Wilde Liebe

Wilde Liebe
20 maart 2014
Al tien jaar lang runt Patricia Weil het boekingskantoor WILDE. Artiesten als Tube & Berger, Tiefschwarz, The Jaydes, Noir en DJ T. maken deel uit van de lange lijst met artiesten die worden vertegenwoordigd door WILDE. Om deze mijlpaal te vieren is besloten om ook een label op te zetten, met daarop releases van de vele talentvolle dj's en producers. De eerste is gelijk een flinke: maarliefst zestien nieuwe tracks vormen het startschot voor deze gloednieuwe platenstal. Onder de naam ''Wilde Liebe'' laat het label zich direct van haar meest veelzijdige kant horen.

Wilde liefde
De liefde voor dj's en elektronische muziek staat centraal in het leven van Patricia Weil. Ze kwam in het wereldje door een relatie met Sven Väth. Eenmaal daar zag zij de behoefte voor de artiesten om zo min mogelijk stress en zoveel mogelijk comfort te ervaren. Dat lukt nu al tien jaar met het boekingskantoor, dus een bijbehorend label is een vrij logische vervolg stap. De eerste van deze jonge stapjes wordt gezet door Pilocka Krach, een excentriek Berlijn figuur. Haar funky ''Superboy'' weet in ieder geval de boel op een opzwepende manier te openen. Daarna komen een tweetal wat diepere tracks langs: ''Spot On'' (DIA) en ''Chick'' (Djuma Soundsystem). Beide zeer lekker nummers die wat meer de deephouse kant opzoeken. Vooral de tweede track is een erg lekkere spaceplaat die ruim tien minuten vredig voortkabbelt. ''Prairie'' is vervolgens een steengoede productie, met heerlijke synths en zelfs een beetje een western feeling. Klinkt wellicht ietwat vreemd, maar Daniel Wilde heeft ervoor gezorgd dat het geluid van deze track mooi aansluit bij de titel.

De producties die daarna langskomen hobbelen allemaal lekker heen en weer tussen deephouse, techhouse en minimal. Een geluid dat we veelvuldig horen van onze Oosterburen. Stuk voor stuk zijn het allemaal meer dan prima tracks. De één wat eentonig, zoals ''Yeah'' van Lewis Boardman, de ander barst juist van de energie, zoals het dansbare ''House In My House'' van Sierra Sam. Het geluid van WILDE vliegt dus alle kanten op binnen het hokje house. Die missie van fraulein Weil kan dus als succesvol worden bestempeld. Ook The Jaydes zorgen voor nog wat extra variatie. Net zoals op hun debuutalbum laat het duo met ''Hidden Pleasure'' ook een analoog geluid horen, met de technieken van nu. Het resultaat is een interessante productie met de typische klanken uit het vorige millennium.

Hierna volgen enkele paradepaartjes van het label: Ian Pooley, Tim Xavier en Tiefschwarz. De drie zwaargewichten zoeken alle drie een wat voorstuwend en techy geluid op. Het resultaat is een drietal erg sterke nummers met ieder hun eigen kenmerken. Van Pooley's lome bassen tot de diepzwarte spookgeluiden tijdens ''Voices''. ''Finding You'' van Atapy is hierna juist weer een sterk opbouwende productie, met flink wat progressive invloeden. Een andere opvallende track is ''Make It Raw'' van Chris Wood en Meat. Hier horen we tribal invloeden, met zomerse trommeltjes, lang uitgerekte strings en energieke beats. ''Albin'' van Kenny Leaven is een aparte afsluiter. De housebeats blijven achterwege en maken plaats voor dromerige ambient klanken. Tot het einde blijft deze selectie tracks dus erg onvoorspelbaar. En daardoor verrassend lekker!

Liefde voor house
Patricia Weil en haar mannen en vrouwen geven hier een mooi visitekaartje af voor WILDE. Op ''Wilde Liebe'' horen we de liefde voor house, in de meest brede zin van het genre. Van minimal, tot techhouse en van deephouse tot tribalhouse; alles komt langs in deze sterke selectie van tracks. Een veelbelovende start van dit verse label!

1. Pilocka Krach - Superboy
  2. DIA - Spot On
  3. Djuma Soundsystem - Chick