Julie Thompson - Feeling For Corners

door , gepubliceerd op , waardering: 66/100
Julie Thompson - Feeling For Corners
26 oktober 2009
Op haar veertiende begon ze al met zingen, pianospelen en zelfs het schrijven van nummers. Ze is een singer/songwriter in hart en nieren, de Engelse Julie Thompson. Na een ontmoeting met James Holden produceerden zij samen de trance klassieker ‘Nothing’ waar Holden & Thompson (hij uit Londen, zij uit Norwich) hoge ogen mee gooiden. Het was niet de enige samenwerking die zij aanging, want ook voor Freestylers schreef en zong ze nummers, ze werkte samen met Freemasons en nam platen op met Signalrunners (‘These Shoulders’), Andy Duguid (‘Falling’) en Jonas Steur (‘Cold Winds’). Het is echter haar samenwerking met Tiësto die haar de meeste bekendheid oplevert. Voor hem schreef ze ‘Do You Feel Me’, die de tracklist van zijn artiestenalbum ‘Elements of Life’ siert. Julie maakte daarna onderdeel uit van de ‘Elements of Life World Tour’ en tijdens die tour schreef ze ‘Somewhere inside’. Deze track werd opgenomen op ‘In search of sunrise 6’ onder de naam ‘Allure featuring Julie Thompson’, waarbij Allure een alias van Tijs Verwest is. Een ISOS album zal deze laatste man voorlopig helaas niet maken, maar dat even terzijde.

Na dit succes achtte Julie de tijd rijp voor een eigen album. Ze besteedde het merendeel van 2008 en de eerste maanden van 2009 aan het schrijven van songs. De productie van het volledige album, gereleased op het Magik Muzik label van Black Hole Recordings, is in handen van de Engelse Andy Duguid, die door Tiësto in 2008 tot ‘producer van het jaar’ werd betiteld. Ik nestel me met ‘Feeling for Corners’ in een hoekje en laat de stem van Julie Thompson over me heen komen.

Feeling for corners

De zware en diepe sound van opener ‘What Will I Do?’ vormt een mooie tegenhanger van het lichte en hoge stemgeluid van Julie. Sterke productie met een mooie melodie, opbouw en break. Helaas komt deze fijne plaat al na vier minuten tot een (nogal abrupt) einde. Op twee tracks na zitten alle nummers van het album rond de vier minuten. ‘Something to You’ is een donker klinkende plaat met een lekker overheersende bassline. De song ‘Shine’ valt uiteen in een rustig en spacy beginstuk en een swingende tweede helft, prima plaatje dat vrolijk stemt! Daarna volgen wat platen die er niet bijzonder uitschieten wat mij betreft. ‘It Only Hurts’ valt op met een spannend en veelbelovend intro, maar is daarna een wat lusteloos voortkabbelende track. Bij ‘Temptress’ en ‘Chains’ gaat de zang van Julie Thompson me inmiddels een klein beetje tegenstaan. Er zit op zich al niet heel veel variatie in de muziekproducties, maar door de vocalen wordt het helemaal op één lijn getrokken. Het allerbeste is voor het laatste bewaard. Afsluiter ‘My Home’ krijgt liefst acht minuten de tijd, en terecht. Een song die barst van emotie en wordt met volle overgave gezongen. ‘My home knows my hopes and my fears, my home dries my tears, my home shows me warmth in the cold, my soul is my home’. En na een prachtig geheel beatloos zweefgedeelte krijgt deze schitterende track nog een heerlijk dansbaar staartje. Heerlijke plaat!

Oor-deel

De stem van Julie Thompson komt uitstekend tot z’n recht bij progressive en trance. Dat bleek al uit de platen die zijn met andere artiesten op haar naam had staan. Dat blijkt nu ook weer. ‘Feeling for Corners’ bevat louter progressive en trance tracks, stuk voor stuk prima producties van de hand van Andy Duguid. Maar, het is erg veel van hetzelfde. Muzikaal is er te weinig afwisseling om dit album in z’n geheel boeiend te houden. Bijna een uur achter elkaar het heliumbalonnenstemgeluid van Julie gaat me ook vervelen. In vind het heerlijk om een Julie Thompson track in een set voorbij te horen komen, maar je moet wel heel erg van haar zang gecharmeerd zijn wil je deze cd helemaal uitzitten.

Score: 66/100

1. What Will I Do?
  2. Something To You
  3. Shine
  4. Satellites
  5. I Am Yours
  6. It Only Hurts
  7. Temptress
  8. Chains
  9. How Does It Feel?
  10. All Is Cold
  11. My Home

10 opmerkingen

maar je moet wel heel erg van haar zang gecharmeerd zijn wil je deze cd helemaal uitzitten.

:jaja:

Naar mijn mening is heel deze album gewoon om te genieten :P

Een ISOS album zal deze laatste man voorlopig helaas niet maken, maar dat even terzijde.

Beetje triest om dat er tussen te zetten :nosmile:..

Ze heeft een heerlijke stem en het is gewoon en leuk album voor een x te luisteren, misschien komen er wel een paar lekkere remixe :)..
MEGA VET ALBUM :respect: :respect:
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 27 oktober 2009 om 12:30:

Dat is ook triest... Had graag een ISOS 8 album en bijbehorende party zien verschijnen dit jaar, maar helaas!
Dat ben ik wel :jaja:
Chille album (Y)
Heb haar afgelopen donderdag gehoord in de Odeon.
leuk iemand om te zien en klonk heel goed :D ben wel benieuwd naar het cd-tje

Begin 2010 ISOS8 vind ik ook prima ;) maar zal pas na die hele tournee worden.
Heb deze cd nog niet gehoord, maar ben benieuwd. Niet zozeer voor de dansvloerplaatjes, maar het lijkt me een aardige cd voor een relaxte zondag. Maar...uit recensie zou dat best eens tegenvallen...we zullen zien! Ga eerst maar eens zoeken naar dat laatste plaatje! :-)

Inderdaad totaal overbodige info voor de recensie van deze cd...

*edit* ben niet onder de indruk na het luisteren van wat nummers op youtube!
Uitspraak van =Peter= op dinsdag 27 oktober 2009 om 15:35: