UKF Drum & Bass 2013

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
UKF Drum & Bass 2013
3 februari 2014
In Engeland gaan ze anders om met muziek dan op het vaste Europese continent. Dat is op alle vlakken zowat te merken, maar misschien nog het meeste bij dubstep, drum & bass en happy hardcore. UKF vindt trots in die eerste twee stijlen in zijn consortium op te nemen. Naast de grote successen met dubstep, blijft drum & bass er nog steeds immens hot. Maar toch klinkt het allemaal anders dan drum & bass in onze contreien. De gekozen artiesten in de tracklist tonen al aan dat dit hoofdzakelijk een Brits gegeven is.

Vanaf het begin van de mix zit de sfeer er goed in. De Fred V & Grafix versie van "Endorphins" laat de typische UK sound duidelijk horen en dat blijft zo gedurende bijna heel de mix. De samples, synths en kicks zijn allemaal naar het lichtere en het wat vrolijkere. Het mag dan ook geen verbazing zijn dat de link naar de UK happy hardcore en UK breakbeat heel snel gelegd is. Het zou misschien zelfs leuk zijn al deze stijlen samen in één mix te gieten en het resultaat daarvan eens te aanhoren. Maar hier blijven we bij de te verwachten drum & bass. Het tekstuele gaat overduidelijk naar de wat liefdevolle kant, maar vanaf de Kove remix van "Love Me Again" wordt de gebruikte melodie ook iets belangrijker en iets meer in de verf gezet. Bijna nergens gaat het echt diep qua sound, het blijft een beetje aan de oppervlakte. Ook qua feel is het een beetje oppervlakkig, maar daar is natuurlijk absoluut niets mis mee. In elke genre is er de underground en de commercie; het diepgaande en het oppervlakkige. Kwalitatief gezien zijn deze tracks allemaal leuk in elkaar gestoken. Overal zit er iets herkenbaars in, waardoor het lijkt alsof je elke nummer al jaren kent, ook al zijn ze nieuw. Dat zorgt er langs de andere kant ook wel voor dat de verschillende nummers elkaar niet zodanig onderscheiden.

Maar is dat erg? Zeker niet. Wel duurt het lang tot er in de mix naar een climax toe wordt gewerkt. Pas vanaf "She Said" van Emperor krijgen we veranderingen. De vrouwelijke en opzichtig vrolijk mannelijke vocalen, de pianostukjes en blije melodietjes, het gevoelsmatige maken allemaal plaats voor wat diepere en vollere sounds. Dit is meer de drum & bass die bij ons over het kleine plasje bekend is. Iets waar velen bij ons helemaal op uit de bol gaan en waar ze in de UK iets minder gek van staan. Een beetje als hardcore als afsluiter op een hardstylefeest dus. Het moet ook gezegd worden dat de kwaliteit van die laatste paar tracks ook minder is. Het is duidelijk dat de Britten meer kaas hebben gegeten van het vrolijke gebeuren. Toch vormt het nog een mooie afsluiter.

We zijn maar al te blij dat UKF ervoor kiest om altijd alles bij één disc of één mix te houden. Dat maakt de releases boeiender en houdt de kwaliteit van de gekozen tracks veel hoger. UKF is populair overal ter wereld, maar het meest binnen de eigen landsgrenzen. Toch is het enorm leuk om te horen hoe het er daar bij die gekke Engelsen aan toe gaat. Zoals eerder gezegd zou het misschien wel eens leuk zijn een uitgebreide mix te horen met die typische UK dubstep, drum & bass, breakbeat en happy hardcore.

Score: 83/100

1. Sub Focus - Endorphins (Fred V & Grafix Remix)
  2. Hamilton - You Had It