Partyflock
 
­ Nederland

Consumentenbond: servicekosten bij evenemententickets rijzen pan uit

gepubliceerd door , op
Consumentenbond: servicekosten bij evenemententickets rijzen pan uit
15 juli 2015
Consumenten betalen gemiddeld zo'n 10% aan extra kosten als ze een concert, musical of theatervoorstelling boeken. De Consumentenbond wil dat ticketverkopers alle niet-vermijdbare kosten in de ticketprijs opnemen.

De Consumentenbond bekeek de bijkomende kosten voor 50 evenementen bij 17 aanbieders en vroeg een panel naar hun ervaringen met evenemententickets. Bij de 3 bekende officiële ticketbureaus in Nederland, Eventim, Ticketmaster en Ticketpoint, wisselt de hoogte van de servicekosten per evenement. Consumenten zijn bij Eventim de ene keer €3, de andere keer bijna €7 extra kwijt per kaartje. Doorverkopers berekenen hun servicekosten vaak per bestelling, zo betalen consumenten bij TicketTribune en Onlineticketshop €15 extra ongeacht het aantal kaartjes. Zeker bij voordelige kaartjes kunnen de extra kosten relatief hoog uitvallen.

Onbegrijpelijk
Panelleden vinden het onbegrijpelijk dat er servicekosten bijkomen als ze online kaarten, via een automatisch systeem, bestellen. Waarvoor ze die extra kosten betalen, is voor velen van hen ook een raadsel. Van de 3 officiële ticketbureaus zijn alleen bij Ticketmaster de bijkomende kosten in de prijs opgenomen. Ticketpoint meldt wel aan het begin van het bestelproces dat er ticketkosten zijn, maar lang niet altijd hoeveel. En bij Eventim zien consumenten pas in het winkelwagenoverzicht dat er servicekosten bij komen. De Consumentenbond wil dat alle onvermijdbare extra kosten in de prijs zitten, zodat consumenten niet tijdens of aan het eind van het bestelproces met onverwachte kosten geconfronteerd worden.


N.B. Het gaat hier om allerlei tickets, dus ook theater en musicals

6 opmerkingen

Er wordt al jaren geklaagd over servicekosten, maar niemand doet er iets aan. Glas, plas, was en we betalen gewoon weer 10 euro op een ticket van 25 euro :[
Leuk dat de Consumentenbond er onderzoek naar heeft gedaan, maar verder?

De Consumentenbond wil dat alle onvermijdbare extra kosten in de prijs zitten, zodat consumenten niet tijdens of aan het eind van het bestelproces met onverwachte kosten geconfronteerd worden.


Dus dan wordt de prijs gewoon 3 a 4 euro duurder, dus daar schieten we als consument geen zak mee op.


Ik blijf het zelf ook onbegrijpelijk vinden waar deze kosten vandaan komen en waar ze voor nodig zijn.

Neem als voorbeeld Decibel, volgens mij heb ik zo'n €4,50 servicekosten betaald. Stel dat er 40.000 bezoekers op af zijn gekomen, is dat dus €4,50*40.000 = €180.000 opbrengst. En dan hebben we het over 1 evenement! Je gaat mij niet vertellen dat het op de markt brengen van de tickets en het onderhouden van het systeem zo duur moet zijn.
Ik werk zelf voor een theater, waar ik ook mede de kaartverkoop verzorg, zowel online als fysiek aan de kassa. Wij verkopen ook zo'n 40.000 kaarten per jaar, en neem van mij aan dat dat geen 180.000 euro per jaar kost :)

Overigens rekenen wij €2,50 per transactie, dus of je nou 1 of 10 kaarten koop, het kost je altijd €2,50. Veel eerlijker in mijn ogen.
laatste aanpassing
 
Artiest Natrion
Uitspraak van Davidus op woensdag 24 augustus 2016 om 12:41:
Je gaat mij niet vertellen dat het op de markt brengen van de tickets en het onderhouden van het systeem zo duur moet zijn.


Is het ook niet, maar ze kunnen er mee wegkomen, dus doen ze het. Zelfde met de prijzen van de festivaltickets zelf, het parkeren, drankbonnen, eten op festivals. Allemaal veel te duur, maar mensen betalen het.
Uitspraak van Davidus op woensdag 24 augustus 2016 om 12:41:
Ik blijf het zelf ook onbegrijpelijk vinden waar deze kosten vandaan komen en waar ze voor nodig zijn.

Inderdaad. Vroeger betaalde je 2,75 en kreeg je een kaartje thuisgestuurd. Dat snap ik want je moet de kaarten printen, in een enveloppe stoppen en opsturen. Tegenwoordig gaat alles digitaal en het wordt duurder en duurder. Voor sommige evenementen betaal je al 5 euro en dan moet je het zelf uitprinten. Als ze een reden kunnen geven waarom het duurder wordt dikke prima maar dat doen ze dus niet. En als ze nou nog zorgen voor genoeg servers oke maar met grote vvk's ligt altijd de server eruit en is het altijd geklooi eerste klas en dikke stress. :rot: En als je nou per bestelling servicekosten rekent zou het nog logisch zijn maar als ik 2 kaarten bestel en dus alleen de server belast betaal ik alsnog pp servicekosten. :rot: Komt op mij heel erg over als geldklopperij want of je wil of niet je moet het betalen.
omdat ongenegeerd zakken vullen de norm is geworden in het kapitalistische westen. Tuurlijk, je zal ticketscript, paylogic etc best moeten investeren, maar het is een industrie geworden.... geld binnen roeien. Je betaalde in 2001 ook voor mysteryland 80 gulden omgerekend 37 eurie ofzo maar je ging naar het postkantoor of platenzaak je betaalde 2,50/ 3 gulden fee per kaartje. Nu moet je 4 euro fee afrekenen ongeacht hoeveel kaartjen je haalt je moet dus gewoon 10/15% kosten bij een kaartje optellen. Bizar.
 
Werkzaam bij Lj-jp
Artiest {SHOWLIST artist 51042, 51043}
Ik vind dit al jaren volledig onbegrijpelijk. Temeer omdat juist in de reisbranche, bv met vliegtickets, er wel regelmatig van alles in het nieuws komt en zaken worden aangekaart.
Los van deze servicekosten, is men in de reclames van desbetreffende evenementen ook misleidend over de prijs. Op de radio hoor je dan bv 'tickets 25 euro'. Nergens kan je ook daadwerkelijk voor die prijs de tickets kopen zonder onvermijdbare extra kosten. Dat is simpelweg niet toegestaan op die manier te adverteren! Toch raar dat een paar jaar terug in de vliegbranche hier een hele rel om is geweest en dat men expliciet prijzen moet melden die de consument kwijt is incl alles dat er bij komt, maar dat bij evenemententickets deze misleiding al jaren zo kan blijven bestaan.