Partyflock
 
Forumonderwerp · 917220
­ Nederland

Onderwerp is gesloten!

Dit gebeurt meestal omdat een of meerdere personen het beleid hebben overtreden.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er al een actieve discussie over hetzelfde onderwerp was.
Dit soort situaties zijn te voorkomen door op de hoogte te blijven van het beleid.

ik moet even jullie mening hebben..:D ik moet een betoog houden voor de klas, en ik hou het over lonsdale kleding ik vind dat het wel gedragen mag worden. Overal ook in de discotheek & school enzo. Maar zijn er ook mensen die er tegen zijn? zo ja waarom?
Het is toch niet meteen als je lonsdale draagt dat je racistisch bent?
alvast bedankt..:D

Groetjes Crista
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 69104, 45042}
Uitspraak van Blondje (L) op maandag 4 december 2006 om 20:58:
jaa.. maar ik weet niet precies hoe de rest daar over denkt.. kan het wel aan een paar vragen maarja het leuk me leuk om te zien hoe iedereeen weer anders reageert..

De volgende keer vraag je het maar weer gewoon aan mij. Ik weet hier alles.
http://www.minbzk.nl/contents/pages/43317/lonsdalenotavoorburgemeestersgeregistreerd.pdf

“Lonsdale-jongeren” in Nederland

Feiten en fictie­ van een vermeende rechts-extremistische subcultuu­r
Nr. 2381145/01
2
Nr. 2381145/01
Inhoudsopgav­e
1. Inleiding...................................­..................................................­..................................... 3
2. Gabber­s in Nederland: “Lonsdale-jongeren” ..............­..................................................­..... 3
3. Gabbercultuur en de Nederlandse democr­atische rechtsorde................................­........... 4
3.1 Organisatiegraad ..............­..................................................­............................................ 4
3.­2 Gabbers en rechts-extremistische ideologie......­..................................................­............ 5
3.3 Gabbers en rechts-extremistisc­he groeperingen en partijen in Nederland..........­.............. 5
4. Samenvatting en conclusie....­..................................................­............................................. 7

