Mobilee Back To Back Vol. Three - By Miss Jools

door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
15 februari 2009
Genre: minimal
Intro
We hebben er weer een jaar op moeten wachten maar nu is hij er eindelijk, nummer drie uit de succesvolle serie ‘Back to Back’ van Mobilee. De cd-reeks heeft zich behoorlijk ontwikkeld sinds de eerste - op naam van Anja Schneider - uitkwam. De kapitein van het Mobilee label hield de ‘Back to Back’ mix beperkt tot een Mobilee-only remix sessie. GummiHz daarentegen pakte met Volume Two uit met een waar loop- en editfestijn dankzij programma’s als Ableton. De uit Londen afkomstige Miss Jools neemt Volume Three voor haar rekening en heeft ervoor gekozen bekende Mobilee tracks te laten remixen door verschillende artiesten waarna ze door haar tot een vloeiende mix zijn gesmolten.

CD One
We zouden haast vergeten dat er ook nog traditie getrouw een cd met door Miss Jools geselecteerde losse tracks bij zit. Hierop vinden we enkele hoogtepunten van het afgelopen jaar terug uit de Mobilee catalogus. Een dergelijk nummer is het onheilspellende “Me and you” (1.1), een samenwerking tussen GummiHz en Ruxsandra. Deze track bouwt op naar een langzaam voortslepend hoogtepunt zonder teveel muzikale middelen uit de kast te halen. Daarom heet het ook minimal, maar wel met een Mobilee sausje er overeen. Dit Mobilee sausje wordt ook heet geserveerd door And.Id met “San don the Floor” (1.6). Het hypnotische gezoem brengt menig dansvloer in beroering. Dat zelfde geldt voor “Diva” (1.5) van niemand minder dan Sebo K vanwege de eindeloos voortrollende synthloop. Ook Mobilee coryfee Anja Schneider is vertegenwoordig met het verrassende “Safari” (1.8 ) dat afkomstig is van haar album “Beyond the Valley”. Maar persoonlijk gezien levert Miss Jools het beste werk af met “La Luna” (1.3). “La Luna” staalt warmte uit zoals we dat van de ‘luna’ kunnen verwachten en heeft een onverwacht stevige beat maar verliest niet het onheilspellende Mobilee karakter uit het oog. Nog een hoogtepuntje is “Ceremony” (1.9) van Exercise One. Deze track, afkomstig van Exercise One’s “Intensity” EP staat een jaar na dato nog steeds als een huis. De eerste helft van het nummer zijn de bass en beat hevig in gevecht met elkaar zonder te bombastisch te worden maar halverwege nemen melodieuze synths het over en werkt dit drietal toe naar een waar hoogtepunt.

CD Two
Zoals gezegd heeft Miss Jools voor cd twee enkele Molbilee tracks laten remixen door verschillende artiesten om die vervolgens op haar beurt aan elkaar te mixen. Sven Tasnadi nam bijvoorbeeld “Fish at night” (2.1) van Anja Schneider onderhanden. Hij reduceerde de synths en poetste de beat wat op tot er een diep en ingetogen nummer overbleef. Aan dit timide begin komt een eind met Efdemin’s prachtige bewerking van Sebo K’s “Moved” (2.3). Dit nummer doet denken aan een reumoerig terras met een zomers briesje vanuit zee, heerlijk! Nick Curly zet deze trend voort door “Diva” (2.5) - de Sebo K track die we ook op cd 1 terugvinden - op succesvolle wijze om te toveren tot een housy klapper van formaat. Vooral de basslijn doet het hem. Vervolgens opent Miss Jools de Pan-Pot parade met drie bewerkingen van hun tracks. Alle drie van hoge kwaliteit en goed geplaatst in de mix maar Cassy’s remix van “Ape shall never kill ape” (2.8 ) sprint er wat mij betreft uit. Zonder het diepe bassgeweld zoals we dat van Pan-Pot gewend zijn onrecht aan te doen weet Cassy dit nummer een extra duistere Mobilee laag mee te geven. Dit zelfde geldt voor D’Julz’ remix van GummiHz’ “Los Los” (2.10). Miss Jools sluit de mix af met een prachtige remix van Pan-Pot en Vincenzo’s “Faces” (2.11). Vincenzo neemt het nummer zelf nog eens onder handen en laat de synths en melodie in het tweede deel helemaal tot hun recht komen.

Outro
Zoals verwacht levert Mobilee weer een uitstekend overzicht van de releases van het afgelopen jaar. Stuk voor stuk mooie duistere tracks zoals we dat van Mobilee kunnen verwachten maar of het nog net zo verfrissend klinkt als de sound uit de beginjaren van het label is een punt van discussie. Een positief punt is wel dat de 'Back to Back' reeks zich steeds ontwikkelt door de verschillende aanpak op cd twee. Die van Miss Jools is succesvol geweest omdat ze enkele goede remixers heeft weten te strikken. De mix die zij vervolgens aflevert is niet spectaculair maar ligt lekker in het gehoor. Dus een leuke cd voor de collectie maar meer ook niet.

Score: 77/100

1. GummiHz - You And Me feat. Ruxsandra
  2. Marcin Czubala - At The Beach In San Foca