De schaafplekken op de betonnen bermpaaltjes bij Gelredome laten zien dat de onderkant van Emile Ratelbands peperdure Bugatti EB 100 GT fors toegetakeld moet zijn. De zijkant van de hemelsblauwe bolide zit flink in elkaar door de botsing met een lichtmast. Een voorwiel hangt er scheef bij.
Batavierenweg Arnhem, kwart voor twaalf. Emile Ratelband drentelt rond de vernielde wagen. Hij heeft vandaag weinig positiefs te melden. „Ik ben er helemaal ziek van. Ik vroeg tevoren nog aan de garage of ze de auto niet beter op een aanhanger naar de keuring konden brengen. Maar de garagehouder zei dat hij ’m er wel naar toe zou rijden. En dan gebeurt dit. Er heeft nog nooit iemand anders achter het stuur gezeten.“
Het had een eenvoudig ritje binnen Arnhem moeten worden. Van Ratelbands huis naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Daar zou de voor een half miljoen euro aangeschafte en op maat gemaakte Bugatti gekeurd worden voor een Nederlands kenteken.
In de buurt van Ratelband staat een ongelukkig kijkende garagehouder, een 33-jarige man uit Terborg. Die zegt geslipt te zijn terwijl hij met normale snelheid op de Batavierenweg bij Gelredome reed. „Ik heb echt niet te hard gereden. Ik was net opgetrokken bij de verkeerslichten en reed gelijk met een andere auto. Toen gleed ik opeens naar links. Over de paaltjes heen.“ Hij wil onder geen beding met zijn naam in de krant. „Dan kan ik m’n zaak wel sluiten.“
Ratelband gelooft niets van het verhaal: „Dat kan helemaal niet. Die auto is een four wheel drive en kan 320 kilometer per uur rijden. Die kan niet zomaar van de weg raken. Of er moet olie liggen.“
De tsjakka-goeroe, die z’n auto ‘uiteraard’ verzekerd heeft, is niet van plan de garagehouder aan te klagen. „Dat heeft geen zin. Bovendien mag ik ervan uitgaan dat hij ’m niet expres in elkaar heeft gereden.“
Hij is nog maar net uitgesproken of zijn beschadigde bolide komt scheef in de takels van het bergingsbedrijf te hangen en raakt even de grond. Ratelband, kreunt.
„Ook dat nog.“
De garagehouder die Ratelbands bolide bij Gelredome in puin reed, beweert niet hard te hebben gereden. Toch is hij over tien ‘varkensruggen’ gestuiterd, voordat hij tot stilstand kwam. „Dan ben je toch wel aan het opstijgen.“
ARNHEM De gecrashte Bugatti van Emile Ratelband is een attractie van formaat op de Batavierenweg. Schoolkinderen houden stil op de fietsbrug over de weg, automobilisten draaien hun hoofden ver om als ze langs de plaats des onheils komen.
Tien ‘varkensruggen’ van beton heeft de onfortuinlijke garagehouder geraakt voordat hij tegen een lichtmast in de middenberm tot stilstand kwam. De lichtmast brak daarbij af.
Beheerder Rob van den Eijssel van het nabijgelegen transferium Gelredome heeft het ongeluk horen gebeuren. „Ik hield de parkeerplaats in de gaten toen ik ineens ‘kadoek-kadoek-kadoek’ hoorde. Dat was toen hij over die paaltjes heen stuiterde. Nadat de auto tot stilstand was gekomen, ben ik blijven kijken of er iemand uit kwam. Dat gebeurde. De bestuurder liep vervolgens om de auto heen. Daarop heb ik de politie gebeld. Ik zei: Kom maar wel, want het is een heel dure.“
Van den Eijssel heeft niet gezien hoe hard de hemelsblauwe Bugatti reed toen die van de weg raakte. „Maar als je over tien paaltjes heen komt, was je toch wel aan het opstijgen. Ik denk dat die auto niet meer gemaakt kan worden.“ Diezelfde mening is bergingsspecialist Martijn Toebosch van bergingsbedrijf Van Amerongen toegedaan. „Die auto is total loss. De speciaal geconstrueerde bodemplaat is zwaar beschadigd en opzij zat hij flink in elkaar.“
Het kostte Van Amerongen drie uur om het racemonster op de bergingswagen te krijgen. „Die auto is van een bijzonder soort kunststof en aluminium. Daar kun je niet zomaar een paar banden onder hangen. Bovendien is de wagen 1600 kilo zwaar. Daar moest een tweede auto bij komen.“
Ratelband kocht de auto in 1996 toen hij in Duitsland woonde en reed er 15.000 kilometer mee. Hij wilde het voertuig gisteren bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer laten keuren om een Nederlands kenteken te krijgen. „Er zijn op de hele wereld maar twintig of dertig exemplaren van deze auto. Hij is in Italië speciaal aangepast. Nooit heb ik er iemand anders in laten rijden. Ik ben er zuiniger op dan op mijn eigen vrouw.“
Bron: De Gelderlander