Toolroom Knights - Mixed by Tocadisco & Chris Lake

door , gepubliceerd op , waardering: 68/100
22 augustus 2010
ArtiestenTocadisco Site
Chris Lake Site
LabelToolroom Records
Sommige series zijn zó verslavend, dat je bij elke nieuwe release denkt: “Ah, een nieuwe, het werd tijd!”. Dat had ik vroeger met de Rave Parade cd’s, later met Bitte Ein Beat! en tegenwoordig met Toolroom Knights. Ik weet het, de genres liggen behoorlijk ver uit elkaar maar elk mens wordt op den duur een dagje ouder en dus merk ook ik dat er ‘softere’ muziek is die me de laatste jaren gewoon heel goed bevalt. Ik heb het afgelopen jaar de laatste drie edities van Toolroom Knights besproken en eindelijk is daar dan nummer vier, gemixt door Chris Lake en Tocadisco. Qua artwork is het erg fijn dat ze elke keer dezelfde stijl gebruiken, het blijft herkenbaar en je weet meteen waar je aan toe bent, zonder dat het voorspelbaar wordt.

CD nummer één komt voor rekening van de Duitse housepionier Tocadisco. Hij heeft een voor mij redelijk onbekende tracklist samengesteld en dat is ook wel weer eens leuk. Geen radiohitjes, niet voor de zoveelste keer dezelfde uitgekauwde hitjes, maar namen als D-Ramirez, Cirez D en onze Nederlandse cultheld en ex-Klubbhead Koen Groeneveld sieren de achterkant van de cd-cover. Het aantal nummers dat in de mix is verwerkt, is vrij mager: vijftien tracks in één uur en dertien minuten. Had misschien een iets hoger aantal kunnen zijn, het zijn allemaal vrij lange platen en er had iets sneller en creatiever gemixt kunnen worden. Begrijp me goed, de tracks zijn stuk voor stuk dik in orde, er zit er niet één tussen die door de ondergrens zakt. Maar zoals ik al zei: het moet eigenlijk allemaal veel sneller, maar dit is debet aan het verschrikkelijke feit dat alle cd’s tegenwoordig in Ableton gemixt worden. Een trend die ik verafschuw, omdat het steeds vaker alle creativiteit uit een mix kan halen. En dat is dus ook hier het geval. Dikke uitschieters zijn overigens ‘Tocadisco – 2 Many Shots Of Jägermeister (Koen Groeneveld Remix), de Tocadisco remix van Zoo Brazil’s ‘Late At Night’, ‘Wippenberg – Pong (Tocadisco Remix) en Cirez D met ‘Glow’. Hij bewijst hiermee dat zijn eigen producties goed in elkaar zitten, sterker nog: ze smaken naar meer!

De tweede schijf is samengesteld en gemixt door Chris Lake. Een totaal andere DJ dan zijn Duitse collega, wat je al meteen hoort bij de eerste track. Het doet allemaal een beetje Bloemendaal-achtig aan, veel groovy basslines en vrolijke trommeltjes die er toch voor zorgen dat het interessant blijft. Wat hier ook aan meewerkt, is de volgorde waarin Lake zijn platen draait. Soms gaat het even lekker los, daarna hoor je zomaar wat trance-invloeden en daarna merk je dat je weer eens op het verkeerde been gezet bent, omdat er plotseling een dikke electrobass uit je speakers komt. Op deze manier een set draaien, is meestal erg gevaarlijk omdat je verdomd goed op moet letten dat het allemaal niet net iets te van-de-hak-op-de-tak wordt, maar ik moet toegeven dat hij er wel mee wegkomt. In tegenstelling tot de mix van Tocadisco zitten er bij Chris Lake weinig uitschieters tussen. Het verrassingselement is zijn voornaamste wapen, wellicht dat hierdoor ook de echte klappers niet opvallen. Wat wel weer een struikelblok vormt, is het wederom ongeïnspireerde mixwerk. Leen van iemand een paar CDJ2000’s, ga lekker pielen en maak er wat moois van, dat zou elke compilatie ten goede kunnen komen.

Net zoals de vorige edities is ook dit weer gewoon een lekkere cd. Het is niet heel spectaculair, er zitten wat minpuntjes aan, maar je kunt je als houseliefhebber er wel goed mee vermaken. Al was het maar omdat er geen goedkope troep op staat, iets dat absoluut het vermelden waard is. Lang leve de kwaliteitshouse!

Score: 68/100

CD1 - Mixed by Tocadisco
  1. Tony Lionni - Found A Place.
  2. Oxia - Whole Life.
  3. Infusion - Dogtown (D-nox & Beckers Remix).
  4. Sebastien Leger - Binola.
  5. Christian Smith - Almaviva.
  6. Dirty South & Mark Knight - Stopover (Tocadisco Remix).
  7. Christian Smith & Gabe - Fidelidade.
  8. Tomy Declerque - Backup Again.
  9. Zoo Brazil - Late At Night (Tocadisco Remix).
  10. Tocadisco - 2 Many Shots Of J„germeister (Koen Groeneveld Remix).
  11. D.ramirez Feat. Tc - With Me Or Against Me (TocadiscoÉs Carnaval In Rio Mi).
  12. Nouveau Yorican - Boriqua.
  13. Wippenberg - Pong (Tocadisco Remix).
  14. Cesar De Melero & John Jacobse - Creative Nature (John Jacobsen Mix).
  15. Cirez D - Glow.
CD2 - Mixed by Chris Lake
  1. Nelski - Body Pop (Radio Slave Feat. Tom Gandey R).
  2. Noir & Westboy - SheÉs Got My Heart (Uner & Coyu Remix).
  3. Fabian Argomedo - Emergency (Gabriel Rocha Remix).
  4. Lake & Lys - La Tromba (Riva Starr Remix).
  5. Lys - Few Things.
  6. Skitzofrenix - Droppin That.
  7. Sergio Fernandez - Game Over.
  8. Stefano Noferini - Etnico (Original Vibes Mix).
  9. Tommyboy - Kamavtu (Rene Amesz Remix).
  10. Coyu & Edu Imbernon - Burn Myself.
  11. Filthy Rich - Carnivale.
  12. Chris Lake & Michael Woods - DominoÉs.
  13. Siwell - Absentium.
  14. Chris Lake - Amiga.
  15. Chris Lake & Nelski - Minimal Life.
  16. Mason - You Are Not Alone.

Heerlijk cdtje dit, met twee erg lekkere mixen (Y)
Die van Tocadisco spreekt me het meeste aan, maar die van Lake is ook zeker niet verkeerd (met name zijn eigen producties)

Score had van mij wel wat hoger gemogen (78/100) en over het mixwerk heb ik ook een ander mening. Is gewoon degelijk maar echt saai vond ik het niet. Respectievelijk 15 en 16 tracks vind ik ook niet te weinig eigenlijk.

Voor de rest prima recensie (Y)
09. Tommyboy - Kamavtu (Rene Amesz Remix).

Heel vet nummertje!