Partyflock
 
Albummap in album van onderkoffer. · 3006865

mooie tijden...


Historie
We praten over 1989, een nieuwe muziekstroming genaamd house begint heel langzaam Nederland binnen te druppelen. Onder andere Eddy de Clercq, Joost van Bellen en dj Per zijn in respectievelijk de Roxy en Melkweg al enige tijd bezig het nieuwe evangelie te verspreiden. In deze tijd werd er nog veel weerstand geboden tegen deze muzikale omslag in Amsterdamse clubs. Roxy bezoekers beginnen langzaam te wennen aan nieuwe invloeden, vaste Melkweg bezoekers worden al sinds 1984 op sleeptouw genomen door muzikale barrieres. Het is vlak na de summer of love(1988) als dj Per, tot dusver voornamelijk actief in de Melkweg, besluit om zijn frisse sound buiten de gangbare locaties neer te gaan zetten.

The Beatclub was tussen 1989 en 1991 de eerste organisatie in Nederland die feesten gaf in het hele land. Toenmalige organisator dj Per draaide vaak solo en dan meestal sets van 10 uur. Hiermee was Per een grote inspiratiebron voor de huidige dj generatie. Het eerste feest van The BeatClub vond plaats op zaterdag 20 mei 1989 in een tent op het strand van Wijk aan Zee. De trouwe bezoekers van de DanceHall Night in de Melkweg, waar in die tijd de enige house te horen was, naast natuurlijk de Roxy, trokken massaal naar de kust. Na dit spectaculaire begin was er in juli dat jaar een BeatClub in Paradiso. 'De bestorming van het paradijs' was afgeladen, heet en opwindend. De oude auto's, de hectiek, de percussionist Glenn Hahn en de fantastische nieuwe muziek maakten deze nacht onvergetelijk.

Na deze 2 eerste edities ging The BeatClub het land in. Leiden was de eerste te veroveren stad. Er werd gestart met een try-out in het St. Antonius Clubhuis in Leiden. Hierna werd een van de mooiste zalen van Nederland gevonden: de Stadsgehoorzaal in hetzelfde Leiden. Op 12 augustus 1989 trilde dit klassieke pand op haar grondvesten door al het house geweld onder de titel: 'Boing Boem Klap'. De plaatselijk autoriteiten waren geshockeerd, sensatiejournalistiek stak de kop op met berichten in de plaatselijke krant “Het leek wel een dierentuin!” en er werden vragen gesteld in de plaatselijke gemeenteraad. De editie een maand later kon hierdoor alleen plaatsvinden door het onder het mom van een 'Antilliaanse feestnacht' te organiseren. Geef het maar een naam!

Na dit geruchtmakende begin in Leiden zouden er nog verschillende steden volgen. De Beijenes hal in Haarlem is twee keer bezocht, op 14 oktober en op 23 december in 1989. De grote witte gedaantes die zich op de balkonnen van deze sporthal heen en weer verplaatsten, uitgevoerd door Gustofacto, staan nog helder voor de geest. Ook Parkzicht in Rotterdam werd aangedaan, dat hier het personeel bij Per kwam klagen over de 'eentonige muziek' is achteraf tekenend voor deze tijd. Niemand wist wat er eigenlijk gebeurde, op de 'housers' na dan. Later zou Parkzicht Nationale bekendheid krijgen als 'Gabberpaleis'.

De geheime editie, waarvoor iedereen alleen een ticket inclusief busreis kon aanschaffen zonder te weten waar en wat er ging gebeuren, vond plaats op de bovenste verdieping van de toren naast het C.S. in Den Haag. Het uitzicht was natuurlijk geweldig, en de spanning voor aanvang was te snijden maar de benauwde liftjes en lange busreis zullen we niet snel meer vergeten. 1989 was een druk jaar voor The BeatClub, naast de zojuist genoemde toer door Nederland was er ook nog een editie in de Windbreker te Amsterdam 'Hoor de wind draait...'. Mistig was het vooral daar, een kleine sporthal zonder ventilatie met zoveel rookmachinegeweld. 'Je zag geen hand voor ogen!' Dj Per was ondertussen samen met de lichtmannen Claes en Gert ook actief bezig met het opzetten van de Timemachine, een ander legendarisch concept dat altijd in de Melkweg plaatsvond en 10 jaar heeft bestaan. Daarnaast waren er twee 'New Beat Treat' nachten in de Melkweg, met vele live acts uit deze kort durende, maar opwindende langzame house variant uit Belgie.

In 1990 waren er nog veel meer edities. Behalve terugkerende nachten in Parkzicht en de Beijneshal, was er op 16 februari 1990 een BeatClub editie in een club in Zaandam onder de titel 'gewoon even anders'. Plaats waar het gebeurde was de 'Metropool'. Hier bestond het decor uit 'op schommels zittende Gustofacto dames' in het midden van de zaal samen met de orginele vloeistofprojecties rondom. Het eerste grote loodsfeest 'Warehouse Booom' vond plaats op de Javakade op 21 juli. De ontzagwekkende lengte, de tribunes langs de kant en de 'levende spiegelbollen' zorgden ervoor dat het een onvergetelijke nacht werd. In 1990 waren er nog Beatclub feesten in de Jan van Galenhal in Amsterdam, op een boot op het IJ met als titel 'En, hoe was de vakantie?' De 1e verjaardag werd gevierd in een vage hal in Zoetermeer, bezoekers werden er per bus naar toe vervoerd omdat de Stadsgehoorzaal nu echt niet meer gelukt was.