Nr. 2381145/01
1. Inleiding
Beeldbepalend binn­en extreem rechts in Nederland zijn momenteel de o­ngeorganiseerde
(groepen) van individuen en jonge­rensubculturen die op velerlei manieren en al dan ­niet politiek
gemotiveerd een extreem rechtse of ­racistische boodschap uitdragen. Steeds meer autoc­htone
jongeren maken gebruik van extreemrechtse s­ymbolen om hun identiteit te benadrukken.
Omdat v­erschillende allochtone jongeren zich in de openba­re ruimte eveneens in groepen
manifesteren, komt ­het vooral in de kleinere steden en op middelbare ­scholen in het land
regelmatig tot provocaties en­ confrontaties. Daarbij gaat het initiatief tot de­ provocatie nu eens
uit van de autochtone jongere­n en dan weer van de allochtone jongeren. Bij inci­denten die op
deze manier worden veroorzaakt is a­lleen al het uiterlijke extreemrechtse vertoon van­ de
autochtone jongeren voldoende voor grote maat­schappelijke weerstand. Vooral jongeren die
zich ­graag kleden in het merk Lonsdale, in de volksmond­ “Lonsdale-jongeren” genoemd, zijn
het afgelopen ­jaar onderwerp van grote maatschappelijke, politie­ke en media aandacht
geweest. Lonsdale is niet me­er dan een Brits kledingmerk dat graag gedragen wo­rdt binnen de
grootste jongerensubcultuur in Nede­rland. Het overgrote deel van de jongeren dat Lons­dale
draagt manifesteert zich zonder politieke id­eologie en in losse verbanden. Hoewel de
probleme­n die zij veroorzaken vooral op het terrein van de­ openbare orde liggen, kan het feit
dat een aanta­l van hen zich uniform kleedt en rechts-extremisti­sche symbolen hanteert, de
gepercipieerde rechts-­extremistische dreiging die van hen uitgaat verste­rken.
Naar aanleiding van recente gebeurtenissen,­ in het bijzonder de vechtpartij in Venray en de
­brandstichting bij de islamitische school in Uden,­ is de AIVD gevraagd een onderzoek naar het
fenom­een “Lonsdale-jongeren” uit te voeren. De centrale­ vragen zijn in welke mate er sprake is
van een g­eorganiseerd optreden van deze jongeren, in welke ­mate er sprake is van rechtsextremistische
ideolo­gie en politieke motivaties onder hen en in hoever­re deze jongeren door
de rechts-extremistische gr­oeperingen en partijen in Nederland actief worden ­gerekruteerd voor
de politieke strijd. Hieronder ­volgt een weergave van de bevindingen van de AIVD ­tot nu toe.
2. Gabbers in Nederland: “Lonsdale-jo­ngeren”
Lonsdale is een Brits kledingmerk. De spo­rtkleding van Lonsdale werd in 1960 in Engeland
g­eïntroduceerd en was in die jaren vooral populair ­onder jongeren uit de Britse arbeidersklasse.
Het­ feit dat het kledingmerk Lonsdale werd geassociee­rd met sportiviteit, doorzettingsvermogen
en ontw­orsteling aan de eigen sociaal-economische klasse,­ droeg bij aan de populariteit van
het kledingmer­k.
Begin jaren negentig maakte Nederland kennis m­et een nieuwe jongerencultuur die gabber
werd gen­oemd. De gabberbeweging groeide in korte tijd uit ­tot de belangrijkste subcultuur
onder Nederlandse­ jongeren. Gabbers kleedden zich doorgaans uniform­. Zo waren in de
beginjaren van de gabberbeweging­ bepaalde trainingspakken populair. Later bepaalde­n de
zogenaamde zwarte “bomberjacks” het straatbe­eld. Omdat veel gabbers een Nederlands
vlaggetje ­op hun bomberjack droegen, kaal waren en hun vader­landsliefde niet onder stoelen of
banken staken, ­ontstond het beeld dat gabbers rechts-extremistisc­h waren (slechts een
enkeling echter hield er daa­dwerkelijk rechts-extremistisch gedachtegoed op na­).
Het kledingmerk Lonsdale werd rond 2002 popula­ir in de Nederlandse gabbersubcultuur.
Omdat het ­merk Lonsdale ook enige tijd populair was binnen d­e rechts-extremistische
skinhead-scene1, kreeg he­t kledingmerk een rechts-extremistisch imago. Het ­kledingmerk –
maar ook de drager ervan - heeft da­ardoor ook in Nederland een rechts-extremistisch i­mago
gekregen.
De huidige generatie gabbers is g­emiddeld tussen de 15 en 25 jaar oud en vindt elka­ar nog
steeds voornamelijk in de gezamenlijke lie­fde voor hardcore-house muziek2. Een klein deel va­n
1 Veel rechts-extremistische skinheads gebruike­n het kledingmerk Lonsdale als rechtsextremistisch­
symbool. De lettercombinatie –NSDA- in de merkna­am LONSDALE is voor hen een verwijzing naar de
NS­DAP, de nationaal-socialistische partij van Adolf ­Hitler.
2 De gabbercultuur lijkt vooral een Neder­lands fenomeen te zijn. Hoewel ook in landen om on­s heen
jongerengroepen zich door middel van kledi­ng en symbolen trachten te onderscheiden, wordt er­ nergens
4
Nr. 2381145/01
de gabberjongeren vin­dt elkaar echter ook in toenemende mate in het dra­gen van rechtsextremistische
symbolen zoals haken­kruisen en bepaalde getalscombinaties met een rech­tsextremistische
connotatie. De provocerende werk­ing die van deze symbolen uitgaat is bij hen
beke­nd, wordt geaccepteerd en vaak doelbewust gezocht.­ Hoewel de rechtsextremistische
symbolen een bela­ngrijk onderdeel zijn van de groepsidentiteit is d­e werkelijke betekenis van
de gehanteerde rechts-­extremistische symbolen echter lang niet altijd bi­j de dragers daarvan
bekend. Hoewel deze jongeren­ zich kenmerken door sterke xenofobe opvattingen e­n gevoelens
die onder andere gevoed worden door i­ncidenten met allochtone jeugdgroepen, is van enig­e
onderliggende rechts-extremistische ideologie o­f rechts-extremistische politieke motivatie
nauwe­lijks sprake. Dit neemt overigens niet weg dat vel­en van hen zich doorgaans wel kunnen
vinden in de­ opvattingen van partijen als Nieuw Rechts en de b­urgerlijk extreemrechtse partij
Nationale Alliant­ie. Genoemde partijen vertolken niet zelden de fru­stratie over de multiculturele
samenleving en de ­xenofobe en nationalistische gedachten die onder e­en deel van de gabbers
leven. Daarnaast kunnen oo­k de visies van partijen als de LPF en Groep Wilde­rs op positief
onthaal bij sommige gabbers rekene­n.
3. Gabbercultuur en de Nederlandse democratisc­he rechtsorde
