Tiësto - Kaleidoscope

door , gepubliceerd op , waardering: 50/100
Tiësto - Kaleidoscope
20 oktober 2009
ArtiestTiësto Site
Op het moment dat ik aan deze recensie begin te schrijven, besef ik dat ik er veel commentaar op zou kunnen krijgen. Er is de laatste weken veel discussiestof opgewaaid rond Tiësto. Zijn nieuwe draaistijl, zijn muzikale ommezwaai, ingezet in zijn sets van de afgelopen maanden en tot een onafwendbaar feit geworden op Evolution in Assen. Dat optreden kwam -op mij althans- over als een statement en definitief keerpunt. Ik was er op dat feest bij, had me ingesteld op een nauwelijks-trance-Tiësto en desondanks verheugde ik me heel erg op zijn set. Omdat ik open sta voor de vernieuwing en verandering die hij nastreeft en bewondering heb voor het feit dat hij durft los te laten waar hij zich –zo zegt hij- niet langer gelukkig bij voelt. Respect daarvoor, al ben ik van mening dat hij zijn schepen wel erg nadrukkelijk aan het verbranden is en de scène die hem groot heeft gemaakt nu in een (te) negatief daglicht zet. Anyway, ik had er zin in maar het werd een deceptie. Zijn drie uur leken er wel negen en ik keek vaker op mijn horloge dan tijdens een maandagmiddagse marathonvergadering over budgettaire beleidsnota’s. Velen verkozen de buitenlucht of een flink potje sassen in Assen en ik heb mensen aan de kant zien zitten die ik nog nóóit heb zien zitten.

Na deze set laaide de discussie rond Tiësto hoog op en er geen leek weinig middenweg te bestaan. Mensen vonden de koerswijziging ‘terecht, begrijpelijk en geweldig’ dan wel ‘te radicaal, onbegrijpelijk en afschuwelijk’. Hetzelfde is het geval met de meningen over Tiësto’s nieuwe album ‘Kaleidoscope’. People love it or hate it. Voor de haters zal ik hier mijn messen niet scherp genoeg kunnen slijpen en kan de score niet laag genoeg zijn, terwijl de voorstanders elke kritische noot kunnen beschieten met ‘staat nergens voor open’. Ik realiseer me dat, recht de rug, ga ook deze luisterbeurt zo onbevangen mogelijk in en geef zoals altijd mijn persoonlijke mening. Here we go!

In my memory - Just be - Elements of life

In bovenstaand rijtje is ‘Kaleidoscope’ het vierde studioalbum van Tiësto (en laat ik medeproducer Dennis Waakop Reijers niet vergeten te vermelden) en de plaat wordt uitgebracht op het nieuwe door Tiësto opgerichte label ‘Musical Freedom’. Laat het vooral duidelijk zijn: Tijs Verwest is klaar met Black Hole en klaar met de sound waar hij al die jaren voor gestaan heeft. Van ‘major’ naar ‘indie’, het is nogal een stap voor de grootste DJ ter wereld, maar het is een hele bewuste stap. Zoals zijn verhuizing naar Miami dat ook is. De ‘nieuwe’ Tiësto richt zich voornamelijk op de USA, wil de Amerikaanse markt veroveren en de doelstelling is om met deze plaat en de bijbehorende tour alvast een flinke krater te slaan.

Opener en titeltrack ‘Kaleidoscope’ bevat de vocalen van Jónsi Birgisson, de zanger van de IJslandse band Sigur Rós. In de stijl van hun muziek is dit nummer ook gemaakt, maar dan als elektronische variant met zeer bewerkte zanglijn. Helaas blijft daarmee van de mooie emotie in de unieke Sigur Rós sound nagenoeg niets over. ‘Escape me’ wordt gezongen door de voormalige frontvrouw van Le Rev, CC Sheffield. Het refreintje blijft lekker hangen, maar verder een niet echt uitschietend popplaatje. Datzelfde vind ik van track drie, ‘You are my diamond’ met de stem van Kianna (zangeres van Tilly & the Wall). Pas bij het vierde nummer -en dat is laat voor een danceplaat- krijg ik de neiging tot dansen. En meteen een niet te onderdrukken neiging want ‘I will be here’ bonkt en knalt aan alle kanten! Heerlijke snerpende electro, overal vliegen de geluidjes om je oren en de energie spat ervan af. Uitgebracht als eerste single van dit album, met commercieel oogmerk dus, maar wat zou het. All Sneaky Sound Systems are go! Heerlijke track.

