Partyflock
 

Verslag van The beginning, 11 februari 2006

door , gepubliceerd op
The beginning
27 januari 2006
BRON BN DE STEM:
Hardcore: plat vermaak voor onverzadigbaar volk

Maandag 13 februari 2006 - Terwijl afgelopen weekend in Enschede hardstylefeest Dominator werd afgeblazen vanwege het lawaai, werd de Oosterhoutse Living zaterdagnacht getrakteerd op een partij rasechte hardcore. Niet zo maar een hardcorefeestje, bewijst het draaiboek voor de avond: net na middernacht gaf niemand minder dan de godfather van de hardcore, dj Paul Elstak, acte de présence. Zo’n optreden heeft soms eerder iets romantisch en dromerigs dan iets hips. Keihard uit je knikker gaan op hardcore is een zelfde soort geschiedenisbeleving als wanneer opa vertelt dat ‘ie vroeger achter de meisjes van de katholieke basisschool aan zat: leuk om aan terug te denken, maar toch niet echt meer the real thing. Wat hebben we anno 2006 nog aan Paul Elstak? Het is al zo’n tien jaar geleden dat de gabberhype op z’n hoogtepunt was - en er zijn ook maar weinig tekens die in de richting van een revival wijzen. De klad zit er stevig in.

Je kunt in ieder geval een hoop van Elstak zeggen, behalve dat ‘ie met iedere commerciële wind meewaait. Hij blijft, ook nu hardcorehype helemaal over is, geloven in zijn muziek. Het is al veertien jaar geleden dat Holy Noise, een groep rond Elstak, de toptienhit ‘James Brown is Still Alive’ scoorde.

Vanaf dat moment ging het, hoe standaard ook mag klinken, allemaal keihard bergopwaarts met de Nederlandse hardcore. Met Rotterdam als bonkende slagader. Ironisch, want hoe Rotterdam-minded de hardcore ook mag zijn, Elstak is toch echt een in Den Haag geboren zoon van een jazzmuzikant.

En toch: het was Elstak die aan de wieg stond van de hardcore en de happy hardcore, het was Elstak die in Nederland wereldberoemd werd met zíjn genre en het is misschien ook wel Elstak die hardcore weer naar zijn graf draagt. Of ís hardcore al dood? Als we de opkomst in The Living mogen geloven, in ieder geval niet. Elstak waagde zich niet aan de vroege en experimentele rave, hij hield het bij moderne en erg toegankelijke hardcore house. Niks mis mee, als je publiek dat graag wil horen. Met uitgebreide samples en melodieuze lijnen stoomde hij Oosterhout klaar voor het hardere werk: monotone beats, droge melodieën en een volume ver boven de gezonde grens.

Er is in tien jaar een hoop veranderd, dat zeker. Vijftien jaar geleden bestond Elstaks publiek uit een exclusieve groep kale tieners in trainingspakken, tien jaar geleden hield zo ongeveer iedereen die wel eens TMF keek van hardcore.

Tegenwoordig moet het genre in de iPod’s en discman’s van tieners plaatsnemen naast nummers van bijvoorbeeld Tiësto, Darkraver of zelfs The Pussycat Dolls. Ook in Oosterhout waren zaterdag nauwelijks echte gabbers te bespeuren. Toch was het volgens de organisatie van The Living niks meer of minder dan een Early Rave-avond, een avond stampmuziek uit de jaren ’80 en ’90.

Toch deed het allemaal wat slapjes aan: de populaire hardcore zoals Elstak die door The Living pompte, was nóg meer van wat we al jaren hebben aangehoord. Dat er meer samples uit de kast werden getrokken en dat Elstak precies draaide waar zijn publiek om vroeg, veranderde er maar weinig aan. We kunnen er niet meer om heen: hardcore is plat vermaak voor een onverzadigbaar volkje.

Robin de Wever

Gezien: dj Paul Elstak tijdens The Early Rave-avond in The Living in Oosterhout. Verder op het programma: dj ‘S’Pete, dj Wisdom en Tha Lizard.

2 opmerkingen

Werkzaam bij La Bomba
Artiest RVE
weer een zeer strakke set van Elstak zaterdag (Y)
egt zoek een leven
"egte" gabber of niej het zit in je hart en niet iedereen kleed zich zo meer dus lekker boeiend als ze tog los gaan is ut goed .. met je onzin
plat vermaak nix te ik weet niet hoor maar hoe ken ut dan dat ze vanuit duitsland / bels / boven in nederland ff na brabant komen voor masters of hardcore ..? he leg da maar is uit .. met je bullshit sukkel