Partyflock
 
­ Nederland

Festicoin blockchain betaalapp op Oktoberfest in Nijmegen wereldprimeur

gepubliceerd door , op
Komende zaterdag 6 oktober 2018 kunnen alle bezoekers tijdens het Oktoberfest op de Goffertwei in Nijmegen hun drankjes en eten betalen met de op blockchain technologie gebaseerde Festicoin betaalapp. Dit is een wereldprimeur.

Festicoin is een in Nederland ontwikkelde betaalapp voor festivals en live-events. De app is afgelopen maanden uitvoerig getest op diverse festivals in Nederland, waaronder Dreamfields en de Nijmeegse Vierdaagse feesten. Komende zaterdag is de app voor het eerst verkrijgbaar in de Apple Appstore en Android Google Play Store en kunnen alle 7.000 bezoekers van het Oktoberfest hun pullen bier en braadworst met de smartphone bestellen en betalen met de Festicoin cryptomunt.

Met de Festicoin app worden digitale festival cryptomuntjes online op de smartphone gekocht, vooraf of tijdens het festival. Bezoekers hoeven niet meer in de rij te staan bij kassa's of te schreeuwen tegen barpersoneel. De bestelling wordt met een QR-code bij de bar gescand en verwerkt op een tablet. Met de Shared-wallet functie kan een digitale vriendenpot gemaakt worden. Overgebleven munten kunnen weer omgeruild worden of later uitgegeven worden op andere festivals en evenementen.

De onderliggende techniek van de Festicoin app is een door Festicoin ontwikkelde privateblockchain. Hierdoor zijn alle transacties veilig, transparant en kunnen ze niet gekopieerd of vervalst worden. Daarbij gaan de transacties razendsnel en zijn er geen transactiekosten. Transacties kunnen indien gewenst door alle partijen gecontroleerd worden.

Festicoin wil haar app zo snel mogelijk uitbouwen en wereldwijd uitrollen. Hiervoor gaat Festicoin samenwerkingen aan in Europa (oa Paylogic en Matrixx) , Azië (oa Pouchnation) en Noord en Zuid Amerika. Intellitix (grootste event paymentprovider ter wereld) en dochterbedrijf Paysystems onderzoeken de technische mogelijkheden van Festicoin. Festicoin creëert hierdoor tegelijkertijd draagvlak in Europa, Noord-Amerika en Azië.

Om het Festicoin plan verder te financieren, de adoptie te versnellen en het ecosysteem te bouwen zal een Initial Coin Offering (ICO) gelanceerd worden in november 2018. De Festicoin ICO wordt in samenwerking met BTC Direct uitgevoerd. BTC Direct uit Nijmegen is één van de grootste cryptovaluta brokers in Europa met ruim 300.000 geregistreerde klanten. Geïnteresseerde investeerders kunnen zich al aanmelden voor de pre-sale.

Festicoin oprichter David Brons: "Als eigenaar van Matrixx Events erger ik me al 15 jaar aan die suffe plastic muntjes op onze festivals zoals Emporium en Dreamfields. Ik verbaasde me dat er in deze tijd nog geen goede digitale oplossing is. Toen ik in aanraking kwam met blockchain technologie zijn we het zelf maar gaan ontwikkelen. Door mijn vorige bedrijf Davilex Software heb ik de kennis en contacten om hier de beste ontwikkelaars voor te vinden. Komende tijd willen we de Festicoin app verder uitbouwen en vervolgens internationaal uitrollen. "

3 opmerkingen

"Ik verbaasde me dat er in deze tijd nog geen goede digitale oplossing is" . Die is er zeker hoor. Contactloos met je pinpas bij de bar betalen. Bij laatste Amsterdam Open Air kon dat al. Geen gedoe met suffe plastic of digitale munten kopen. Mensen willen juist af van munten en zitten niet te wachten op omslachtig via een app een drankmuntje kopen.
laatste aanpassing
Een app installeren, QR codes scannen bij de bar, oh shit, batterij leeg. Omslachtig.

En als er één ding juist moet worden aangemoedigd, is het smartphone-less feesten, dat ding leg ik het liefste in m'n kluisje.
Moet het wel een stabiele coin worden. Zou toch lullig zijn als je 10 bier overhoudt na een festival en er op het volgende festival achter komt dat de koers in elkaar gezakt is waardoor je er nog maar 2 bier kunt halen. Aan de andere kant is een stijging natuurlijk wel weer mooi meegenomen. Ben benieuwd hoe ze dat willen opvangen