Studiemodel Golf GTI Het studiemodel treedt zowel voor wat betreft vormgeving als karakter nadrukkelijk in de voetsporen van de Golf GTI van de eerste generatie die 28 jaar geleden werd geïntroduceerd. Het studiemodel op basis van de nieuwe Golf is een GTI in de meest pure zin van het woord. Hij wordt aangedreven door een compleet nieuwe 2,0 liter FSI- Turbomotor met 200 pk en is een waardig lid van de familie die voortkomt uit de oerversie van de Grand Tourismo Injection: de Golf GTI uit 1976. De productie van de nieuwe Golf GTI start naar verwachting in 2004.
Met het studiemodel toont Volkswagen hoe de GTI van de toekomst er uit ziet. De rode kleur en de zwarte grille met rode sierlijst zijn duidelijke verwijzingen naar de allereerste Golf GTI Naast de traditionele details laat het studiemodel ook compleet nieuwe GTI-kenmerken zien zoals de opvallende V-vorm van de neuspartij. Die vorm deelt de GTI met een ander zojuist voorgesteld studiemodel van Volkswagen: de Concept R Roadster. Om de nieuwe 2,0 liter FSI Turbomotor vrijelijk te laten ademhalen, is de voorbumper voorzien van drie grote luchtopeningen. Die zijn evenals de luchtopening in de grille afgewerkt met een honingraatstructuur. De spatbordverbredingen aan de onderkant van de carrosserie zijn niet alleen fraai om te zien, ze zijn ook praktisch: ze voorkomen steenslag op de lak doordat steentjes in de wielkasten worden geleid. Aan de achterzijde ten slotte, springen de dubbele verchroomde uitlaat en de sterker aangezette dakspoiler in het oog.
Interieurdesign Ook in het interieur zet de Golf GTI - studie de stijl van zijn illustere voorvader uit 1976 voort. Zo zijn de dorpellijsten, de pedalen en de voetsteun gemaakt van geborsteld aluminium - de grip op de pedalen wordt gewaarborgd door rubberen noppen. De studie laat ook zien dat ergonomie en sportiviteit geen onverenigbare factoren zijn. De sportstoelen met hun hoge leuningen zijn niet alleen bijzonder comfortabel, maar bieden ook optimale steun. Daarnaast beschikken de achterpassagiers over twee aparte stoelen. De verstelbare hoofdsteunen vormen optisch een geheel met de stoelen en laten tegelijkertijd de liefde voor het detail zien doordat het GTI-logo er in verwerkt is.
Bekleding De bekleding bestaat voor het grootste gedeelte uit glad, zwart leer. Over de breedte van de leuningen en de zittingen zijn overdwars smalle repen geperforeerd leer aangebracht. Ook de bekleding van het binnenste gedeelte van de hoofdsteunen bestaat uit leer. Het driespaaks stuurwiel bestaat deels uit geborsteld aluminium. In de verticale spaak is het GTI-logo verwerkt en uiteraard is de rand met leer bekleed. De speciale gripzones in het verlengde van de spaken zijn voorzien van een leersoort die ook in de autosport wordt toegepast. De instrumenten zijn nieuw ontworpen. Alleen al door hun uiterlijk geven ze een indruk van technische perfectie en dat wordt nog eens benadrukt door een aluminium ring om de belangrijkste instrumenten. De toerenteller zit links. Zijn schaal gaat tot 8.000 tpm - het rode gebied begint bij 7.000 tpm. Het studiemodel heeft veel gemeen met de originele Golf GTI, maar hij slaat ook nieuwe wegen in. Wat dat betreft maakt hij een statement de GTI was een icoon en is een icoon - de GTI heeft de eeuwige jeugd.
De basis Het concept is gebaseerd op de tweedeurs versie van de nieuwe Golf omdat deze zich met zijn sterk oplopende gordellijn sterker dan voorheen onderscheidt van de vierdeurs versie. In technisch opzicht profiteert de GTI uiteraard van alle goede eigenschappen die de nieuwe Golf wederom tot maatstaf in zijn klasse maken. Daartoe behoren de hoogwaardige carrosserie, het nieuwe onderstel, de nieuwe elektromechanische besturing en de bijzonder efficiënte technologie. Voor de Golf GTI betekent dat een door middel van de turbo geoptimaliseerde inspuiting (FSI) en de concurrentieloze DSG-versnellingsbak.
Harder, sterker, sneller, maar toch comfortabel Uiteraard wijkt het GTI - concept sterk af van de 'normale' seriemodellen. Zo is hij met het oog op het hoge vermogen voorzien van een duidelijk steviger, maar nog altijd comfortabel onderstel. De I8-inch lichtmetalen wielen zijn speciaal voor dit studiemodel ontworpen. Ze bieden plaats aan de grotere remschijven (die voor de gelegenheid zijn voorzien van rode remklauwen) en de brede banden zorgen voor optimaal contact met de weg. Een ander opvallend kenmerk is het nieuwe uitlaatsysteem met twee verchroomde uitlaatpijpen.
