Partyflock
 
­ Nederland

Mother of acid-techno, Saskia Slegers, viert dertigjarig bestaan Djax Records
Dj Skull, Pet Duo, Terrace en Junk Project op 14 december in Warehouse Elementenstraat

gepubliceerd door , op
Djax Records
7 november 2019
Pionier en grootheid in de Nederlandse dance scene, Saskia Slegers, viert op 14 december in de Warehouse Elementenstraat het dertigjarig bestaan van haar eigenzinnige Nederlandse label Djax Records. Fans uit heel Europa komen raven op snoeiharde beats van onder andere dj Skull, Pet Duo, Terrace en Junk Project. De platenbaas én dj, alias Miss Djax, houdt niet van hokjesdenken. Ook binnen haar muziek en label doet ze geen concessies. "Ik pas me niet aan en doe in mijn werk wat ik zelf leuk vind."

Die onverstoorbare houding heeft Slegers' niet van een vreemde. Haar vader was kunstschilder, haar moeder rechter. Het vrije onafhankelijke leven wordt haar als kind dan ook met de paplepel ingegoten. De liefde voor muziek begint al op jonge leeftijd. "Ik speelde thuis met een kleine oranje plastic pick-up en lichtorgel. Al mijn geld ging op aan het kopen van niet-commerciële platen."

Vreemde muziek
Op haar zestiende verlaat ze het ouderlijk huis en begint als dj in club Vox. Ze speelt basgitaar in een new wave band en enkele jaren later krijgt ze een baan in platenzaak Bullit. Hier ontmoet ze artiesten die thuis op hun zolderkamer steengoede muziek maken. De gevestigde platenmaatschappijen zien geen brood in deze artiesten. "Wat anderen als vreemde muziek bestempelen, vind ik vaak juist interessant." Daarom richt ze in 1989 haar eigen label op: Djax Records.

Hier tekent ze begin jaren 90 onder andere de Nederlandse hiphopgroep Osdorp Posse. Niemand zag op dat moment iets in de muziek van deze hiphopgroep, Slegers' vond het juist vernieuwend en origineel. Ze heeft daarmee een grote bijdrage geleverd aan de opkomst van nederhop. Niet veel later tekent ze ook Amerikaanse techno- en houseproducers zoals Armando, Robert Armani, Mike Dearborn en Steve Poindexter. Als dj zit de Eindhovense ook niet stil. Haar eerste grote internationale optreden is een rave in een parkeergarage in Parijs. Twee jaar later staat ze op de legendarische Berlijnse MayDay rave. In 1992 krijgt ze hier internationale bekendheid. Haar stijl is inmiddels ontwikkeld van disco, funk en new wave naar snoeiharde acid-techno.

Onderscheidingen
"Ik draai tegenwoordig nog steeds erg old skool. Veel goede muziek is gemaakt in de jaren 90. Deze rauwe klanken geven mij de meeste energie." De jaren erna draait Miss Djax op de beroemde Love Parade in Berlijn, waar ze in '98 zelfs de eerste wagen start. De mother of acid-techno krijgt met haar voorkeur voor deze muziek heel wat onderscheidingen wereldwijd. Zo ontvangt ze in 1998 De Veer, de prijs voor het leveren van een bijzondere prestatie binnen de Nederlandse muziekindustrie. Het boek 1989 – 1999 Djax Records – The power of the underground, verschijnt tijdens het tienjarige bestaan van haar label. Dit boek werd zelfs in het Japans vertaald.

Na heel wat voetsporen gezet te hebben binnen de dance scene, bestaat Djax Records nu dertig jaar. Om dit groots te vieren staat er op 14 december in de Warehouse Elementenstraat een line-up geprogrammeerd om je vingers bij af te likken. Niet eerder zijn er op een feest van Miss Djax zoveel veelzijdige artiesten: de oude garde zoals dj Skull uit Chicago en artiesten die de laatste jaren zijn aangesloten bij Djax Records zoals Pet Duo en Du'Art. Uniek is het liveoptreden van Terrace. Daarnaast is Slegers' onlangs speciaal voor dit event de studio ingedoken met de Duitser Junk Project. Samen hebben ze een nieuwe track gemaakt, die op het feest voor het eerst wordt gedraaid.

Snoeiharde beats
De Warehouse Elementenstraat, die volgens Slegers' perfect bij de rauwe technoklanken van het feest past, gaat 14 december twaalf uur lang op haar grondvesten trillen. Het event duurt van 13.00 uur tot 01.00 uur, waardoor het volgens Slegers' een beetje voelt als een winterfestival waar fans uit heel Europa kunnen knallen op old skool sounds en snoeiharde beats. "De locatie heeft niet te veel poeha. We houden het binnen lekker donker en werken met een paar stroboscopen en lasers. Het wordt ouderwets raven, zoals vroeger."