zijn. Dit is de meest commerciële variant van jump
Industrial jump/French Tek: dit is de stijl waaronder artiesten als Lobotomy Inc., Major Bryce, Dj Greg C. (a.k.a. Jenny D. Light) produceren. Het gaat hier vaak om een stevige beat met een melodielijn die gesampled is uit industriële of vocale geluiden. Deze stroming kent vooral veel aanhang in Frankrijk.
Hardjump: Dit is een stijl waar onder andere artiesten als Chicago Zone, Totalition, Dj Marcky en The Dreamteam onder vallen. Dit is ongeveer hetzelfde als de 'normale' jump, maar dan dikwijls met een snoeiharde bass. Ook zijn de melodietjes vaak wat minder blij, en wat donkerder en een meer metaal-achtig geluid.
dus....
Vind dat hele cuntstyle maar een breezersvlieg...
Volgend jaar is het niet meer op TMF en dus niet vet om te jumpen...
+ dat ik kotsmisselijk wordt van die trash op m'n werk op de radio...De hele dag die grafzooi afgewisseld met dat Joling geval...
en wat the fock...Iedereen gaat produceren! Iedereen wil jumpstyle maken...
Ik laat normaal gesproken een andere muziekstijl in haar waarde, maar deze muziek...
Ik erger me er mateloos aan...Smetvrees
Volgend jaar is het niet meer op TMF en dus niet vet om te jumpen...
+ dat ik kotsmisselijk wordt van die trash op m'n werk op de radio...De hele dag die grafzooi afgewisseld met dat Joling geval...
en wat the fock...Iedereen gaat produceren! Iedereen wil jumpstyle maken...
Ik laat normaal gesproken een andere muziekstijl in haar waarde, maar deze muziek...
Ik erger me er mateloos aan...Smetvrees
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 00:50:Het probleem is dat deze genres elkaar dikwijls heel dicht benaderen of zelfs in elkaar overlopen.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 01:10:of zelfs in elkaar overlopen
dikke bullshit.
man man man....jump is gewoon een stupide muziekstijl...vind het ook toevallig dat je juist gedurende deze jump-hype een forum opent, waarin je vraagt naar jump samples, en wat let je... Je hebt binnen een uurtje met fokking fruity loops nog een jump nummer gemaakt...even serieus, mijn moeder maakt betere, diepgaandere muziek dan jump...
Heb vandaag al de kritiek gekregen, dat techno liefhebbers altijd prediken, dat hun stijl de beste is...dan zal ik dat nu niet meer doen, wel kan ik prediken, dat jump een afschuwelijk hoofdstuk is in de elektronische muziekgeschiedenis...ik wordt aangevallen omdat ik zeg, dat techno diepgaand en innovatief is....dan hoor je me daar niet meer over...maar kan je wel zeggen, dat jump zo fokking stupide is, werkelijk waar, om een fatsoenlijk jump nummer te maken, moet je de inspiratie hebben, van een kind van 2 bij de AH kleurplaatwedstrijd...het is wel zo ontzettend poep...nicht zu glauben....en iedereen wil ineens jump maken, met alle respect, DO IT! maak die shit en wordt er rijk van, misschien vind je het zelf stiekem nog wel mooi ook...heb al aardig wat reacties gezien op dit forum, die duidelijk zeiden, dat jump gewoon mooi is...Wat, De, Fok, Is, Dat....luister nou eens goed....ik respecteer een hoop shit hoor...ik heb bvb een schijthekel aan trance, maa ik zal nooit op een forum gaan lopen verkondigen, dat trance poep is, smaken blijven verschillen, en de nr 1 dj ter wereld is een trance dj, dus er is een markt voor, mensen vinden het mooi, en dat respecteer ik...
Jump daarentegen...waarom...hoe? wat is er gebeurd dat de wereld ineens behoefte kreeg aan het fenomeen jump...het is inspiratieloze poep(zoals ook veel trance, hardhouse en hardstyle is) en het wordt zelfs op het nieuws uitgezonden... Zelfs erwin kroll( dwdd), dtvdd) deed een dansje nadat er een item over jump in het nieuws was verschenen...
Ik draaf door...mijn punt is gemaakt...en dan wil ik toch echt afsluiten door te zeggen...iedereen zijn ding, maar luister please wel verder dan je jump lang is...groeten...