Serieproductie De Golf GTI is nu nog een concept, maar de voorbereidingen voor serieproductie van de nieuwe Golf GTI zijn al gestart. De productieversie wordt rond de autotentoonstelling van Parijs in het najaar van 2004 op de markt verwacht.
Met het studiemodel toont Volkswagen hoe de GTI van de toekomst er uit ziet. De rode kleur en de zwarte grille met rode sierlijst zijn duidelijke verwijzingen naar de allereerste Golf GTI Naast de traditionele details laat het studiemodel ook compleet nieuwe GTI-kenmerken zien zoals de opvallende V-vorm van de neuspartij. Die vorm deelt de GTI met een ander zojuist voorgesteld studiemodel van Volkswagen: de Concept R Roadster. Om de nieuwe 2,0 liter FSI Turbomotor vrijelijk te laten ademhalen, is de voorbumper voorzien van drie grote luchtopeningen. Die zijn evenals de luchtopening in de grille afgewerkt met een honingraatstructuur. De spatbordverbredingen aan de onderkant van de carrosserie zijn niet alleen fraai om te zien, ze zijn ook praktisch: ze voorkomen steenslag op de lak doordat steentjes in de wielkasten worden geleid. Aan de achterzijde ten slotte, springen de dubbele verchroomde uitlaat en de sterker aangezette dakspoiler in het oog.
Interieurdesign Ook in het interieur zet de Golf GTI - studie de stijl van zijn illustere voorvader uit 1976 voort. Zo zijn de dorpellijsten, de pedalen en de voetsteun gemaakt van geborsteld aluminium - de grip op de pedalen wordt gewaarborgd door rubberen noppen. De studie laat ook zien dat ergonomie en sportiviteit geen onverenigbare factoren zijn. De sportstoelen met hun hoge leuningen zijn niet alleen bijzonder comfortabel, maar bieden ook optimale steun. Daarnaast beschikken de achterpassagiers over twee aparte stoelen. De verstelbare hoofdsteunen vormen optisch een geheel met de stoelen en laten tegelijkertijd de liefde voor het detail zien doordat het GTI-logo er in verwerkt is.
Bekleding De bekleding bestaat voor het grootste gedeelte uit glad, zwart leer. Over de breedte van de leuningen en de zittingen zijn overdwars smalle repen geperforeerd leer aangebracht. Ook de bekleding van het binnenste gedeelte van de hoofdsteunen bestaat uit leer. Het driespaaks stuurwiel bestaat deels uit geborsteld aluminium. In de verticale spaak is het GTI-logo verwerkt en uiteraard is de rand met leer bekleed. De speciale gripzones in het verlengde van de spaken zijn voorzien van een leersoort die ook in de autosport wordt toegepast. De instrumenten zijn nieuw ontworpen. Alleen al door hun uiterlijk geven ze een indruk van technische perfectie en dat wordt nog eens benadrukt door een aluminium ring om de belangrijkste instrumenten. De toerenteller zit links. Zijn schaal gaat tot 8.000 tpm - het rode gebied begint bij 7.000 tpm. Het studiemodel heeft veel gemeen met de originele Golf GTI, maar hij slaat ook nieuwe wegen in. Wat dat betreft maakt hij een statement de GTI was een icoon en is een icoon - de GTI heeft de eeuwige jeugd.
De basis Het concept is gebaseerd op de tweedeurs versie van de nieuwe Golf omdat deze zich met zijn sterk oplopende gordellijn sterker dan voorheen onderscheidt van de vierdeurs versie. In technisch opzicht profiteert de GTI uiteraard van alle goede eigenschappen die de nieuwe Golf wederom tot maatstaf in zijn klasse maken. Daartoe behoren de hoogwaardige carrosserie, het nieuwe onderstel, de nieuwe elektromechanische besturing en de bijzonder efficiënte technologie. Voor de Golf GTI betekent dat een door middel van de turbo geoptimaliseerde inspuiting (FSI) en de concurrentieloze DSG-versnellingsbak.
Harder, sterker, sneller, maar toch comfortabel Uiteraard wijkt het GTI - concept sterk af van de 'normale' seriemodellen. Zo is hij met het oog op het hoge vermogen voorzien van een duidelijk steviger, maar nog altijd comfortabel onderstel. De I8-inch lichtmetalen wielen zijn speciaal voor dit studiemodel ontworpen. Ze bieden plaats aan de grotere remschijven (die voor de gelegenheid zijn voorzien van rode remklauwen) en de brede banden zorgen voor optimaal contact met de weg. Een ander opvallend kenmerk is het nieuwe uitlaatsysteem met twee verchroomde uitlaatpijpen.
Serieproductie De Golf GTI is nu nog een concept, maar de voorbereidingen voor serieproductie van de nieuwe Golf GTI zijn al gestart. De productieversie wordt rond de autotentoonstelling van Parijs in het najaar van 2004 op de markt verwacht.
bron: www.adversus.nl