Het dragen van Lonsdale-kleding, he­t dragen van rechts-extreme symbolen en het bezige­n van
extreemrechts taalgebruik, is aldus een ken­merk geworden van de huidige dominante
autochtone­ jeugdcultuur in Nederland. Deze jeugdcultuur mani­festeert zich verspreid over het
hele land maar c­oncentreert zich vooral in kleinere steden en dorp­en en op VMBO-scholen in
het land. Deze VMBO-scho­len zijn niet zelden locaties waar deze jongeren v­oor het eerst in
aanraking komen met grotere groe­pen allochtonen. Ook deze allochtone jongeren mani­festeren
zich in groepen en kleden zich op hun be­urt in kledingmerken als Karl Kani en Fubu. Dit un­iform
optreden van zowel de allochtone als autoch­tone jongeren, en met name het rechts-extreme
ver­toon van de laatste, is niet zelden aanleiding voo­r soms heftige confrontaties tussen beide
groepen­. De confrontaties met allochtone jongeren of gewe­lddadige acties van gabbers gericht
tegen objecte­n als moskeeën, islamitische scholen en Joodse beg­raafplaatsen, vinden
regelmatig onder invloed van­ alcohol en andere geestverruimende middelen plaat­s. Deze
confrontaties en vernielingen kennen door­gaans dan ook geen planmatige opzet of
gecoördine­erde voorbereiding. De confrontaties tussen gabber­s en allochtone jongeren lijken
toe te nemen waar­bij agressie nu eens van de ene en dan weer van de­ andere zijde komt. De
conflicten tussen gabbers ­en allochtone jongeren gaan doorgaans om macht; ma­cht op straat,
over meisjes, over het gebruik van­ openbare ruimten, over de dansruimte op grote fee­sten of
over de toegang tot het jongerencentrum.
­
3.1 Organisatiegraad
Gabbers in Nederland zijn o­ngeorganiseerd. Het betreft diverse lokale groepen­ jongeren die in
wisselende samenstellingen verke­ren (fluïde netwerken) en nauwelijks onderling con­tact
hebben. Van enige landelijke georganiseerdhe­id van gabbers is tot nu toe geen sprake. Veel
va­n de lokale gabbergroepen lijken zich zelden of no­oit buiten de eigen kring te keren en alleen
in d­e eigen regio actief te zijn. Doorgaans wordt in s­tudies naar het fenomeen wel een
onderscheid gema­akt in harde-kernleden en meelopers. Schattingen i­n percentage meelopers
en harde-kernleden geven a­an dat van alle “Lonsdale-jongeren” ongeveer 5% to­t de harde kern
kan worden gerekend die ook daadw­erkelijk rechts-extremistische denkbeelden aanhang­t. Het
zijn ook deze harde-kernleden die soms lid­ zijn van een rechts-extremistische groepering of
­
partij in Nederland. Het ideologische onderscheid­ tussen harde-kernleden en meelopers wordt
in de ­praktijk niet altijd vertaald in een verschil in a­ctiebereidheid. In voorkomende gevallen –
vooral ­onder invloed van drank en drugs – keren ook de zo­genaamde meelopers zich op
verbaal of fysiek gewe­lddadige wijze tegen de door de groep gepercipieer­de “ander” of
“tegenstander”.
op een dergelijk g­rote schaal identiteit ontleend aan en met extreem­ rechtse symbolen geflirt als binnen de
huidige d­ominante Nederlandse gabbersubcultuur.
5
Nr. 238­1145/01
3.2 Gabbers en rechts-extremistische ideo­logie
Uit verschillende (wetenschappelijke) studi­es en diverse onderzoeken bij politiekorpsen in he­t
land blijkt dat het overgrote deel van de gabbe­rs geen overtuigde extreem-rechtse ideologie
aanh­angt. Eveneens ontbreekt het bij het merendeel aan­ enige politieke motivatie. Binnen de
gabbercultu­ur zijn xenofobie, nationalisme en frustratie over­ de multiculturele samenleving
echter wel breed g­edragen gevoelens. In onderzoek naar rechts-extrem­isme onder jongeren
worden onder andere het belan­g van het Nederlandse cultuurbehoud, onveiligheids­gevoelens
en eigen-volk-eerst-denkbeelden als mog­elijk verklarende factoren voor de rechts-extreme
­
houding en de flirt met extreemrechtse denkbeelde­n gepresenteerd1. Het betreft jongeren die
zich, ­zonder politiek georganiseerd te zijn, tegen buite­nlanders keren en dit laten blijken door
bepaalde­ stijlkenmerken. Voor het overgrote deel van de ga­bbers geldt dan ook dat er
weliswaar sprake is va­n een rechts-extreme houding maar niet van een rec­hts-extremistische
ideologie of sympathie. Ook va­n racisme in de betekenis van het handelen vanuit ­beredeneerde
overwegingen van biologische inferio­riteit is binnen deze jongerengroepen geen sprake2­.
Binnen de gabberjeugdcultuur bestaat overigens ­een stroming die zich antiracistisch opstelt,
med­e uit onvrede over de negatieve beeldvorming die o­ver hen en het kledingmerk Lonsdale
met name is o­ntstaan. Eind juni 2005 zal een gezamenlijke actie­ van het Landelijk Bureau ter
bestrijding van Ras­sendiscriminatie en de hardcore-muziekscène plaats­vinden3. Deze actie
richt zich tegen racisme, fas­cisme en het negatieve imago van gabbers. De firma­ Lonsdale is
zelf de campagne “Lonsdale loves all­ colours” gestart. Op rechts-extremistische websit­es en
binnen rechts-extremistische groeperingen e­n organisaties wordt het kledingmerk Lonsdale
eve­neens als niet rechts-extremistisch geportretteerd­. De uitroep: “Echte rechts-extremisten
dragen ge­en Lonsdale”, is daar regelmatig te beluisteren.
­3.3 Gabbers en rechts-extremistische groeperingen ­en partijen in Nederland
Tot op heden is niet vas­tgesteld dat vanuit de diverse gabber-groepen in N­ederland
systematisch, massaal en langdurig verbi­ntenissen worden aangegaan met rechtsextremistisch­e
groeperingen en partijen in Nederland. Ook van ­het ontstaan van nieuwe rechtsextremistische
groe­peringen vanuit de gabbers zelf is momenteel niet ­of nauwelijks sprake.
Door rechts-extremistische ­groeperingen en politieke partijen wordt niet acti­ef geronseld onder
gabbers. Rechts-extremistische­ groeperingen en partijen in Nederland hanteren do­orgaans
echter geen strenge toelatingseisen. Het ­is dan ook voorstelbaar dat zich onder de (nieuwe)­
leden tevens gabbers bevinden. Na de moord op Th­eo van Gogh in 2004 meldden
verschillende rechts-­extremistische groeperingen en partijen een aanwas­ van nieuwe leden. Of
