Zojuist is één van de F-16's geland met een technisch probleem. Het toestel moet over drie uur weer de lucht in, maar meldt een probleem op de targeting pod. Dit onderdeel zorgt ervoor dat een doel gemakkelijk gevolgd kan worden en geleidt wapens naar het doel. Een cruciaal onderdeel tijdens missies als deze. Er is echter één probleem: een reserve-unit blijkt op de basis niet op voorraad. Je kunt wachten tot het onderdeel uit Nederland arriveert, maar dat duurt 48 uur. Of je kiest ervoor om het onderdeel van een ander vliegtuig te halen, dat in revisie is. Welke keuze maak jij als officier?
Met of zonder targeting pod?
Vliegen zonder goed werkende targeting pod kan probleemloos. Een vliegonveilige situatie zal niet ontstaan. De vraag is natuurlijk wel of je voldoende kunt bijdragen aan het doel van de missie.
Delicate techniek
Een targeting pod overzetten is een precies werkje. De connectoren zijn gevoelig. Het zal niet de eerste keer zijn dat een targeting pod schade oploopt tijdens het opbouwen aan het vliegtuig.
Poll, geopend op dinsdag 13 oktober 2015, looptijd van 3134.7 dag.
Welke keuze maak jij als officier?
23 | 59% | Je haalt een werkende targeting pod van een ander toestel dat voor langere tijd in revisie is. |
8 | 21% | Je overlegt met de vlieger en geeft het toestel vrij als ‘Partial Mission Capable’. |
7 | 18% | Je regelt het reserveonderdeel bij een bondgenoot. Dan kan het toestel alsnog vliegen. |
1 | 3% | Je laat zo snel mogelijk uit Nederland een aantal extra targeting pods komen. |
Deze en andere dilemma's krijg je voorgelegd op werkenbijdefensie.nl en laten je kennismaken met de moeilijke beslissingen die je als officier soms moet maken, en het leiderschap dat daarbij komt kijken.