Wederom een vocale plaat is ‘I am strong’. Eindelijk iets dat tot de familie der trance-achtigen gerekend kan worden. Hopelijk verschijnt hier nog een lekkere en liefst niet-vocale remix van. Ook trancy is ‘Always near’, zalig trancy zelfs. Waarom is dit (als outro van ‘Here on earth’) nou maar zo’n minitrack potdimme, hier wil ik veel meer van! Maar helaas, wat volgt is het tenenkrommend lelijke ‘It’s not the things you say’. Ik vind Bloc Party een lekker gitaarbandje en wat mij betreft houdt Kele Okereke het daarbij. Gevolgd door, eindelijk, een instrumentale track met melodie, opbouw, een break en gevoel. Het mocht even duren zeg.

Wisselvalligheid troef, want hierna volgt alweer een weinig bijzonder vocaal plaatje. Gezongen door Calvin Harris, van wie Tiësto onlangs ‘I’m not alone’ remixte. ‘Century’ is overduidelijk Ferry-Corsten-stijl, maar te weinig pakkend en daarmee veel minder sterk. Middelmatig vind ik ook ‘Feel it in my bones’ en ik denk met weemoed aan de geweldige remix die Tijs maakte van het fenomenale ‘Back in your head’ van dezelfde dames Tegan & Sara. Springt er nog iets uit in positieve zin voor de rest van het album? Niet het oersaaie ‘Who wants to be alone’ met Nelly Furtado of het futloze ‘Knock you out’ met Emily Haines, wel enigszins ‘LA ride’ en het lekker zwaar aangezette ‘Bend it like you don’t care’. De eindeloze stroom bliepjes in ‘Louder than boom’ werkt me danig op de zenuwen en daarmee is er voor de (best mooie) chille afsluiter ‘Surrounded by light’ geen redden meer aan.

Kaleidoskip

Objectief gezien vind ik dat Tiësto dan wel iets anders en nieuws doet, maar dat er hier muzikaal weinig nieuws onder de zon is. Was dit album überhaupt opgevallen als die niet van Tiësto was geweest? Als kind had ik een kaleidoscope en kon ik uren naar de plaatjes kijken, maar door deze plaatjes kaleidoskip ik snel heen. En persoonlijk? Echt, ik sta ervoor open maar ik kan er niet in mee. De nieuwe Tiësto is als een sommelier die mij jaren verwend heeft met heerlijke wijnen en nu met melk en appelsap aan komt zetten. Verrassend en verfrissend bezig, maar ik sla het geserveerde beleefd af.

Score: 50/100

1. Kaleidoscope (feat. Jónsi)
  2. Escape Me (feat. CC Sheffield)
  3. You Are My Diamond (feat. Kianna)
  4. I Will Be Here (feat. Sneaky Sound System)
  5. I Am Strong (feat. Priscilla Ahn)
  6. Here On Earth (feat. Cary Brothers)
  7. Always Near
  8. It's Not The Things You Say (feat. Kele Okereke)
  9. Fresh Fruit
  10. Century (feat. Calvin Harris)
  11. Feel It In My Bones (feat. Tegan & Sara)
  12. Who Wants To Be Alone (feat. Nelly Furtado)
  13. LA Ride
  14. Bend It Like You Don't Care
  15. Knock You Out (feat. Emily Haines)
  16. Louder Than Boom
  17. Surrounded By Light

