Blow Your Speakers – Mixed by DJ Ruthless

door , gepubliceerd op
21 juni 2005
ArtiestRuthless Site
Genre: jump
Jump in:

Ik moet eerlijk zeggen, het is bepaald geen jumpkomkommertijd zo vlak voor de zomervakantie. De afgelopen weken al hebben we in Nederland kunnen genieten van Hard Jump 2 en cd één van Hardbass vol.5 The Battles. Hier komen nu ook nog de recent uitgebrachte compilaties van Bad Boyz (Tremble Tracks presents Jumpstyle Vol. 2) en dj Marcky ( Explosive Car Tuning 8 ) bij. En dan noem ik nog niet eens de cd’s die alleen in België en Frankrijk gereleased zijn! Maar dit is voor de liefhebbers natuurlijk nog lang niet genoeg, zeker niet als Neerlands jumpheld nummer één, dj Ruthless, een verse compilatie op je deurmat laat bezorgen.
Ruthless’ nieuwste en tevens vierde mixcompilatie heet dus ‘Blow Your Speakers’ en is, zo naar het hoesje kijkend, gericht op de ‘car tuning scene’. Een Nederlandse naamvariant van de vele tuningcompilaties die je voornamelijk in België vind. Zo tussen het produceren en de vele boekingen door heeft Ruud dus nog een gaatje kunnen vinden om deze mix van vierentwintig tracks in elkaar te draaien. Ik ben dan ook benieuwd of dit schijfje, zoals de naam suggereert, een regelrechte aanslag op de ingebouwde audioapparatuur zal zijn. Omdat ik helaas nog niet beschik over een opgefokte auto en mijn heftruck teveel lawaai produceert, besloot ik het schijfje dan ook maar netjes in de cd-drive van mijn pc te stoppen, met de subwoofer op maximum uiteraard.

Ik zal, omdat ik vind dat alle nummers evenveel aandacht moeten krijgen, weer eigenwijs alle tracks langsgaan voor jullie.

>

Ruthless trapt af met het type intro dat hij ook vaak gebruikt voor het openen van zijn dj-sets. Telkens krijgen we achterelkaar kleine stukje van bekende Ruthless & Vorwerk nummers te horen. Na deze op zichzelf staande intro kunnen we meteen vol optrekken met één van de Franse krakers van dit moment: ‘Bangers’ van Union Rack. Bekender is natuurlijk ‘On The Floor’ van Felix Project die echt overal grijs gedraaid wordt. Na deze toch wel simpele track is het tijd voor een knap staaltje muziek geproduceerd door Q-ic die (Belgische) techno en Jump zo heerlijk kan combineren. ‘You Can Dance’ is dan ook een heerlijke opzweper die voornamelijk in de smaak zal vallen bij de mensen die bekend zijn met de Belgische muziekscene.

De opbouw van cd kunnen we hierna dan ook als goed bestempelen. Deze lijn zet zich voort wanneer de topproductie ‘TC 01’ van Spectral Energy zijn intrede doet. Het tempo wordt opgevoerd en de sound gaat dus meer richting de Franse Tekclub. Greg C’s ’10 Torsion’ is hier het hoogtepunt van. Deze Franse diamant is recentelijk nog beter afgewerkt door Binum, in de vorm van een remix waar nu ook een aardige vocal in verwerkt zit. Een uitstekende keus dus van Ruthless, zeker gezien het feit dat deze remix bijna nergens te horen is. Een uniek plaatje dus.

Met ‘Impego’ bewijst dj Tony dat hij, gezien zijn eerste release, toch goed produceren kan. Deze Nederlandse jumpstyle krijgt een vervolg in de vorm van de gloednieuwe plaat ‘Clap Ya Hands’ van de Bad Boyz, wat je overigens pas bij de laatste en beste klimax goed horen kunt.

Het valt me op dat Ruthless als een echte dj betaamt goed gebruik maakt van de crossfader door ruim van tevoren de komende platen alvast hun intrede te laten doen. Dat geeft een mix toch wel iets extra’s.

Door naar de volgende serie tracks afkomstig van alweer Greg C, overigens wel zoals vaak in samenwerking met zijn rechterhand Frainçois Carlin. ‘Ding Dong’ van G & F slaat op het belletje dat in deze ‘remake’ van DHS’s ‘The House Of God’ te horen is. Beide mannen weten donders goed hoe ze een oude kraker in een nieuw jasje behoren te stoppen zonder al te veel afhankelijk te zijn van het originele nummer. ‘You’ is de nieuwste release van Greg C en zal onderhand bij iedereen wel bekend zijn. Het is alleen jammer dat deze track zo vroeg voor de officiële release door velen als promo(vinyl) is gedraaid wat uiteindelijk niet zo goed is voor de houdbaarheid van deze plaat. Maar dit neemt niet weg dat dit wel een ultieme bom op de dansvloer en een regelrechte mokerslag voor je (auto)speakers is.

