Gregor Tresher - The Life Wire

Gregor Tresher - The Life Wire
8 oktober 2009
Op het gebied van elektronische muziek is 'Gregor Tresher’ absoluut geen groentje meer te noemen. Al meer dan tien jaar is de drieëndertig jaar oude, uit Frankfurt afkomstige, DJ/producer bezig met zijn aandeel in de modernisering van de algoritmes van de elektronische muziek. Het was zijn ‘Still EP’ uit 2005 dat hem opwaardeerde naar de "Champions Leage" van de Europese Techno producers. Na diverse releases op labels als ‘Intacto’, ‘Cocoon’, ‘Great Stuff’en ‘Datapunk’, was het zijn langverwachte debuutalbum ‘A Thousand Nights’ uit 2008, dat tot op heden als zijn grootste werk in zijn carrière getypeerd kan worden. De titeltrack van dat album was bovendien de best verkochte techno-track op één van de bekendste en meest gerenommeerde (dance) downloadsite’s en in 2008 werd hij voor de tweede keer op rij, door het Duitse tijdschrift ‘Raveline’ uitgeroepen tot ‘Producer of the Year’. Ook wanneer we terug kijken naar de successen van dit jaar, kan er geconcludeerd worden dat Tresher een talentvolle DJ en producer is. Naast een succesvolle release op het prestigieuze label van ‘Josh Wink’ (Ovum Recordings) begon Gregor dit jaar zijn eigen label ‘Break New Soil Recordings’. De eerste release op het label, Gregor’s ‘The Hearthbeat Orchestra’, is een goede weerspiegeling van zijn veelzijdigheid als artiest. Maar goed, dit was slechts een voorproefje voor zijn ondanks verschenen tweede artiestenalbum, ‘The Life Wire’ dat onlangs is uitgekomen op Gregor’s eigen 'Break New Soil' label. Het toont wederom een vitrine aan nieuwe en spannende muziek en geeft de veranderingen en ontwikkelingen van zijn eigen geluid anno 2009 goed weer.

Er zullen nog wel wat tracks op ‘The Life Wire’ herinneren aan het fantastische album ‘A Thousand Nights’, want op dit album verkent Tresher wederom de trance-getinte melodieën. Zowel de titeltrack ‘The Life Wire’(#4) als de track ‘Awaking Life Inside’(#8 ) zijn gebouwd rond alsmaar opbouwende synthlijnen en bevatten misschien wel dezelfde hitpotentie als de chart-klapper van vorig jaar. Met de ruim negen minuten tellende track ‘The Hearthbeat Orchestra'(#13) neemt Gregor ons mee op een spreekwoordelijke reis langs hypnotiserende en stroboscopische synthlijnen en enkele acid-stabs, welke met zijn delicate en minimale geluid een hartverwarmend gevoel achterlaat. De tracks; ‘Nothing For Granted’(#5) en ‘Plutonian Shores’(#9), doen denken aan de minimale techhouse van ‘Solomun’. Het oor wordt hier echter wat minder geprikkeld. Deze sound is te gewoontjes om aan de sound te voldoen die we vandaag de dag van Gregor Tresher gewend zijn. Toch bevat het album veel verrassende momenten. Zo maakt Gregor met de tracks ‘Ghosts’(#1), ‘1982’(#6) en ‘Days For Minor Keys’(#10) een aantal verrassende uitstapjes terug naar het geluid van zijn vroegere ‘Sniper Mode’ alias en krijgen we dus kwalitatieve elektronica voorgeschoteld, die ook voor een beginnende luisteraar gemakkelijk te verteren zijn. Ander verrassend moment op het album is de track; ‘The Very End’(#2). Op deze track maakt Tresher enthousiast gebruik van de zangtalenten van ‘Giuseppe Cottone’ (bekend van de formatie ‘Sikk’) en weet hij subtiel jaren tachtig synth-pop-achtige sounds in deze hybride floorfiller te verwerken, wat misschien wel een leuke richting is om in de toekomst vaker te verkennen.

The Life Wire is alles bij elkaar genomen een boeiend album, Tresher lijkt geen echt vernieuwende richting op te zijn gegaan, maar zijn eigen geluid heeft wel degelijk een ontwikkelingen ondergaan. In vergelijking met het in 2007 uitgekomen album A Thousand Nights is de dansvloerfunctionaliteit een heel klein beetje afgenomen. Gelukkig is dit niet per definitie als slecht te bestempelen, want met dit tweede album weet Gregor Tresher ons nog steeds te overtuigen van zijn vakbekwaamheid als producer. Ondanks dat het album goed weg luistert, is het op sommige momenten wel iets wat minder boeiend te noemen, maar weet hij ons op andere momenten dusdanig te verrassen, dat hem de saaiere momenten vergeven kunnen worden. Zijn afgestofte Sniper Mode sound is misschien wel de grootste verrassing op het album en lijkt een goede toevoeging op de mooie weerspiegeling van “The Life Wire” van Gregor Tresher.

The Life Wire is 21 september uitgekomen op Break New Soil Recordings

1. Ghosts
  2. The Very End
  3. Escape To Amsterdam
  4. The Life Wire
  5. Nothing For Granted
  6. Fire On Fire
  7. Awaking Life Inside
  8. Plutonian Shores
  9. Days For Minor Keys
  10. Black Six Survival
  11. For Years To Come
  12. The Heartbeat Orchestra

15 opmerkingen

Fijne recensie. Ben erg benieuwd naar dit album. Klein puntje: in alinea 1 spreek je over A Thousand Nights uit 2008, in de laatste alinea komt het album uit 2007.

Goeie inhoudelijke recensie!

Van mij mocht het album nog wel abstracter, maar het is iig stukken beter dan hoe die draait!
want als ie draait, draait ie echt te lomp en te hard en te techno-ig.
Uitspraak van verwijderd op maandag 12 oktober 2009 om 11:12:
Goeie inhoudelijke recensie!

Vond em in de Watt laatst anders behoorlijk vet!

Vind het jammer om te moeten zeggen, maar dit album stelt me toch een beetje teleur.

Staan zeker een aantal lekkere nummers op, vooral de melodische 'trance getinte' tracks spreken me aan. Maar hoewel de rest lekker in het gehoor ligt, vind ik het niet echt boeiend of opvallend. Blijft in ieder geval niet hangen :no:

Dan moet je misschien de volgende keer gregor tresher overslaan? Draait hardstikke lekker :)
Ik hoor Tresher ook 10x liever melodieus en sferisch spelen dan zijn vrij standaard techhouse dj-set op WTTF!
Gregor Tresher @ Sonne Mond Sterne 2007 :lief: