Seravince - Hear To See

door , gepubliceerd op , waardering: 88/100
Seravince - Hear To See
8 mei 2013
ArtiestSeravince
Seravince (aka Floriders) is het nieuwste project van toetsenist en componist Vincent Helbers. Het album 'Hear To See' is een album waar zowel jazz, soul, hiphop als broken beat invloeden op te horen zijn. Genres waar Mark de Clive-Lowe en 4hero ook bekend om staan. Drijvende inspiratie achter dit album is de manier waarop D'Angelo's album Voodoo opgenomen is. Alle tracks op zowel dat als dit album zijn in één keer opgenomen. Daarmee wilde Seravince zijn muziek zo puur en rauw mogelijk laten klinken. Voor 'Hear To See' heeft Seravince met vele gastartiesten samengewerkt. Enkele voorbeelden hiervan zijn Richard Spaven (Jose James, Flying Lotus, Guru), Sharlene Hector (Basement Jaxx), en Rene Nuefville (Zhane).

Het slechts driekwartier durende album bestaat uit negen tracks. Het album wordt afgetrapt met "SY". Deze uptempo track luistert lekker weg en voor je het weet klinkt de tweede track getiteld "Perfect Stranger" al uit de speakers. Deze plaat is wat rustiger en warmer van karakter en bevat het warme toetsenspel van Seravince himself. "U Love" bevat de fraaie vocalen van Renee Neufville, waarmee ze deze plaat als geheel naar een hoger niveau weet te tillen. Het instrumentale en jazzy "Lola" is zo'n typische track die in eerste instantie niet bijzonder op weet te vallen, maar na enkele luisterbeurten komt deze fraaie productie toch bovendrijven.

Met "High" bouwt Seravince een rustpuntje in, maar saai is deze plaat allerminst. "World Won't Stop" is wat swingender, maar qua karakter lijkt deze track wel weer op "High". Met "RT Prince" komt het meest avontuurlijke nummer van 'Hear To See' voorbij. Waar je ook bent als je deze plaat voorbij hoort komen, stilzitten zal lastig zijn. "94" doet erg denken aan diverse meesterwerken van 4hero uit het verleden. Deze vrij ingetogen productie wordt namelijk opgesierd door vrouwelijke raps. Ook "Rika", de afsluitende plaat, bevat weer vrouwelijke raps, die totaal niet storend klinken.

Seravince levert met 'Hear To See' een fraai album af waarop invloeden te horen zijn uit soul, hiphop, jazz en broken beat. Een ieder die bekend is met 4hero en Mark de Clive-Lowe zal ongetwijfeld raad weten met dit album, dat na elke luisterbeurt beter lijkt te gaan klinken.

Score: 88/100

soundcloud.com/seravince

1. SY (feat. Sharlene Hector)