De bekroning op twee jaar pionierswerk volgde in 1991 in Ahoy. Onder de noemer Rave of the 90s organiseerde The Beatclub op 12 januari 1991 de eerste officiële rave in Nederland met als artiesten onder andere Snap, Lil Louis, 808 state en djs Eddy de Clercq, Joost van Bellen, Mike Pickering van de Hacienda uit Manchester en natuurlijk dj Per. Deze rocktempel had dit nog nooit meegemaakt, het aanwezige geluid was vier maal de hoeveelheid van een doorsnee concert! De mensen die deze nacht in de Ahoy hebben meegemaakt, zullen de ervaring nooit vergeten, nog nooit was op deze schaal een echte 'rave', met live acts en dj's op gelijkwaardig niveau, neergezet. Van de 6 meter hoge kubistische schimmen tot het sprookjesachtige licht, en van het geluid tot de dj's: dit was nog nooit vertoond.

Ook in 1991: De tent naast het Coengebouw in Amsterdam op 1 en 2 maart onder de weer typische BeatClub noemer 'Hee, ken die kachel effe uit!', het geheime feest in een tent in Ruigoord en de loods editie aan de Grasweg in Amsterdam. Andere hoogtepunten waren de 4 edities in de ronde loodsen op de Javakade in de zomer van 1991. Met elke week een andere live act door onder andere: Quazar en Praga Kahn. The BeatClub had deze loods hier zelf neergezet, natuurlijk volledig illegaal, maar wel 4 werken achter elkaar een knalnacht gehad!

Er was in dat jaar ook een paar maanden lang een wekelijkse clubnacht in de Metropool in Zaandam, en nog wat losse kleine illlegale 'houseparties'. In 1992 is The BeatClub na een kort maar onstuimig leven opgehouden te bestaan. De organisatie viel uiteen, en iedereen koos zijn eigen weg.

House anno 1989

De muziek in de beginjaren van de house was vers, vernieuwend en vrolijk. De platen uit deze tijd vormden de inspiratie voor alle verschillende stijlen waar de house later in is uitgesplitst. De basisingrediënten van Trance, Progressive, Deep House en Hardcore zijn in deze tijd gevormd, en nog steeds hoor je de elementen van deze tijd in de huidige muziek terug. Heel veel van deze muziek is dan ook in gesampelde vorm terug gekeerd in latere stijlen, maar de oorspronkelijke muziek uit die tijd zal altijd blijven opvallen door z'n aanstekelijke uitbundigheid en originaliteit.

DJ Per

In 1984 begon Per met 'Het Bal' in de Melkweg, een avond vol met performances, live-muziek, theater en mode. In deze tijd bestond er nog geen house muziek, Per mixte alles waar een groove of beat in zit aan elkaar, of het nou electro, pop of wave was. In 1986 kreeg Per de mogelijkheid om vast op zaterdagavond in dezelfde Melkweg zijn nieuwste project de 'Dancehallnight' neer te zetten. Hier toonde Per voor het eerst zijn progressieve feestbenadering, het accent lag buiten de vernieuwende muziek sterk op het wekelijks wisselende decor en vernieuwende performances. De Dancehallnight is gedurende vier jaar erg bepalend geweest voor het alternatieve circuit in Amsterdam en stopte in 1990. Ondertussen was Per al gestart met The BeatClub en zijn nieuwe concept in de Melkweg 'Timemachine'. De Timemachine vond altijd plaats in de gehele Melkweg, waarbij alle ruimtes een andere Timegate vormden, met hun eigen programma en sfeer. Ook in deze periode waren de Per's Paradise avonden in de Mazzo. Tegenwoordig is Per vooral bezig met zijn laatste concept Earth.

Mysteryland

En toen stond er in 2004 opeens een grote groene loods op het Mysteryland terrein. The BeatClub was gevraagd om het classic house gedeelte op Mysteryland op te vullen. Eerder dat jaar verscheen het boek over ID&T waarin the BeatClub als grote inspiratiebron werd genoemd door de oprichters van ID&T. The BeatClub herrees op de groene weiden van het Floriade terrein. Met in de line-up namen als Dimitri, Dano, JP, Ambien Daan en dj Per bleek het gevoel uit de begindagen van de house dichterbij dan ooit. De loods was gedurende 10 uur het domein van stroboscopen, rookmachines, een dampende dansvloer en onvervalste houseclassics. Op videoschermen werden foto's en flyers getoond van de oude BeatClub. Het publiek werd gedurende de dag op reis genomen naar een wereld zonder grenzen. Er werd in die tijd nog geen onderscheid gemaakt tussen de latere mellow en gabber, djs draaiden vaak stijlen als ambient, acid, rave, techno en house in een mix. Wegens het succes en de uitgelaten sfeer dier er heerste in 2004 werd er besloten in 2005 een nog grotere loods te neer te zetten. Ditmaal was dj Pierre 🇺🇸 speciaal overgevlogen, hij veroorzaakte met zijn acid trax/phantasy girl ep in 1987 een ware schokgolf door de muziekindustrie. Hij stond hiermee aan de wieg van de prille housevorm, genaamd ACID! Ook Quazar keerde terug met een heftig optreden op The BeatClub. Onder aanvoering van de immer gedreven Gert van Veen speelde de formatie moeiteloos de loods plat. De afsluiter was weggelegd voor Dano. Hij kreeg na de 3uur set van dj Per de taak een wederom waanzinnige dag af te ronden, en deed dit met verve.