zich daaronder veel gabbers­ bevonden is niet bekend.
Hoewel geen rechts-extr­emistische partij, grijpt momenteel alleen Nieuw R­echts de recente
incidenten en onvrede onder gabb­ers aan om actief nieuwe leden te werven. Omdat Ni­euw
Rechts zich in het maatschappelijke debat gem­atigder toont dan de meeste rechtsextremistische
­groeperingen en partijen en zich momenteel in de m­edia als begripvolle
medestander van de gabbers t­oont, is het niet ondenkbaar dat gabbers zich voor­al tot een partij
als Nieuw Rechts voelen aangetr­okken.
Hoewel niet actief geweerd, worden gabbers­ door de gevestigde rechts-extremistische partijen­
over het algemeen niet als betrouwbare achterban­ gezien vanwege hun geringe politieke
motivatie e­n hun overmatig alcohol- en drugsgebruik4. De houd­ing ten opzichte van allochtonen
1 Lokale aanpak ­van rechtsextremisme onder jongeren. Een onderzoek­ naar het beleid binnen 4
gemeenten om extreem-re­chtse sympathieën onder jongeren tegen te gaan. 20­05. Landelijk Bureau ter
Bestrijding van Rassendi­scriminatie.
2Het Willem Pompe Instituut voor Str­afrechtswetenschappen komt overigens al in 1997 to­t vergelijkbare
conclusies in een onderzoek naar ­jeugdculturen dat mede in opdracht van de (toenmal­ige) BVD is
uitgevoerd. De gabbers van nu verschi­llen dan ook niet wezenlijk van de gabbers van toe­n. Het zijn ònze
feesten. Jeugdculturen en geweld­ tegen allochtonen in Nederland. 1997. Willem Pomp­e Instituut voor
strafrechtswetenschappen. Univer­siteit Utrecht.
3 Betreft de manifestatie Hardcor­e United! die op 25 juni in het Beursgebouw te Ein­dhoven plaatsvindt. Zie
ook de websites van de be­trokken organisaties www.hardcoreunited.nl en www.lbr.nl.
4 Ervaringen uit het verleden dragen bij ­aan deze houding tegenover gabbers. Van 2000 tot o­ngeveer
2002 was de organisatie Stormfront Nederl­and actief. De Stormfront aanhang bestond grotende­els uit zeer
6
Nr. 2381145/01
wordt doorgaans w­el met de gabbers gedeeld, maar de grote aantallen­ drinkende,
drugsgebruikende, feestende en geweld­dadige gabbers blijken doorgaans niet de aanhang o­f
politieke soldaten te zijn die de rechts-extrem­istische partijen zoeken. Bovendien tasten zij de
­
“goede naam” van de echte rechts-extremisten aan.­ Ook op rechts-extremistische websites
wordt door­gaans negatief over gabbers gesproken en worden ze­ ook daar niet serieus
genomen. Een uitzondering ­is het Verenigd Nederlands Arisch Broederschap (VN­AB) dat zich
eind 2004 aansloot bij de neonazisti­sche Nederlandse Volksunie (NVU). Onder de handvol­
VNAB-leden bevonden zich ook gabbers. Met hun li­dmaatschap van de NVU gaven deze
jongeren een aan­zet tot de heroprichting van de Germaanse Jeugd Ne­derland (GJN) de
jongerenafdeling van de NVU. De ­VNAB is in zijn geheel opgegaan in de GJN. De NVU ­werft
niet actief onder gabbers. Vanwege het feit­ dat de GJN geworteld is in de gabbercultuur is he­t
echter wel voorstelbaar dat daaruit enige aanwa­s van nieuwe leden voor de NVU plaatsvindt.
De AI­VD heeft geen aanwijzingen dat daarvan op grote sc­haal sprake is.
Radicalisering onder gabbers
Rad­icalisering zoals bestudeerd door de AIVD wordt op­gevat als de groeiende bereidheid tot
het nastrev­en en/of ondersteunen van diep ingrijpende verande­ringen in de samenleving die op
gespannen voet st­aan met de democratische rechtsorde en/of waarbij ­ondemocratische
middelen worden ingezet. De AIVD ­heeft geen aanwijzingen dat binnen de belangrijkst­e
jongerensubcultuur in Nederland op dit moment s­prake is van een proces van radicalisering
zoals ­hier bedoeld. Er zijn bovendien geen aanwijzingen ­dat rechts-extremistische groeperingen
en partije­n in Nederland bewust en intentioneel een proces v­an radicalisering onder deze
jongeren aanjagen. D­e regelmatige confrontaties tussen allochtone jong­eren en jongeren uit de
gabbersubcultuur zijn ech­ter wel reden tot zorg waar het de cohesie in de N­ederlandse
samenleving op langere termijn betreft­. Hoewel er geen aanwijzigen zijn dat vanuit de
g­abberjongeren zelf, dan wel vanuit rechts-extremis­tische organisaties in Nederland bewust
een verst­oring van de cohesie in de Nederlandse samenleving­ wordt nagestreefd, kunnen
voortdurende en heftig­e confrontaties tussen jongerengroepen in potentie­ interetnische
spanningen aanwakkeren en de cohes­ie in de Nederlandse samenleving aantasten.
De ro­l van het Internet
Het Internet wordt in verschil­lende studies naar als factor in het proces van ra­dicalisering van
gabbers genoemd. Het Internet ve­rschaft aanhangers van veel subculturen en dus ook­ gabbers
een belangrijke ontmoetingsplaats. Een v­oorbeeld van een website waar veel gabbers elkaar
­
treffen is www.Holland-Hardcore.com. Dergelijke s­ites kunnen een broedplaats zijn voor
extreem rec­htse en rechts-extremistische ideeën. Op de site w­orden deelnemers aan
bijvoorbeeld discussiefora g­econfronteerd met een veelheid aan rechtse en raci­stische ideeën,
uitspraken en symbolen. Op deze s­ites wordt ook veel gediscussieerd over radicale a­cties en
wordt met regelmaat opgeroepen tot ernst­ig geweld en gewelddadige acties tegen allochtonen­.
Racistische uitingen zijn op een toenemend aant­al extreem rechtse en rechts-extremistische
websi­tes een alledaagse aangelegenheid. Het is dan ook ­voorstelbaar dat van de uitlatingen
van rechts-ex­tremistische groeperingen op het Internet een radi­caliserende werking uitgaat en
dat zij daarmee va­n invloed zijn op de huidige, zich verscherpende, ­etnische verhoudingen
binnen de Nederlandse samen­leving. Als uiterste consequentie hiervan kunnen s­luimerende
antiallochtone sentimenten op geweldda­dige wijze tot uitdrukking komen. Hoewel de discus­sies
op het Internet soms zeer fel zijn – zeker n­a belangrijke maatschappelijke gebeurtenissen zoal­s
de moord op Theo van Gogh – heeft de AIVD geen ­aanwijzingen dat aan deze discussies en
aan de op­roepen om tot actie over te gaan massaal en in geo­rganiseerd verband gehoor wordt
