Jonsson/Alter - 2

door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
Jonsson/Alter - 2
30 december 2013
ArtiestJoel Alter
De twee Zweden Henrik Jonsson en Joel Alter, die beiden in Berlijn wonen tegenwoordig, zijn nog niet zo heel erg lang actief in de scène. In 2011 braken ze helemaal door en dat was tevens ook het jaar dat ze hun eerste album 'Mod' uitbrachten. De atmosferische house die ze daarop te berde brachten was een schot in de roos. Onmiddellijk kregen ze een boel fans achter zich en het kon dan ook niet zo lang duren tot hun tweede album uitkwam. '2' belooft veel herkenbare sounds te brengen, maar tegelijk voegden ze ook een nieuwe elementen toe, waardoor hun muziek toch wat anders brengt dan anders.

Het atmosferische dat op hun eerste album zo herkenbaar was, vinden we onmiddellijk terug in hun eerste nummer "Lyftet". Het gaat een klein beetje meer uptempo, maar de nadruk ligt overduidelijk op het brengen van sfeer met alle toegevoegde synths en samples. Ze wilden beiden meer rauwe beats brengen op het nieuwe album en dat is iets wat meer naar boven komt bij "Brevet Hem". Dit gaat veel meer richting de deephouse die iedereen zo goed kent. Bij de digitale download krijg je de versie met zanglijnen, maar als je de vinyl koopt heb je de instrumentale versie. Wij verkiezen iets meer de instrumentale versie, maar het onverstaanbare Zweeds op de vocale versie heeft ook wel wat. "Brevet Hem" is een boeiend nummer dat op zijn manier zowel sfeer creëert als de beentjes doet bewegen.

Maar de tracks die echt het vermelden waard zijn, zijn vooral "En Melodi", "Praha" en "Tuffa Sig". "En Melodi" overtuigt dankzij het sterk samenspel tussen kicks, beats en de gebruikte belletjes als sample en de gestage, trage opbouw van de achterliggende melodielijnen. Het nummer doet wat "Brevet Hem" doet, gevoel en passie creëren op een dansbare beat, maar gaat veel verder en vooral veel dieper. Ook "Praha" gaat zowat dezelfde kant op. Het kortste nummer van het hele album blijft in een atmosferische opbouw zonder echt helemaal door te breken met een kick, maar dat maakt het er niet minder goed op. De deephouse die hier geëtaleerd wordt, is een perfecte mengelmoes met lounge van het koude soort. Er zit niet echt warmte in het nummer, maar toch roept het zoveel gevoel op dat de warmte er op een andere manier in gebracht wordt. "Svalor" en "Tuffa Sig" nemen je dan weer op reis naar de progressieve sound van begin jaren 90. Verschillende producers experimenteerden toen met een stijl die nu populairder begint te worden.

Jonsson en Alter hebben met '2' hun beste werk tot nog toe afgeleverd. Waar het in het verleden nog inspiratievol was, dankzij de charme van het toevallige ontmoeten en het produceren voor de fun, is het nu professioneler geworden en vooral voller van sound. Fans kunnen tevreden zijn met de extra elementen in de nieuwe sound, zonder het oude echt helemaal uit het oog te verliezen. Kontra-Musik lijkt met Jonsson/Alter een andere weg in te slaan dan gebruikelijk, maar met succes.

Score: 77/100

1. Lyftet
  2. Brevet Hem (Vocal) (digital only)