189 opmerkingen

Ik kan me helaas ook vinden in de recentie.Er zitten zeker een paar mooie luisterplaten bij maar haalt het voor mij niet bij al zijn vroegere werk.Ben altijd een super fan van Tiesto geweest en kon nooit iets negatiefs zeggen.Maar ben nu erg teleurgesteld in zijn nieuwe stijl.Mis die heerlijke echte Trance die we van hem gewend zijn.Ik kan alleen maar hopen dat hij in de toekomst weer wat meer trance/progressieve gaat draaien.
Momenteel ga ik meer uit mijn dak op Armin en Markus en wordt steeds een grotere fan van hun.Snap Tijs ook dat hij verder wil experimenteren en nieuwe uitdaging nodig heeft.Misschien moet ik er gewoon wat aan wennen en zal zeker niet zomaar afhaken als fan..
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 23 oktober 2009 om 20:24:
Anders staan we strak op feesten waar bagger word gedraaid Nee da's ook niks...

;) Leuk bedacht
Uitspraak van Sandy SPC1.0 op zaterdag 24 oktober 2009 om 22:52:
Armin down to earth ... Yeah right, hahaha

Wou net zeggen, zo down to earth is armin nou ook weer niet:P Het album zelf vind ik erg matig, maar als hij die kant op wil gaan dan is dat zijn keuze;)
Nou Mars, je recensie doet stof opwaaien ;-)
Ik ben er nog niet uit wat ik van Tijs zijn nieuwe koers vind. Van de zomer in Ibiza draaide hij de sterren van de hemel, maar Kaleidoscope heeft geen vaste positie in mijn cd speler ingenomen.....Ik ben benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen de komende tijd.

Hmm, ik vond Tiësto de afgelopen tijd sowieso al minder dan mijn andere trance-toppers die ik ken, en zeker na het eerst uitbrengen van de single I will be here, wist ik het bijna zeker, Tiësto vind ik niks meer. Heb ik toch maar even de nieuwe cd geluisterd en was blij verrast, ik vind het best een goede cd! :D Misschien minder pure trance, maar wel lekkere nummertjes als je het mij vraagt.
Overigens ben ik het zeker eens met "je moet gewoon hakkuh"
Uitspraak van je moet gewoon hakkuh op donderdag 22 oktober 2009 om 12:30:
overigens, beter dan dit wordt het toch nooit meer: Tiësto - Suburban Train

Nog steeds een van mijn favoriete platen allertijden (L)
Dit is voor 50/100 een column

Uitspraak van Daan Loesoe op zaterdag 24 oktober 2009 om 18:05:
dit album vind ik revolutionair en voegt echt wel iets toe.

Op welk gebied is dit album revolutionair dan?
Ik vind het een geweldig album(op een paar tracks na)
Here on Earth (Feat. Cary Brothers)is da bomb! :jaja:

ik vond de oude tiësto toch beter..

maar laten we hopen dat het hem lukt om in amerika door tebreken

sommige nr's zijn toch wel lkkr
Geweldige eerste track, verder is het gewoon prima, hoewel ik toch de ISOS albums het lekkerst vind! Nu maar hopen dat Tiesto de CD nog gaat promoten in de HMH, anders maar volgend jaar naar Kopenhagen!
Uitspraak van M.ha.yu op maandag 26 oktober 2009 om 09:34:
Dit is voor 50/100 een column

Leuk dat je dat zegt, want deze gedachte had ik ook toen ik met het stuk klaar was :)

Waarom de fuck krijgt dit album een 5? Het is gewoon een lekker album.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 oktober 2009 om 12:55:
Waarom de fuck krijgt dit album een 5?

Misschien de fuck moet je de recensie lezen?
Vandaag gekocht, ben nu bij het beluisteren van track nr3...
Tiesto - Here on Earth (Feat. Cary Brothers)

vs

Deadmau5 - I Remember

(vernieuwend)

Artiest {SHOWLIST artist 88435, 126737, 118935, 49038}
Uitspraak van BIOCANDY op vrijdag 23 oktober 2009 om 19:10:
misschien moet ie maar eens terug hardcore gaan produceren zoals ie ooit begonnen is.

