Remote Areas

door , gepubliceerd op , waardering: 72/100
Remote Areas
29 oktober 2009
Zonder twijfel kan worden geconcludeerd dat het Amsterdamse platenlabel Remote Area een grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de hedendaagse techno. Met techno-icoon Dylan Hermelijn (beter bekend als 2000 and One) aan het hoofd van dit toonaangevende label kan dat eigenlijk ook niet anders, want deze veteraan is, als één van de eerste live-acts van ons land, medeverantwoordelijk voor het volwassen maken van het (Nederlandse) techno-geluid. Mede door Dylan’s rol al inspirator bracht het label een nieuwe generatie talentvolle producers naar het grote publiek. Artiesten als Anton Pieëte, Kabale und Liebe, Daniel Sanchez, en Julien Chaptal wisten met hun producties de zogenaamde Amsterdam-sound naar een internationaal niveau te tillen. Tijdens het Amsterdam Dance Event beleeft Remote Area de release van haar allereerste labelcompilatie. De compilatie zal echter geen hoogtepunten uit het verleden bevatten, maar een unieke verzameling aan gloednieuwe, speciaal voor deze compilatie geproduceerde tracks. Met de eerdere releases nog vers in het geheugen belooft ook deze compilatie, bestaande uit vijftien exclusieve tracks, een verzameling aan dikke floorfillers te worden. En na eerdere support van DJ’s als Richie Hawtin, Sven Väth, Ricardo Villalobos en Luciano heeft Remote Area haar reputatie hoog te houden.

Dat de minimal van tegenwoordig niet meer de bliepjes-hype van een paar jaar geleden is, bevestigen de artiesten van Remote Area gelukkig vol overtuiging. Zo laten de heren van het duo District One horen dat ze ook solo hun mannetje staan. Deze twee producers kunnen misschien wel als de belangrijkste en meest bekende gezichten uit de Amsterdamse-scene getypeerd worden. De tracks ‘Encore’ van Anton Pieëte en ‘Catwalk’ van Bart Skils openen de compilatie voorzichtig en vertegenwoordigen net als de tracks van David Labeij (‘Feel Like Doing’), Makcim & Managemend (‘Hid’) en William Kounam Djoko (‘Stomp’) de minimale kant van de compilatie. De tracks bevatten veelal geknipte vocal-samples en de voor de Amsterdam-sound zo herkenbare techhouse-stabs. Het zijn allemaal tracks met een aanstekelijke groove en hierdoor uitermate geschikt om te draaien in de clubs. Gelukkig zijn niet alle nummers op deze compilatie minimaal en kun je jezelf nog vaak genoeg verliezen in warme en diepe tracks. Zo keert oudgediende Quazar met ‘Space Thing’ terug naar de begintijden van de house, maar weten zij dit op een geweldige manier te laten samensmelten met de techhouse van vandaag de dag. De Amsterdamse producer en BlaBla-labelbaas Daniel Sanchez neemt met zijn project Gimikk (samenwerking met E-Contact) echter wat afstand van de groovy-clubtunes en duikt met ‘Teardrops From Heaven’ in het diepe. De eenvoudige melodieën en diepe soundscapes maken dit een zeer aangenaam experiment. Madskillz & Randy Vicious zorgen toch wel voor de grootste verrassing. Samen met opkomend talent Randy Vicious kiest Madskillz voor een onverwachte richting en nemen deze heren ons mee op een verrassend aangename spacedisco-achtige reis.

De compilatie biedt je een gevarieerd scala aan hippe tracks die zowel de voetjes thuis van de vloer kunnen krijgen als in de clubs. Van minimale geluiden naar warme en diepe grooves, allemaal bevatten ze het zo herkenbare Remote Area geluid. En hoewel het deze sound tegenwoordig steeds vaker door producers wordt “nageaapt”, weten de artiesten van Remote Area zich nog steeds op een voortreffelijke manier te onderscheiden van de rest. De Amsterdam-sound is hot! Gelukkig lijkt aan het succes van Remote Area nog lang geen einde te komen en kunnen we ongetwijfeld nog een flinke poos genieten van alle fijne muziek die de artiesten op dit mieterse label uitbrengen. De vijftien tracks op deze compilatie verschijnen alleen als een digitale release, iets dat steeds vaker gebeurt helaas. Maar kort na de release van deze digitale compilatie zullen er voor de echte vinylfreaks onder ons ook nog eens twee EP’s uitgebracht gaan worden waarop we elk drie tracks kunnen vinden.

Score: 72/100

1. Anton Pieëte – Encore
  2. Bart Skils – Catwalk
  3. Boris Werner – Can't Let Go
  4. Charles Davos & Ricketic – Saint Rouge
  5. David Labeij – Feel Like Doing
  6. DJ Madskillz & Randy Vicious – Gudu
  7. Gimikk – Teardrops From Heaven
  8. Julien Chaptal – Discgo
  9. Kabale und Liebe – Lost In Thoughts
  10. Lauhaus – Temple Balls
  11. Makcim & Managemend – Hid
  12. Quazar – Space Thing
  13. Sandy Hüner – Rare Tap (2000 And One Cut)
  14. William Kouam Djoko – Stomp
  15. Wouter de Moor & Gideon Bouwens – Q-Day

11 opmerkingen

en wat dacht je van Lost In Thoughts! ieesch nicee
13. Sandy Hüner – Rare Tap

Toppertje, die Sandy!!
Die Catwalk track van Bart lijkt een vermengeling van ouwe District One producties :P

Artiest {SHOWLIST artist 26887, 27322}
De vijftien tracks op deze compilatie verschijnen alleen als een digitale release, iets dat steeds vaker gebeurt helaas. Maar kort na de release van deze digitale compilatie zullen er voor de echte vinylfreaks onder ons ook nog eens twee EP’s uitgebracht gaan worden waarop we elk drie tracks kunnen vinden.

Erg jammer idd..
De dikste tracks worden natuurlijk niet uitgebracht..
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 3 november 2009 om 13:49: