Ton TB - Dream by Daylight

door , gepubliceerd op , waardering: 80/100
Ton TB - Dream by Daylight
2 november 2006
Ik ken Ton TB’s naam nog uit de clubtrance tijd van hits als ‘Many Tons Overload’ en natuurlijk de classic ‘Three Drives On A Vinyl – Greece 2000’. De stijl van toen is geëvolueerd naar een iets andere sound, wat hij draait en produceert is allemaal iets progressiever geworden, maar nog wel met die vette drive die we van hem gewend zijn. Benieuwd of dit album dat ook heeft…

Het begin van ‘Evolve As One’ is vrij duister, een donkere bassline is de intro voor iets heel vets. De vocal die er op 1 minuut 53 in komt, is echt heel erg goed. Tegenwoordig is het een rage om alle vocals zo ver mogelijk te verkrachten met effecten en weet ik wat allemaal, maar gelukkig is hier gekozen voor alleen wat echo, iets dat perfect bij de stem en de sound past. Na de break hoor ik er zelfs een potentiële radiohit in, de melodie en de vocal blijven in je hoofd hangen, zonder dat het kazig wordt. Knap gedaan, goede opener voor een album. Track twee begint uplifting met wat percussie en een goed gekozen synth. De kick is een beetje psytrance-achtig en net op het moment dat je denkt ‘Waar gaat dit naartoe?’ komt er weer een hele dikke vocal in, met wederom een goed gekozen stemgeluid en niet te veel poespas eromheen. En ik hoor hier eigenlijk ook wel weer een radiohit in. Dit belooft wat…

Nummer drie, ‘Acid Submersible’, gaat iets meer de progressive kant op, het klinkt heel relaxt en de break doet zijn werk goed. Bij de volgende track hoor ik heel in de verte toch een beetje de oude clubtrancesound, wat overigens niet verkeerd is vind ik, ik was helemaal gek van die plaatjes destijds. ‘Rebirth’, de vierde track van het album, doet me ook een beetje denken aan de stapels cd’s die ik vroeger kocht toen ik me net voor dance begon te interesseren. Bij ‘Seadweller’ krijg ik een beetje een spacey gevoel, het is vrij diep maar toch heeft het iets 'trancerigs' in zich en dan bedoel ik echt de oude trance uit begin jaren ’90. ‘Sabotage’ is daarentegen weer totaal iets anders, dit is een Trance Energy track van de bovenste plank vind ik. Heerlijke strings die op de achtergrond iets heel moois doen, staan lijnrecht tegenover een stevige bass en in de break komt er een hele aparte synth bij, die het geheel nog net iets meer drive geeft. Very nice.

De eerste single van dit album is ‘Jewels In Time’ (dat later aan bod komt), de b-kant van die release is ‘Trip Cancelled’. De scheurende synths en bassen zijn erg goed gedaan, net als de melodie, die mooi met de rest combineert. ‘Four Quattro’ gaat helemaal de andere kant op, hoewel je wel kunt horen dat het op de één of andere manier bij de andere tracks past. Zoals gezegd: ‘Jewels In Time’ is net uit op Black Hole, als je de Jewels hoort snap je waarom. Lekkere trance om bij weg te dromen, hier hou ik van. ‘High and Healthy’ begint een stuk steviger, waarmee je eigenlijk op het verkeerde been wordt gezet. Een soort van Shiatzu (schrijf je dat zo?) achtige vocal wordt begeleid door een bombastisch orkest dat langzaam wegsterft en deze plaat terug laat komen met de energie die je tijdens de intro al voelde. Dit is een floorfiller, geen twijfel mogelijk. Het einde is voor ‘Tape Elements’, een diepe track die wat techno invloeden heeft, maar waar ineens ook een harde, minimale melodie inkickt. Verrassend, leuk, effectief.

De tweede cd (jaja, je krijgt absoluut waar voor je geld) is een chill out mix waarbij zes hits van Ton zijn opgeknipt tot één grote chilltrack van ongeveer een half uur. Heerlijk voor op de zondagochtend of voor in de auto.

Ik moet zeggen dat ik heel erg positief ben over deze cd, ik kan er weinig minpunten aan ontdekken. Misschien is het allemaal niet supervernieuwend, maar dat doet niks af aan de kwaliteit. Het is gewoon een goede cd, punt. De tracks passen goed bij elkaar, de volgorde is helemaal in orde, het is allemaal goed gemasterd (wat we helaas niet van alle cd’s kunnen zeggen vandaag de dag) en het artwork is ook dik in orde. Voor de fans: kopen! Voor de twijfelaars: laat de cd je overtuigen en je zult blij zijn met je keuze.

Score: 80/100

1. Evolve As One (Budapest Mix)
  2. (So Much Better Than) The Real Thing
  3. Acid Submersible
  4. Rebirth
  5. Seadweller
  6. Sabotage
  7. Trip Cancelled
  8. Four Quattro
  9. Jewels In Time
  10. High And Healthy
  11. Tape Elements
  1. Unlock Your Dreams
  2. Silent Witness
  3. Electronic Malfunction
  4. Dream Machine
  5. Static Bullet (Jochen Miller Remix)
  6. Dream Machine (Marco V Remix)

16 opmerkingen

1e? :D ben benieuwd :) maar zal m niet kunne kopen 8)

nog wel met die vette drive die we van hem gewend zijn

Zo is het maar net, HEERLIJK !!!!
tegenwoordig niet echt boeiend meer als producer
Ik heb Ton TB op Houseqlassics ook even voor de camera getrokken. Mooie gelegenheid hem eens naar vroegah te vragen. Hij draaide overigens super, stak wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uit die avond! (l)

Dat interview kun je hier bekijken (Quicktime vereist!), op de derde bladzijde!

Uitspraak van Wackiejacky op woensdag 22 november 2006 om 18:07:
Dat interview kun je hier bekijken