Kunnen we dan even vaart minderen? Nee, want ook ‘Snapshot’ van Gee & Dee, beter bekend als het duo Technoboy en Luca Antolini, hebben wederom een topproductie afgeleverd die toch ietswat verschilt van hun vorige werkjes. En dan is het toch een klein beetje jammer dat de eerste exclusieve track op de cd, de Ruthless & Vorwerk remix van Lock ’N Load’s ‘Blow Ya Mind’, teleurstelt. Het nummer leent zich naar mijn mening niet voor remixen en blijft daardoor redelijk eentonig net als het nummer erna van Underground DJ. Maar de nieuwste productie van Looney Tunez, in de vorm van de remix van dj Stone, maakt dit weer helemaal goed.

We zijn nu aanbeland bij een lange reeks van gevarieerde nummers, want eindelijk horen we dan ook een newstyle nummer afkomstig van het Amerikaanse Bassdrum Project dat zoals de titel al zegt je lekker hard laat stuiteren op de beat. Prachtig maar misschien wat minder toegankelijk is de Seawead mix van ‘My Greatest Wish’ gemaakt door dj Stone. De track is op zijn minst even vaag als de titel al doet vermoeden, maar dat neemt niet weg dat dj Stone zoals altijd genoeg energie in zijn producties stopt en dat hoor je. Voordat je het weet heeft het populaire ‘Bitches & Ho’s’ van Da Bootleggers zijn intrede al gedaan. Nu valt het pas op hoeveel nummers met vulgaire taal over bitches, titties en dergelijke Ruthless in zijn mix verwerkt heeft. Het blijft toch een echte pimp hè die Ruud.

Ruthless & Vorwerk hebben sinds kort ook een darkside en dat laten ze horen door middel van hun gloednieuwe productie ‘I Am Darkness’ onder hun nieuwe alias Twisted Maniacs, waarin een duistere melodie en een sample uit een oude horrorfilm een behoorlijke ‘grafstemming’ creëeren. Het leuke is dat de volgende track hier goed op inhaakt. Het juiste gebruik van een oldstyle synth en een wrede kick maken van dj Millo’s ‘Business Sickness’ een uitermate vette plaat.

Dat techno ook heel vet en goed te combineren is met Jump bewijzen de twee Franse grootheden Max Walder en Manu Kenton met hun ‘Cosinus’, een lekker ruw nummer dat je het best kunt vergelijken met ‘Petrol’, een eerdere productie van Manu Kenton. Ruw is ook zeker de nieuwe plaat ‘Scratching’ van Lobotomy Inc die de lading van de titel uitstekend dekt. De laatste releases waren een beetje tegenvallend maar met dit nummer is Jean-Patrick Deconinck weer helemaal terug. De fans weten dus wat ze kunnen verwachten.

Opvallend is ook een tweede track van het eerder genoemde Italiaanse duo. ‘Microtek’ maakt gebruik van een zelfde geluid als die we eerder in Q-ic’s track hoorde. Maar toch mag deze Italiaanse jumpstyler er zijn, evenals ‘Dominating’ van Raine dat een logische opvolger is van dj Zany’s eerdere ‘Our Power’. Vooral de versnelling op het einde van de track maakt deze track een perfecte afsluiter, als je speakers het tenminste overleefd hebben. Mochten ze het nog doen dan kun je nog even je aandacht vestigen op een filmische outro waarin Jack the Ripper iemand op rituele wijze afslacht en de twintigste eeuw inluidt (zou het de aankondiging van een nieuwe vinyl zijn?).

Jump out:

Ik heb met veel plezier geluisterd naar dit schijfje. De bekende nummers worden goed afgewisseld door een paar exclusieve en minder bekende, recentere tracks. Daar komt ook nog eens bij dat je goed kunt merken dat deze mix in elkaar is gezet door een echte dj, want de platen zijn over het algemeen vlot aan elkaar gemixt en het juiste gebruik van de mengapparatuur is dan ook een aspect dat deze cd iets extra’s biedt.
De platenkeus varieert van Belgische techno tot Franse tekclub waarbij, zoals de titel van deze cd al suggereert, de hardere nummers overheersen. Toch heb ik als liefhebber een klein beetje het gevoel dat er meer recentere platen op hadden gekund, maar ik heb de laatste tijd dan ook zoveel cd’s gehoord die allemaal zo rond deze tijd uitkomen zijn. Mensen die het allemaal niet zo nauw willen nemen en geen genoeg kunnen krijgen van de betere Jump moeten hier totaal geen rekening mee houden.
Ruthless flikt het dan weer en biedt ons een mooie cd om mee te nemen naar onze favoriete vakantiestek. Maar pas er wel op dat je deze cd niet te hard afspeelt in je auto, want dat zouden je speakers wel eens niet kunnen overleven.

Nico

1. Ruthless & Vorwerk - Intro
  2. Union Rack - Bangers (Byron Mix)