Uitspraak van verwijderd op maandag 7 februari 2011 om 19:32:
alles goede compressie op je sounds verbeteren je mastering
dus door compresie in je afmix te gebruiken hoef je minder of zels niks te compressen in je master track
In Reason zit een MASTERING SUITE, daarin zit een compressor, de enige compressor die ik gebruik, voor de rest side chain ik 3 verschillende mengpanelen gericht op laag, mid en hoog georienteerde geluiden. Ik vind het maar een vage definitie wat betreft afmixen en ik vind er weinig tot niets over op het internet. Volgens mij verzind iedereen gewoon zelf wat afmixen betekent.
Buiten dat stefotronic`s reactie was gericht op de compressie die op dat moment mijn tracks platdrukte en dat betreft dus de compressie van de masteringsuite, die ik allang heb aangepast
Mastering is het (tegenwoordig vaak digitaal) afwerken van een (geluids)mix naar een constante totaalklank. Hierbij wordt de verhouding tussen alle frequenties beluisterd en zichtbaar gemaakt en worden er met diverse hulpmiddelen (zoals een equalizer, hardware en software) kleine klankcorrecties gedaan.
Verder wordt er meestal met een compressor en een limiter voor gezorgd dat het geheel harder gaat klinken en zachte gedeelten dus niet wegvallen. Daarnaast wordt de volgorde van een muziekalbum definitief bepaald, worden de pauzes tussen de nummers aangebracht of worden nummers aan elkaar gezet. Ook wordt er in dit stadium vaak teruggegaan van 24 bit naar 16 bit, aangezien de cd een 16-bitsmedium is en de meeste digitale recorders intern met veel meer bits werken. Tot slot wordt de mix geschikt gemaakt om overal gedraaid te worden.
Kortom, er zit bijna geen verschil tussen afmixen en masteren. Masteren is meer detail gericht afmixen. Het doet me er dus verder niet zoveel toe wat zogenaamd de definitie is van afmixen, aangezien dat nergens vast staat. Voor mij is afmixen de geluiden op een correcte manier op elkaar afstellen (alles qua frequentie een zo eigen mogelijk plekje geven). Het heet niet voor niet afMIXEN. Als
goede DJ zijnde mix je op zo`n manier dat de platen perfect bij in elkaar overlopen alsof het 1 grote track is; je zorgt ervoor dat niets harder inkomt dan de andere geluiden. Anyway, dat is voor mij afmixen, boeit me verder niet wat andere mensen
vinden dat afmixen is, gezien het niet eens een officiele term is, althans, ik vind nergens een rechtdoorzee omschrijving van wat afmixen nu werkelijk precies is, anders dan 1292317312897 mensen die weer wat anders zeggen.
Audio mixing, commonly called "mix" is to balance the frequency and amplitude (volume) on a number of audio sources. Typically these audio sources are from sounds recorded by microphones (in studio or live), sources MIDI sounds or synthesized by a computer or a synthesizer with or without loop .
Mixing can be done in the studio, an auditorium (for movies) or live (real time, during a sound of concert for example).
In the studio, a sound engineer using a mixer , also called console, on which there are a large number of potentiometers, grouped in columns according to the way they control. The mix was then intended to harmonize the various tracks of a multitrack recording, to produce a digital signal from 44.1 kHz 16-bit (which is the standard CD ) to create a compact disc ( CD), or a signal of 48 kHz at 16 or 24 bits for the creation of a movie soundtrack, a radio program or television, a video game, etc..
The mix can also be performed by a DJ (disc jockey), who mixed two records together. Often, the DJ makes a transition between the end of music and the beginning of another, which requires an adjustment of volume, tempo , and sometimes the frequency (see also: Snap tempo ).
The computer personnel (organized by DAW ) have become powerful enough to assume the role of a mixer. More and more independent artists are using their personal computers for digital recording, editing and sound mixing. In fact, a computer with a sound card may produce adequate results of a quality that approaches that would be obtained in a professional recording studio. However, the sound engineer is a complex business, and audio equipment and computer is not the only condition for a good recording, mixing and mastering . These home studios may ultimately prove satisfactory solutions for reasonable budgets.
The goal is to allow the mix to hear and understand everything that happens in a recording. Must by definition reduce the spectral instruments, using an equalizer . Commonly, in pop / rock, we select the frequency bands severely instruments. In jazz, it performs very minor corrections.
Artistic dimension to the interpretation of the work as understood by its authors, spatialization, the selection of frequencies used to place each instrument in the audio spectrum, the reverberations used, delays, cutbacks, etc..
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_mixing_(recorded_music)