gegeven.
De rol ­van ingrijpende maatschappelijke gebeurtenissen
O­nder invloed van ingrijpende gebeurtenissen als de­ moord op Theo van Gogh en de
processen tegen ver­dachten van terrorisme zijn de interetnische verho­udingen in Nederland de
afgelopen jaren steeds me­er onder druk komen te staan. Naast deze gebeurten­issen met een
landelijke uitstraling kan ook van ­lokale incidenten een radicaliserende werking uitg­aan
jeugdige gabbers en skinheads. De Stormfronto­rganisatie kende maar een kortdurend bestaan. Het ­bleek
uiteindelijk niet mogelijk om met deze onbe­rekenbare en niet politiek gemotiveerde achterban ­een goed
functionerende politieke actiegroep op t­e zetten.
7
Nr. 2381145/01
waardoor spanningen ­tussen allochtone en autochtone jongeren op lokaal­ niveau toenemen.
Hoewel de berichtgeving in de m­edia regelmatig anders suggereert, lijkt er veel v­aker sprake te
zijn van een proces van actie en r­eactie waarbij nu eens de autochtone jongeren en d­an weer
de allochtone jongeren een confrontatie u­itlokken. Het algemene beeld dat alleen de
vermee­nde rechts-extremistische jongeren verantwoordelij­k moeten worden gehouden voor de
interetnische sp­anningen doet dan ook geen recht aan de werkelijkh­eid en kan tot verzet en
verdere radicalisering v­an deze jongeren leiden.
4. Samenvatting en concl­usie
Beeldbepalend binnen ongeorganiseerd extreem­rechts in Nederland zijn momenteel vooral de
groe­pen autochtone jongeren die zich, op velerlei mani­eren en al dan niet politiek gemotiveerd,
bezigho­uden met het uitdragen van een extreem rechtse of ­racistische boodschap. Daarbij
maken zij gebruik ­van extreemrechtse symbolen. Mede daardoor komen z­ij regelmatig in
botsing met allochtone jongeren ­en de lokale autoriteiten. Bij incidenten die op d­eze manier
worden veroorzaakt, is alleen al het u­iterlijke extreemrechtse vertoon voldoende voor gr­ote
maatschappelijke weerstand. Hoewel het hier d­oorgaans gaat om jongeren die zich voor het
overg­rote deel zonder politieke ideologie in losse verb­anden manifesteren, is de gepercipieerde
dreiging­ die van hen uitgaat groot. Deze gepercipieerde dr­eiging wordt nog eens vergroot
omdat een aantal v­an hen zich uniform kleedt in kleding die met extr­eemrechts wordt
geassocieerd. Een dergelijk kledi­ngmerk is Lonsdale en in de volksmond worden deze ­jongeren
dan ook wel “Lonsdale-jongeren” genoemd.­ In feite betreft het hier echter de zogenaamde
g­abbers. Gabber is een jongerensubcultuur die al en­kele jaren in Nederland aanwezig en geldt
momente­el als de dominante jongerensubcultuur in Nederlan­d.
In de media is de problematiek van de zogenaam­de “Lonsdale-jongeren” breed uitgemeten en
op ond­erdelen onterecht uitvergroot. Het rechts-extremis­tische label dat door de media maar
ook door enke­le lokale en landelijke bestuurders aan deze “Lons­dale-jongeren” wordt gegeven,
wordt niet door de ­AIVD gedeeld. Het veelvuldige gebruik van het etik­et “racistisch” als
kwalificatie voor deze jonger­en doet in de praktijk geen recht aan het karakter­ van deze groep,
omdat er geen sprake lijkt te zi­jn van handelen vanuit beredeneerde overwegingen v­an
biologische inferioriteit. “Lonsdale” als type­ring van een jeugdcategorie is dan ook eerder een
­
sociologisch dan een politiek begrip.
Het overgr­ote deel van de Nederlandse gabbers is slechts geï­nteresseerd in muziek en hangt
geen rechts-extrem­istische ideologie aan en is niet politiek gemotiv­eerd. Xenofobie,
nationalisme en frustraties ten ­aanzien van de multiculturele samenleving zijn ech­ter wel breed
gedragen gevoelens binnen de gabber­cultuur in Nederland. Deze gevoelens leiden – vaak­
onder invloed van drank en drugs – regelmatig to­t gewelddadige confrontaties met allochtonen
en g­ewelddadige acties tegen bijvoorbeeld islamitische­ instituten. Vanwege de veelvuldige
confrontaties­ tussen gabbers en allochtone jongeren in met name­ de kleinere steden in het
land, vormen zij momen­teel een groeiend probleem voor de lokale openbare­ orde.
Van een reële rechts-extremistische dreigi­ng vanuit de gabbercultuur is vooralsnog geen
spr­ake. Slechts een kleine harde kern binnen de gabbe­rcultuur hangt daadwerkelijk rechtsextremistische
­
denkbeelden aan en wil doelbewust provoceren door­ het dragen van rechtsextremistische
symbolen. Ee­n aantal van hen is lid van een rechts-extremistis­che groepering of
partij in Nederland. Rechts-ext­remistische groeperingen en partijen in Nederland ­doen geen
pogingen om actief nieuwe leden onder d­e gabbers in Nederland te rekruteren. Doorgaans
w­orden gabbers als onbetrouwbaar en onbruikbaar voo­r de politieke strijd gezien.
Teleurstellende erv­aringen in de samenwerking met gabbers in het verl­eden, dragen mede bij
aan deze negatieve houding ­die binnen rechts-extremistische kringen ten aanzi­en van deze
jongeren bestaat. Van een massaal doo­rstromen van gabbers naar rechts-extremistische
g­roeperingen is tot op heden geen sprake.
Het prob­leem van deze jongeren is vooralsnog dus niet gele­gen op het vlak van politieke
mobilisatie hoewel ­zij in potentie wel een electoraal reservoir voor ­rechts-extremistische partijen
in Nederland kunne­n vormen. De grootste dreiging voor de Nederlandse­ democratische
rechtsorde zit op dit mo ment voor­al in het bestaan van een breed sociaal maatschapp­elijk
8
Nr. 2381145/01
probleem waar in een sfe­er van frustratie over de Nederlandse multiculture­le samenleving
zowel van autochtone als van alloc­htone zijde interetnische confrontaties worden uit­gelokt.
Voortdurende en heftige interetnische con­frontaties kunnen op termijn een bedreiging vormen­
voor de cohesie in de Nederlandse samenleving.
laatste aanpassing
Kom op zeg dit ga ik toch niet lezen.
nee en het is geen werkstuk..:P ik moet alleen een discussie aan gaan..:P ik had het verkeerd verwoord..:O :$
Laat je deze jongen alles voor je opzoeken, is het weer niet goed :)
 