Ja Tijs! :D
Hardcore, the people want more! 8)

Vind hem 'ok' veel zeikplaten maar af en toe zit er wel een pakkende plaat tussen.
Tiesto heeft zijn beste tijd gehad!!! Wat een slechte set zeg op Evolution! Iedereen stond buiten te roken en te praten met elkaar! TIC 1 was echt super! Nee, ik ga niet meer naar een feest waar Tiesto draait!

Marcel,

goed geschreven recensie, kan niet anders zeggen, het geluid ligt allemaal wat commerciëler in de oren. Jij als vaste Tiësto-ganger hebt genoeg ervaring in dit soort recensies en het is idd heel wat anders dan we 'gewend' zijn. daar hebben we het al, 'gewend' zijn, want daar draait het om in NL. Moest ook ff wennen, eerlijk gezegd Tijs al ff niet meer gevolgd. Ieder z'n ding, de CD is niet helemaal de mijne, hoewel ik het wel kan waarderen dat Tijs weer eens afwijkt van de standaard 'trance' (slaapverwekkend hoor Armin ;-)) en zich na progressive-invloeden nu durft te wagen aan commerciële nummers. En de VS is een nog te veroveren volk op dancegebied, deze CD zal zeker helpen!

Fresh Fruit, Century, La Ride, Bend it like you don't care zijn toch wel mijn favo's (verraad meteen wel mijn dancevoorkeuren ;-)) ...
mja maar nu hoorde ik van de week zelfs een r&b plaat met tiesto samen , iets met christina Milian ofzo daar snap ik dan weer helemaal niks van..

je moet een in het egt horene dat weet je wat draaijen is ik heb al wat platen gehoord in new york en valt mij niet tegen life betreft als ik het albem hoor zijn paar nr die egt nog door moet onwikt moet worden
Jammer van de weg die hij ingeslagen is, maar dat was al wat eerder het geval. Hij gaat voor het grote geld niet meer voor de echte SHIT!
Jammer dat de meesten Tiesto zo afvallen. Als je Tiesto al vanaf de jaren 90 hebt gevolgd dan weet je dat Thijs regelmatig de uitdaging aan gaat om nieuwe richtingen te zoeken. Al in 2003 begon Tiesto met stevige techno tracks in zijn set, iets wat veel later ook door andere trance dj's werd opgepakt. Tiesto is een trendsetter en Armin en de rest loopt er gewoon achteraan, lekker knippen en plakken. Maar geen eigen geluid hebben, gewoon Thijs nadoen.
Dat de mensen op Evolution er niets aan vonden geeft wel aan dat ze Tiesto niet kennen, of alleen van de In surch of sunrise serie.
Maar helaas en gelukkig heeft Tiesto ook een andere kant en is hij niet zo voorspelbaar als Armin en andere trance kliek.
Uitspraak van Dj_Rene1977 op maandag 9 november 2009 om 21:36:

wat?
Dood zonde dat hij het over deze boeg heeft gegooid.
Mijn inziens was hij de nummer 1 en is hij dat op basis van zijn eerdere materiaal nog steeds maar deze nieuwe sound doet me denken aan goedkope Duitse disco.
Als je de concerten terug gaat kijken van hem. bijvoorbeeld in de gelredome of in Kopenhagen en je ziet hoeveel lol hij zelf heeft daar dan kan hij zelf ook niet anders dan tot de conclusie komen dat dat is wat hij hoort te draaien.
Uitspraak van Technoboy45 op donderdag 19 november 2009 om 16:45:
Al in 2003 begon Tiesto met stevige techno tracks in zijn set, iets wat veel later ook door andere trance dj's werd opgepakt. Tiesto is een trendsetter en Armin en de rest loopt er gewoon achteraan, lekker knippen en plakken. Maar geen eigen geluid hebben, gewoon Thijs nadoen.

Even Amen zeggen

:respect:
Ik denk dat het ook een kwestie van smaak is, Tiësto is duidelijk een andere style gaan draaien, dat wil niet zeggen dat het slecht is.