Heb vandaag al de kritiek gekregen, dat techno liefhebbers altijd prediken, dat hun stijl de beste is...dan zal ik dat nu niet meer doen, wel kan ik prediken, dat jump een afschuwelijk hoofdstuk is in de elektronische muziekgeschiedenis...ik wordt aangevallen omdat ik zeg, dat techno diepgaand en innovatief is....dan hoor je me daar niet meer over...maar kan je wel zeggen, dat jump zo fokking stupide is, werkelijk waar, om een fatsoenlijk jump nummer te maken, moet je de inspiratie hebben, van een kind van 2 bij de AH kleurplaatwedstrijd...het is wel zo ontzettend poep...nicht zu glauben....en iedereen wil ineens jump maken, met alle respect, DO IT! maak die shit en wordt er rijk van, misschien vind je het zelf stiekem nog wel mooi ook...heb al aardig wat reacties gezien op dit forum, die duidelijk zeiden, dat jump gewoon mooi is...Wat, De, Fok, Is, Dat....luister nou eens goed....ik respecteer een hoop shit hoor...ik heb bvb een schijthekel aan trance, maa ik zal nooit op een forum gaan lopen verkondigen, dat trance poep is, smaken blijven verschillen, en de nr 1 dj ter wereld is een trance dj, dus er is een markt voor, mensen vinden het mooi, en dat respecteer ik...
Jump daarentegen...waarom...hoe? wat is er gebeurd dat de wereld ineens behoefte kreeg aan het fenomeen jump...het is inspiratieloze poep(zoals ook veel trance, hardhouse en hardstyle is) en het wordt zelfs op het nieuws uitgezonden... Zelfs erwin kroll( dwdd), dtvdd) deed een dansje nadat er een item over jump in het nieuws was verschenen...
Ik draaf door...mijn punt is gemaakt...en dan wil ik toch echt afsluiten door te zeggen...iedereen zijn ding, maar luister please wel verder dan je jump lang is...groeten...
hij heeft wel 100% gelijk
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 09:49:Idd in elke style zijn goeie en slechte producers
tuurlijk is dat
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 13:24:tuurlijk is niet alles goed...
maar dat is met alle muziek toch ?
Dat zei ik ja
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 13:00:techno is een loopje wat telkens een beetje veranderd
DnB in principe ook, misschien veranderd het wat vaker
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 13:30:ik vond techno vroeger ook niets, veels te eentonig.
maar als je je er verder in gaat verdiepen, hoor je wel dat het meer is dan een steeds veranderend loopje
kijk dat begrijp ik nooit van mensen,hoe vaker je iets hoort...
muziek moet toch gelijk aanslaan?
waarom zou je aldoor iets luisteren, net zolang dat je het mooi vind?
ik zie het niet,ik download veel,je luisterd de eerste seconden,slaat het niet aan,wissen maar weer...
ik wil alleen dingen die direct mooi zijn,het leven is al zo kort
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 14:27:kijk dat begrijp ik nooit van mensen,hoe vaker je iets hoort...
muziek moet toch gelijk aanslaan?
ja, maar je kan ook eens proberen iets uit te luisteren
zo kwam ik er achter...
ik had een hard-techno setje en dat had ik al een half jaar.
mss 1x geluisterd. toen een x op cd gefikt en een paar x op reis naar me werk geluisterd. begon het steeds vetter te vinden omdat ik steeds meer dingen hoorde
kijk dat is de kunste van goede techno, het klinkt erg monotoon terwijl het eigenlijk niet zo is
Nou dat vind ik echt nonsens xeno...
ik kan me nog herinneren dat jij breakcore eerst af kraakte als herrie, en nu begin je het ook leuk een zelfs vooruit strevend te vinden.
Om iets leuk te vinden moet je het eerst plaatsen (ja ik heb die column ook gelezen)
Soms moet je gewoon eerst aan iets nieuws wennen voordat je de leuke elementen in de stijl gaat horen. De eerste keer wordt je min of meer afgeschrikt door de stijl, terwijl dat meestal helemaal niet de juiste reactie is.
OT: in de gele gids
ik kan me nog herinneren dat jij breakcore eerst af kraakte als herrie, en nu begin je het ook leuk een zelfs vooruit strevend te vinden.