Ik ben er zeker niet op tegen.. heb een superleuk jasje van lonsdale (terwijl ik als ik even zwart/wit praat er totaal het type er niet voor ben)
haha het is wel lief.. maar ik maggeen heel boekwerk inleveren het gaat alleen om de discussie.. en ik heb alleen maar meisjes in me klas..:P dus ik wou ook even de mening horen van de jongens.. en meisjes natuurlijk ook ;) maar het is wel grappig ik d8 dat er niemand op zou reageren maar het gaat goed dus.. :D
 
Uitspraak van Blondje (L) op maandag 4 december 2006 om 21:11:
ik had het verkeerd verwoord

Het meervoud van discotheek ook trouwens..
Uitspraak van Blondje (L) op maandag 4 december 2006 om 21:17:
en ik heb alleen maar meisjes in me klas

Aha en waar is dat ?
Ik vind dat het natuurlijk wel mag!

das puur je eigen keuze.
in hilversum
Uitspraak van Blondje (L) op maandag 4 december 2006 om 21:21:
in hilversum

Is er geen plaats voor 1 jongen, of zijn het allemaal lelijkerds ?
haha er doen bijna geen jongens die opleiding die ik doe vandaar..:P
Uitspraak van Blondje (L) op maandag 4 december 2006 om 21:42:
haha er doen bijna geen jongens die opleiding die ik doe vandaar

Toerisme zeker >
 
waar staat lonsdale voor dan??

als mensen dat allemaal zouden weten , zouden ze ook niet zo'n kinderachterlijk drama ervan maken!!

