Andy Cato - Times And Places

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
Andy Cato - Times And Places
6 mei 2013
ArtiestAndy Cato
Andy Cato, de alias van Andy Cocup, is één van de breinen achter Groove Armada. Eigenlijk heeft deze man geen introductie nodig, want wie is er nou niet bekend met hetgeen Groove Armada door de jaren heen geproduceerd heeft? Vele albums heeft deze formatie op hun naam staan en vele daarvan leverden hits op die hoog in de diverse hitlijsten terecht kwamen. Tijdens het vele rondreizen voor Groove Armada heeft Andy Cato vele plaatsen op de wereld gezien en geïnspireerd daardoor ook weer vele nummers geproduceerd. Hiervan heeft hij een selectie gemaakt en het resultaat hiervan is het album 'Times And Places'. Voor de selectie heeft hij flink moeten spitten tussen floppies, gebroken 8 track tapes en dergelijke. Een bijzondere selectie van de afgelopen twintig jaar dus!

Groove Armada staat bekend om zijn uitgebreide catalogus in vele verschillende stijlen binnen het dansgenre. Dit is ook op dit album te horen. Het album wordt afgetrapt met het sferische "Intro", waarna de track soepel overvloeit in het aan het geluid van Future Sound Of London doen denkende "South Of Mexico City". Luisterende naar het eerste deel van het album valt op dat de geluidskwaliteit van de tracks steeds bijzonder goed is, wat eigenlijk wel verrassend is wetende dat Andy Cato diverse tracks heeft moeten restaureren aangezien de staat van diverse analoge opnames niet om over een huis te schrijven was.

Bijna elke track heeft een naam die Andy Cato terug doet denken aan de tijd waarin hij daar was en de desbetreffende plaat gemaakt heeft. Zo is het mogelijk om je gedeeltelijk in te leven hoe Andy Cato zijn tijd beleefde op een bepaalde plaats. Zo is te horen dat hij zich blijkbaar behoorlijk loom en relaxt voelde tijdens zijn treinreis van Moskou naar St. Petersburg. Hetzelfde was ook duidelijk het geval toen Andy Cato "8 Track Jam At Marks" maakte. Die plaat heeft een heerlijk laidback piano riedeltje. In "Rainfalls (Toulouse)" zit wat meer pit, maar is wel kalm van karakter.

Opvallend is dat er weinig dansvloer materiaal op dit album te vinden is. De plaat "Back From Castlemorton" mag een voorzichtige poging genoemd worden, maar is net toch iets te tam van karakter. De enige track die wel echt dansvloer waardig is, is het sferische "7am Drop". Dit is tegelijk ook één van de meest opvallende tracks van deze verzamelaar. Een andere track die de oren doet spitsen is "Rear Window". Deze track lijkt verdacht veel op "Kinetic" van The Golden Girls.

Met 'Times And Places' levert Andy Cato een fraai verzamelalbum af van platen die hij gemaakt heeft na zijn bezoekjes van de vele plaatsen op de wereld waar hij voor Groove Armada geweest is. Het geboden materiaal omvat een tijdsperiode van twintig jaar en biedt de nodige muzikale variatie. Deze verzamelaar mag zeker een must genoemd worden voor iedereen die Groove Armada een warm hart toedraagt.

Score: 83/100

soundcloud.com/andycatomusic

1. Intro