Mauro Picotto presents Meganite

Mauro Picotto presents Meganite
16 oktober 2009
Wie dacht dat Mauro Picotto van de aardbol verdwenen was, heeft het bij het verkeerde eind want de Italiaanse jog laat nog steeds van zich horen. Dit doet hij misschien niet in de hoge hitregionen waar de meeste mensen hem van kennen vanwege zijn hits uit de begin jaren van 2000. Nee, de laatste jaren heeft hij zich toegelegd op de techno, tech-house en minimal. Deze ontwikkeling heeft al enkele juweeltjes opgeleverd zoals “Taotek”, “Baguette” en “Pandoro”. Naast zijn studio was Mauro Picotto ook te vinden op Ibiza, voor zijn eigen clubavond Meganite in de Privilege. Vele grote namen passeerde de revue in de afgelopen zes jaar dat Picotto daar wekelijks bivakkeerde tijdens de zomermaanden. Net als voorgaande jaren gaat dit gepaard met een gelijknamige dubbel-cd release. Hierop zijn nieuwe tracks – voornamelijk afkomstig van Alchemy (Picotto’s eigen label) – te vinden.

De structuur van de dubbelaar is als volgt, cd1 bevat losse originele versies en cd2 de remixen. Mauro Picotto opent als eerste de dans met zijn nieuwe single “Love message” (1). Deze frisse en vrolijke techhouser ligt heerlijk in het gehoor vanwege de subtiele percussie en langzaam evoluerende synths. Dit is zeker hoe Ibiza de afgelopen zomer geklonken moest hebben. Athos levert met “Absolute” (2) een wat duisterder geluid ten gehoor, totdat na dik twee minuten deze guurheid overgoten wordt met een warm portie bassgeweld. Picotto & Ferri’s Meganite mix van “Happily” (3) is er eentje in de categorie dancefloor filler! De zuigende en hypnotische synths stijgen naar ongekende hoogte met een waar climax tot gevolg. Ondanks het wat gestripte karakter van “Living for the time (Meganite mix)” (5) laat Mauro Picotto ook met deze track geen spaan heel van diezelfde dansvloer. De Privilege moet het zwaar hebben gehad deze zomer. Alsof dat nog niet genoeg doen de heren Christian Smith en John Selway met “Manfreak” (6 ) er nog een schepje bovenop. Ook hier het resultaat van de nodige percussie en hypnotische synths. Picotto’s productionele rechterhand Riccardo Ferri levert solo ook de verwachtte kwaliteit met “Head back” (8). Om de cirkel rond te maken eindigt Mauro Picotto met zijn andere nieuwe single “Diamond” (10). Deze ruwe diamant doet wat Detroitiaans aan en herbergt warme melodieën die langzaam op en neer bewegen.

Het zal geen verrassing zijn dan enkele artiesten de laatste track van cd1 onder handen namen om het wat bij te slijpen. Zowel Hugo en Papini (1) als Mark Broom (2 & 3) slaagde hier goed in en overschaduwen het origineel. Met name de schuivende synths en voortkwabbelende bassen in Hugo en Papini’s mix brengt menig persoon in beweging. Ook “Happily” mag zich gelukkig prijzen geremixt te worden door grootheden als Danilo Vigorito, Steve Rachmad, Markantonio en Capriati. Waar Rachmad (5) het nummer stript voegen Markantonio en Capriati (6 & 7) er juist voor meer aan toe door de synths al zagende naar een climax te laten opbouwen. “Living for the time” krijgt ook twee keer een nieuw jasje, dit maal verzorgd door de heren van Technasia. Zoals de naam al doen vermoeden, kenmerkt de harde mix zich vanwege het feit dat alle registers open getrokken worden om te zorgen die de gehele Privilege op zijn kop staat. De soft mix moet het meer van de beats hebben en geeft de track een wat warmere klank.

Sinds Picotto afstapte van hitjes en overging op techno leverde dit zoals eerder gezegd al enkele succes op. Nou lagen die voornamelijk in het begin van deze periode en heeft het enkele jaren geduurd voordat er weer wat verheffends van zijn handen kwam. Picotto’s laatste album “Now & Then” uit 2007 illustreert deze conclusie mijn inziens. Ondanks dat deze Meganite compilatie geen Picotto album is, geeft hij er blijk van nog steeds over de nodige productionele kwaliteiten te beschikken. Dat zelfde geldt overigens voor de overige Meganite crewleden. Kortom, een qua producties een verrassend leuke cd. Of het als compilatie cd voor een Ibiza club avond een geschikt format is om twee cd’s aan te bieden met ongemixte tracks – waarvan er eentje bestaat uit verschillende remixen van dezelfde tracks – valt te betwisten.

CD1 - Original Mixes
  1. Mauro Picotto - Love Message (Original Mix)
  2. Athos - Absolute (Original Mix)
  3. Mauro Picotto & Riccardo Ferri - Happily (Meganite Mix)
  4. Daniele Papini - Don t Panic (Original Mix)
  5. Mauro Picotto - Living For The Time (Meganite Mix)
  6. Christian Smith & John Selway - Manfreak (Original Mix)
  7. Adam Beyer - Circuits (Original Mix)
  8. Riccardo Ferri - Head Back (Original Mix)
  9. Joseph Capriati & Matteo Spedicati - Incest (Original Mix)
  10. Mauro Picotto - Diamond (Meganite Mix)
CD2 - Remixes
  1. Mauro Picotto - Diamond (Hugo & Papini Remix)
  2. Mauro Picotto - Diamond (Mark Broom´s Glide Mix)
  3. Mauro Picotto - Diamond( Mark Broom´s Stonk Mix)
  4. Mauro Picotto & Riccardo Ferri - Happily (Danilo Vigorito Mix)
  5. Mauro Picotto & Riccardo Ferri - Happily (Steve Rachmad Stripped Mix)
  6. Mauro Picotto & Riccardo Ferri - Happily (Markantonio & Capriati Black Mix)
  7. Mauro Picotto & Riccardo Ferri - Happily (Markantonio & Capriati Red Mix)
  8. Christian Smith & John Selway - Manfreak (Athos Mix)
  9. Joseph Capriati & Matteo Spedicati - Incest (Markantonio RMX)
  10. Mauro Picotto - Living For The Time(Technasia Hard Mix)
  11. Mauro Picotto - Living For The Time (Technasia Soft Mix)

10 opmerkingen

Ondanks dat de nieuwe weg die hij ingeslagen is, niet zozeer mijn ding is als zijn oude werk (platen als Verdi, Baguette, Pegasus etc. behoren nog steeds tot mijn lievelingstraxx ooit) heb ik nog steeds enorm ontzag voor hem en zijn muziek, en dit album is geen uitzondering.

Toprelease van een meesterlijke artiest die zo ongeveer in elke grote dance-stijl baanbrekend werk geleverd heeft.

:respect:
Artiest {SHOWLIST artist 66688, 115763}