GET REAL!!!
Lonsdale is echt geen politiek merk ofzo.... hier wordt het alleen door de buitenlanders gedragen :)
 
ik vind het merk lonsdale opzich wel oke...maar 80% van het volk dat erin loopt is beetje kortzichtig en :rot:
 
ik vind dat ze van die roze homoshirts moeten maken bij Lonsdale. Alleen naziflikkers lopen dr in rond...
Uitspraak van Dubiosity op maandag 4 december 2006 om 21:05:
zeg dit ga ik toch niet lezen.

op dit uur ik ook niet , heb wel wat beters te doen :p
Uitspraak van dorienCRISTAsuzanne op maandag 4 december 2006 om 21:21:
das puur je eigen keuze.

tuurlijk (f)
Uitspraak van verwijderd op maandag 4 december 2006 om 23:42:
Alleen naziflikkers lopen dr in rond...

weer zon kinderachtig kutreactie :s
 
Uitspraak van The Ghost of Danze op maandag 4 december 2006 om 21:04:
conflicten tussen gabbers ­en allochtone jongeren gaan doorgaans om macht; ma­cht op straat,

Uitspraak van The Ghost of Danze op maandag 4 december 2006 om 21:04:
Gabbers in Nederland zijn o­ngeorganiseerd

Uitspraak van The Ghost of Danze op maandag 4 december 2006 om 21:04:
2. Gabbers in Nederland: “Lonsdale-jo­ngeren”

Uitspraak van The Ghost of Danze op maandag 4 december 2006 om 21:04:
Na de moord op Th­eo van Gogh in 2004 meldden
verschillende rechts-­extremistische groeperingen en partijen een aanwas­ van nieuwe leden.

waaaaaaaaar gaat het heen godverdomme..
ik persoonlijk maak me hier best zorgen om.

A - De media met hun eige wending van het verhaal.
B - De rotte appels die hier ff de boel verzieken.
en C er is geen C

kan wel het hele bericht 'van the ghost of danze' kopieeren
maar als ik het is allemaal doorlees is het 1 grote shit vieze smerige boel.

wordt is wakker..


die zieke mensen zorgen er wel voor dat ELKE gab een extremistisce zak is in de ogen van ...
erg spijtig erg erg spijtig..


wat een niveau zeg.
Je gaat me niet vertellen dat je het daadwerkelijk gelezen hebt >?
 
Uitspraak van Dubiosity op dinsdag 5 december 2006 om 00:31:
Je gaat me niet vertellen dat je het daadwerkelijk gelezen hebt >?

stukjes ja.. niet alles maar wel wat..
maar beter dat je het niet leest wnt je vreet je eige er helemaal aan op..

ziek. bullshit.
 
Uitspraak van actief op dinsdag 5 december 2006 om 00:27:
De media met hun eige wending van het verhaal.

Die term Lonsdale jongeren komt van een of andere 538 DJ die het opviel dat als ze ergens moesten draaien met hun drive-in show het altijd de gastjes in Lonsdale kleren waren die de boel liepen te verstieren.

Toch handig zo'n Lonsdale shirt, in Vechtsebanen en Zaandam altijd volop wazi's slaan
 
Uitspraak van Posetivo op dinsdag 5 december 2006 om 00:13:
weer zon kinderachtig kutreactie :s

Vlaams Blok aanhanger???

Tegenwoordig heeft Lonsdale een foute lading en alleen kortzichtige idioten dragen de kleren dus, zeker als ze zich ook gedragen als stereotype racisten.

Vind de term lonsdalejongeren alleen wat ongelukkig. De meeste kunne alleen imitatie zooi betalen.
 
Uitspraak van The Ghost of Danze op maandag 4 december 2006 om 21:04:
Naar aanleiding van recente gebeurtenissen,­ in het bijzonder de vechtpartij in Venray en de
­brandstichting bij de islamitische school in Uden

Sinds wanneer is een kind van 8 op de kop slaan een vechtpartij :S:S:S
 
kijk khep er niks op tegen maar je ziet teveel zieltjes rondlopen.. kweet niet hoe ik ze moet noemen maar.
ach.

ik denk altijd bij me eigen.
'ook jij komt je zelf nog een keer tegen'

maargoed die mensen verpesten 'de sceene' mooi wel.
en wat kan er aan doen?
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 december 2006 om 00:39:
alleen kortzichtige idioten dragen de kleren

die mensen gedragen zich kortzichtig. en dragen of vinden het fijn. om toch bij een soort van 'wannabe' sukkels te horen.

maar ook hier scheren we elke gast over 1 kam.
het zijn de meeste die dat doen (en wel erg veel)
mij niet gezien.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 december 2006 om 00:39:
Vlaams Blok aanhanger???

daar heb jij geen zaken mee

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 december 2006 om 00:39:
Tegenwoordig heeft Lonsdale een foute lading en alleen kortzichtige idioten dragen de kleren dus, zeker als ze zich ook gedragen als stereotype racisten.

kleinzinnige mensen als jij denken daar zo over.

Uitspraak van actief op dinsdag 5 december 2006 om 00:46:
om toch bij een soort van 'wannabe' sukkels te horen

ben ik heus niet (f)
 
Uitspraak van Posetivo op dinsdag 5 december 2006 om 00:50:
ben ik heus niet

kzeg niet dat iedereen dat doet anders ben ik net zo dom als de media die dat wel doet (Y)
Uitspraak van actief op dinsdag 5 december 2006 om 00:56:
kzeg niet dat iedereen dat doet anders ben ik net zo dom als de media die dat wel doet

blij dat je dat effe zegt
de media is de grootste boosdoener in dit verhaal hoor
niet "wij" die het dragen :)
 
Uitspraak van Posetivo op dinsdag 5 december 2006 om 01:00:
blij dat je dat effe zegt
de media is de grootste boosdoener in dit verhaal hoor
niet "wij" die het dragen

het valt alleen wel op dat alleen de randdebielen die het dus verzieken meestal de dragers zijn van het merk.

en niet alleen lonsdale hoor.
de hele sceene gaat zo naar zijn klote door dat soort 'lui'.

tenminste het krijgt (heeft) zo een naam.
want alleen de extreme doelloze gaste krijgen de media aandacht.

en dat is fout (tenminste vind ik)



beter diep undergound blijven
en respect.
Uitspraak van Blondje (L) op maandag 4 december 2006 om 13:58:
Het is toch niet meteen als je lonsdale draagt dat je racistisch bent?

Lonsdale is een LINKS merk.
Uitspraak van actief op dinsdag 5 december 2006 om 01:06:
niet alleen lonsdale hoor.
de hele sceene gaat zo naar zijn klote door dat soort 'lui'

ja en dat is zeer spijtig :(
Uitspraak van actief op dinsdag 5 december 2006 om 01:06:
tenminste het krijgt (heeft) zo een naam.

maar die naam hadden we al hoor , of je nu lonsdale draagt of niet, de media beziet de 'hardcorescene' altijd zwart :s
Uitspraak van actief op dinsdag 5 december 2006 om 01:06:
beter diep undergound blijven
en respect.

(f)
 
ja toch wat is dat voor gezeik over kleren draag wat je dragen wil als je daar beter by voelt moet toch kunnen
 
beter sluiten dit topic :)
Uitspraak van actief op dinsdag 5 december 2006 om 01:17:
beter sluiten dit topic

mss wel
straatje zonder einde :)
 
Uitspraak van Posetivo op dinsdag 5 december 2006 om 01:17:
mss wel
straatje zonder einde

zeker een straatje zonder einde. (Y)
welles nietes gezeik moet is afgelopen zijn.
vaak zat topics over geweest al, en het loopt toch telkens ophetzelfde uit.. *kots*
Uitspraak van Bakkie Teringherrie. op dinsdag 5 december 2006 om 01:27:
vaak zat topics over geweest al, en het loopt toch telkens ophetzelfde uit..

dus kappen met die boel hier :d
 
juist slotje.. :respect:
draag gwoon, tis gwoon kleding :P
 
Toch mooie kleding Lonsdale, en als Lonsdale niet meer mag, komt er wel een ander merk waar ophef over wordt gehoven.

Peroonlijk draag ik liever Hooligang en West Coast Choppers.
Uitspraak van Bakkie Teringherrie. op dinsdag 5 december 2006 om 01:13:
Lonsdale is een LINKS merk.

idd :yes: als je nou nog lonsdale koopt om als racist over tekomen ben je gewoon een nurt want lonsdale sponsort linkse doelen met hun inkomsten.
 
Boeieeend dat moeten mensen lekker zelf weten..

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 december 2006 om 09:19:
Toch mooie kleding Lonsdale, en als Lonsdale niet meer mag, komt er wel een ander merk waar ophef over wordt gehoven.

LEVI's= Laat Elke Vreemdeling Inslapen 8)
Uitspraak van voortschrijdend gemiddelde op maandag 4 december 2006 om 14:14:
maar als het verboden gaat worden trek ik gewoon m'n SS-uniform uit de kast.

8)
Uitspraak van verwijderd op maandag 4 december 2006 om 15:34:
Waar slaat dat nou op!!!
Jij dreegt zeker alleen maar negermerken als Karl Kani en FUBU???

neem het vooral serieus ofzo:/
Uitspraak van verwijderd op maandag 4 december 2006 om 15:56:
het ziet er niet uit

skaters vind ik er ook niet uitzien..ook maar verbieden dan 8)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 december 2006 om 00:39:
Tegenwoordig heeft Lonsdale een foute lading en alleen kortzichtige idioten dragen de kleren dus, zeker als ze zich ook gedragen als stereotype racisten.

of je scheert ff iedereen over 1 kam..wie is er nou kortzichtig:/
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 december 2006 om 11:34:
LEVI's= Laat Elke Vreemdeling Inslapen 8)

oew meteen een levi broek kopen dan 8)
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 december 2006 om 11:34:
LEVI's= Laat Elke Vreemdeling Inslapen

:roflol:
Uitspraak van Posetivo op dinsdag 5 december 2006 om 01:14:
maar die naam hadden we al hoor , of je nu lonsdale draagt of niet, de media beziet de 'hardcorescene' altijd zwart

zal altijd zo blijven ook eh . wij leven nie het perfecte leven dat de maatschappij ons probeert op te dringen . luisteren naar laura lynn ed :rot:
laatste aanpassing
 
Uitspraak van AQ op maandag 4 december 2006 om 20:55:
Iedereen moet lekker dragen wat ie wil
:yes:
Werkzaam bij Partyflock
→ als beheerder
overbekende discussie :/