Om iets leuk te vinden moet je het eerst plaatsen (ja ik heb die column ook gelezen)
Soms moet je gewoon eerst aan iets nieuws wennen voordat je de leuke elementen in de stijl gaat horen. De eerste keer wordt je min of meer afgeschrikt door de stijl, terwijl dat meestal helemaal niet de juiste reactie is.
OT: in de gele gids
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 14:46:ik ken geeneen breakcore artiest anders
breakcore das toch drum n bass met hardcorekicks?
Nou zeg, net zeg je nog
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 april 2007 om 19:49:drum n bass,breakcore,idm dat soort dingen gaan diep
Als je niet weet wat het is, weet je natuurlijk ook niet of het diepgaat of niet
Maarja, boeiend
Breakcore is overigens meer een gedachte dan echt een vaste stijl. Bijna iedere artiest heeft echt een eigen stijl wat moeilijk met elkaar te vergelijken is.
DnB in principe ook, misschien veranderd het wat vaker
wat lul je nu er zit veel meer gevoel in kwa melodie en ritme veranderingen luister maar eens een cd van prodigy
en zet daarna ee techno nummertje op dan hoor je et zelf wel
bij techno het begin van een numer een loop die ik het hele nummer door hoor
bij drum and bas is dat echt niet zow je heb veel meer variatie kwa melodie en al die shit
neem nu een techno melodie na melodie bliepjes meer
Soms moet je gewoon eerst aan iets nieuws wennen voordat je de leuke elementen in de stijl gaat horen. De eerste keer wordt je min of meer afgeschrikt door de stijl, terwijl dat meestal helemaal niet de juiste reactie is.
maar meestal is het de eerste indruk waardoor je een plaat koopt in de plaaten zaak dus ben ik niet mnet je eens
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 17:51:wat lul je nu er zit veel meer gevoel in kwa melodie en ritme veranderingen luister maar eens een cd van prodigy
en zet daarna ee techno nummertje op dan hoor je et zelf wel
bij techno het begin van een numer een loop die ik het hele nummer door hoor
jeh, maar je gaat nu wel appels met peren vergelijken
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 17:52:maar meestal is het de eerste indruk waardoor je een plaat koopt
dat heb ik juist helemaal niet
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 19:05:ik ben niet begonnen
das waar
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 17:51:wat lul je nu
Sorry
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 april 2007 om 17:52:maar meestal is het de eerste indruk waardoor je een plaat koopt in de plaaten zaak dus ben ik niet mnet je eens
Ik had het over het wennen aan een stijl niet aan een nummer wijsneus
Ik vroeg overigens ook niet of je het met mee eens was
DnB in principe ook, misschien veranderd het wat vaker
Ik bedoelde dit natuurlijk ook weer niet letterlijk hè, was meer een snauw richting xeno
Maar dat wist jij natuurlijk al
was meer een snauw richting xeno
daarom hapte ik ook niet
maarre techno freaks ik hoor het vaker,techno is zo diep man
overtuig me dan eens,wat is een goed diepgaand technonummer,kan ik het oordelen
@frots venetian snares enzo is dat nou breakcore?
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 april 2007 om 00:36:maarre techno freaks ik hoor het vaker,techno is zo diep man
overtuig me dan eens,wat is een goed diepgaand technonummer,kan ik het oordelen
kom jij eerst maar eens met een goed diepgaand jumpnummer
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 april 2007 om 00:36:@frots venetian snares enzo is dat nou breakcore
Hij heeft wel een hoop breakcore spul ja, maar ook meer idm achtige dingen of hele klassiek achtige stukken.
Een erg gevarieerde producer!
Maar er is neit echt een vaste definitie van breakcore, dat verschilt nog al
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 april 2007 om 08:23:kom jij eerst maar eens met een goed diepgaand jumpnummer
waar zie je mij vertellen dat jump diep gaat?
we hadden het over drum n bass
jump en diep
tja wat is diepgaand, michien is het die loop die er voor zorgt dat je meegaat in het ritme, eigenlijk zijn veel soorten muziek dan diepgaand, het blijft gewoon een "gevoel" wat voor iedereen anders is, daarom ook een eindeloze discussie, ik zou hier graag nog bij zetten hoe KUT jumpe wel niet is maarja, laten we het houden op "smaken verschillen"