Concertorganisatie Mojo Concerts overschrijdt geen concurrentieregels. Kartelwaakhond Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) constateerde na twee jaar onderzoek dat er geen sprake is van een 'mojopolie'. Na berichten uit de media en klachten van partijen uit het veld dat Mojo zijn monopoliepositie had misbruikt, deed de NMa op 17 februari 2004 een inval in het kantoor van Mojo in Delft. Mojo organiseert evenementen als North Sea Jazz en Lowlands en concerten van artiesten als de Rolling Stones, Robbie Williams en Madonna. Per jaar organiseert het bedrijf ongeveer tweehonderd concerten in Nederland.
Voor overtredingen werd geen bewijs gevonden. Wel bleken in een aantal contracten tussen Mojo en accommodaties, zoals het Gelredome of de Amsterdam ArenA, exclusiviteitsclausules te staan. Gedurende het onderzoek heeft Mojo de betreffende contracten aangepast. Door het schrappen van de clausules krijgen ook andere organisatoren van evenementen toegang tot deze accommodaties.
Ook het onderzoek naar mogelijke overtredingen van Ticketbox en Ticket Service wordt stopgezet. In de contracten van Ticket Service en TicketBox staan voorwaarden die organisatoren van evenementen verbieden om met concurrerende landelijke aanbieders van voorverkoopdiensten te werken. De bedrijven verwijderen deze voorwaarden binnen een jaar uit alle contracten. Zij zullen alleen exclusieve contracten aangaan op uitdrukkelijk verzoek van een klant. De ondernemingen geven aan te zullen voorkomen dat de gevallen waarin dit gebeurt, bij elkaar opgeteld leiden tot uitsluiting van bestaande of potentiële concurrenten van de markt.
Daarnaast heeft Ticket Service een voorwaarde uit contracten verwijderd die afnemers verplichtte om bij verkoop via lokale distributiekanalen (bijvoorbeeld een platenzaak) dezelfde servicekosten te rekenen als Ticket Service. De NMa verwacht dat hierdoor de concurrentie op de hoogte van de servicekosten zal toenemen.
Bron: nu.nl
Lees meer op de site van de NMa.
18 opmerkingen
Tja, concurrentie wilde men natuurlijk zo min mogelijk
Beter dat dat zo over is...
Damn, was me niet eens opgevallen
Alles wat met de overheid te maken heeft duurt godsgruwelijk lang
Beter dat dat zo over is...
Uitspraak van ..Koning.. op donderdag 20 juli 2006 om 13:00:op 17 februari 2004 een inval in het kantoor van Mojo.
huidige datum: donderdag 20 juli 2006 · 12:59
Damn, was me niet eens opgevallen
Alles wat met de overheid te maken heeft duurt godsgruwelijk lang
laatste aanpassing
Ja je kunt iemand ook meteen de bak in flikkeren voordat zijn schuld bewezen is, zoals in sommige andere landen gebeurt..
Als ik 't stuk zo lees waren er overigens wel een aantal zaken die niet door de beugel konden, ook bij TicketService & TicketBox, maar die zijn dus aangepast. Helaas weinig van gemerkt in de prijzen van kaartjes
Als ik 't stuk zo lees waren er overigens wel een aantal zaken die niet door de beugel konden, ook bij TicketService & TicketBox, maar die zijn dus aangepast. Helaas weinig van gemerkt in de prijzen van kaartjes
Uitspraak van The Irritainer op donderdag 20 juli 2006 om 14:11:! dat plaatje!
Uitspraak van verwijderd op donderdag 20 juli 2006 om 17:59:Mojo Jojo
viel me ook op. Zou het nou het echte logo van Mojo zijn?
onderzoek van lik me versie.....mojo is wel degelijk een vieze organisatie. Probeer maar een buitenlandse artiest te boeken, wanneer je bijna een contract hebt dan steekt mojo er een stokje voor en boekt de band zelf een maand later.
inderdaad ja!
Ook het onderzoek naar mogelijke overtredingen van Ticketbox en Ticket Service wordt stopgezet. In de contracten van Ticket Service en TicketBox staan voorwaarden die organisatoren van evenementen verbieden om met concurrerende landelijke aanbieders van voorverkoopdiensten te werken. De bedrijven verwijderen deze voorwaarden binnen een jaar uit alle contracten. Zij zullen alleen exclusieve contracten aangaan op uitdrukkelijk verzoek van een klant. De ondernemingen geven aan te zullen voorkomen dat de gevallen waarin dit gebeurt, bij elkaar opgeteld leiden tot uitsluiting van bestaande of potentiële concurrenten van de markt.
Daarnaast heeft Ticket Service een voorwaarde uit contracten verwijderd die afnemers verplichtte om bij verkoop via lokale distributiekanalen (bijvoorbeeld een platenzaak) dezelfde servicekosten te rekenen als Ticket Service. De NMa verwacht dat hierdoor de concurrentie op de hoogte van de servicekosten zal toenemen.
Daarnaast heeft Ticket Service een voorwaarde uit contracten verwijderd die afnemers verplichtte om bij verkoop via lokale distributiekanalen (bijvoorbeeld een platenzaak) dezelfde servicekosten te rekenen als Ticket Service. De NMa verwacht dat hierdoor de concurrentie op de hoogte van de servicekosten zal toenemen.
BRAVO, deze ticketservices zijn veel te duur en dit soort contracten zijn echt belachelijk..
Bye bye servicekosten.. echt belachelijk dat je per kaart zoveel extra moet betalen
Uitspraak van Simon Fields op vrijdag 21 juli 2006 om 17:09:Mojo betalen om er een feest te mogen geven
Dan doet ID&T het toch degelijk verkeerd want ID&T is aandeelhouder van Amsterdam ArenA dus dan betalen om een pand te mogen huren waar ze aandelen van hebben aan een 3e partij vreemd
Maar goed waarom heeft het zolang moeten duren het onderzoek?
ID&T / Q-dance en B2s en UDC etc. doen het net zo.. kijk naar de heineken music hall jaarbeurs utrecht en amsterdam rai silverdome gelredome hemkade 48 etc. Daar kom je met geen spelt tussen alle nachtvergunningen zijn al jarenlang middels onderlinge deals veilig gesteld. maarja stel ze passen zo'n contract aan dan kan een lokatie je als nog weigeren omdat ze liever met een andere partij samen werken dus echt nut heeft het niet zo'n contract aan te passen.