Partyflock
 

Jeckyll & Hyde - The Album

door , gepubliceerd op , waardering: 74/100
Jeckyll & Hyde - The Album
12 juni 2007
Jump als muziekstijl ligt vandaag de dag behoorlijk onder vuur vanuit verscheidene hoeken. Maar waarom eigenlijk en is dit wel terecht? Aan de ene kant is daar de opkomst van het toegankelijkere en meer melodieuze geluid dat zich al vanaf 2005 in Nederland langzaam wist op te werken naar de status ‘mainstream’. De muzikale verschuiving binnen de stijl was iets dat de fans van de ‘oudere’ Franse Tek(club) met lede oren hebben moeten aanhoren. Aan de andere kant, met de vertoegankelijking van jump werd logischerwijs een groter, veelal jonger en minder veeleisender publiek bereikt. Dit ging geleidelijk ten koste van de originaliteit en het zorgde daarmee ook voor een cultuuromslag binnen het wereldje. Dit effect werd laatst ook nog eens versterkt door de plotse opkomst van een onder jongeren populair dansje, dat (vreemd genoeg) ‘jumpen’ genoemd wordt en opeens moet doorgaan als dé dansbeweging op deze muziek. De term ‘jump’ wordt te pas en te onpas misbruikt en geparasiteerd voor commerciële doeleinden die vaak zelfs ver buiten de muziekwereld reiken. Door al die beladen poespas komt daar ook nog eens bij dat men vaak moeite heeft om de muziekstijl zelf te waarderen los van al deze randzaken. Generaliseren is vaker regel dan uitzondering. Kortom, het eerst zo verfrissende en onbezorgen imago is vrijwel compleet tenietgedaan. Daarom zijn we nu helaas op een punt beland dat het bij het beoordelen van jump-muziek noodzaak is om het kaf der randzaken van het muzikale koren te scheiden om tot een objectief oordeel te komen. En zo behoort dit eerste album van het Nederlandse dance-duo Jeckyll & Hyde ook benaderd te worden.

Het meer en meer toegankelijk en populair worden van een muziekstijl als jump was natuurlijk wel één van de verklaringen voor het megasucces dat het duo Jeckyll & Hyde ondervond met hun derde vinyl- en eerste cd-release “Frozen Flame”. Maar toch is het naar mijn mening niet de voornaamste reden geweest. Natuurlijk kwam die voor jumpstylend Nederland originele clip met de legopoppetjes precies op het juiste moment en heeft het de naamsbekendheid van Jeckyll & Hyde een flinke boost gegeven. Digidance, grootspeler in de muziekbranche, versterkte deze ontwikkeling door in te spelen op de ‘jumpstyle’-hype door middel van het op poten zetten van een Jeckyll & Hyde-liveact, dat verder overigens weinig met de oorspronkelijke gedachte achter deze artiestennaam te maken heeft.

Goed, terug naar de zaken die er toe doen, terug naar de kern van de zaak: de muziek zelf. Vóór het buitensporig succes waren de mannen (Ruthless & Vorwerk) met dit alias voor hun meer melodieuze nummers vrijwel alleen bekend binnen de jump-scene. Dit veranderde dus met het onverwachte succes van “Frozen Flame”. Het nummer zelf genoot pas oktober vorig jaar landelijke bekendheid, terwijl het het half jaar ervoor al een flinke hit was in het jump-circuit. De combinatie van een lichte jump-beat gecombineerd met een optimistische, pakkende, bijna eurodance/trance-achtige melodie bleek een succesformule. Vergeleken met de eerder verschenen Jeckyll & Hyde-vinyls ligt de nadruk niet zozeer meer op de jump-beat (“Kick This One”, “The Flipside”) maar meer op een ‘catchy’, in het oor springende melodielijn in een wat subtielere en toegankelijkere verpakking. Het toegankelijke en toch kwalitatieve geluid van “Frozen Flame” en “Freefall” sprak hierdoor dan ook een grote, en een op het eerste gezicht minder voor de hand liggende groep mensen aan. Het logische gevolg was een notering in onze vaderlandse Top40, met zelfs een nummer één positie voor deze laatste. Ondanks dat de vele onoriginele, superkazige en erg simpele jump van de laatste weken gekenmerkt door veelal letterlijk gesamplede of slecht nagespeelde melodieën diezelfde vaderlandse charts teisteren en puur alleen meeliften op het succes rondom de (dans)hype, mogen we dus van Jeckyll & Hyde-producties wel stellen dat ze kwalitatief gewoon goed in elkaar steken en niet nadrukkelijk leunen op al bestaande bekende melodieën of zelfs hele classics. Jeckyll & Hyde gaan vooral uit van hun eigen kracht en zo hoort het ook. De vraag die dit album opwerpt, is dan ook hoe origineel de mannen zijn binnen dit origineel-zijn.

Het album kent letterlijk twee gezichten. Aan de ene kant hebben we de bekende, eerdere nummers van voor de ‘commerciële’ doorbraak, zoals “Kick This One”, “The Flipside” en “Precious Dreamer”, waarbij de nadruk meer op de jump ligt, al heeft “Lost in Time” uit 2005 al opvallend veel weg van het nieuwere, vrolijkere geluid waar de meesten Jeckyll & Hyde van zullen kennen. De nieuwe, nog niet uitgebrachte nummers zijn zowat allemaal geproduceerd in dit meest recente concept met “Frozen Flame” als absolute uitschieter. Jammer genoeg wordt dit nummer nergens overtroffen al komen “Freefall” en “End of Time” toch aardig dichtbij, maar die moeten bij de fans ook al een tijdje bekend zijn. Met andere woorden, het nieuwe materiaal is wel allemaal (jammer genoeg?) veel van hetzelfde: vrolijke ‘trancy’, uplifting melodieën met die welbekende, goed verteerbare Jeckyll & Hyde jump-beat eronder. Erg leuk en opvallend is de eigentijdse remake van de Dodendans (“La Dans Macabre) met sinistere viool en creepy effecten. Ook de Jeckyll & Hyde-sound gecombineerd met het andere, minimalere jump/tech Ruthless & Vorwerk-alter ego Noise Provider is een amusante vondst. Over het algemeen staat deze cd vol met nummers die de moeite waard zijn. Misschien is het daarom ook wel jammer dat de meeste nummers gemiddeld rond de vier minuten duren, met uitzondering van de zeer aangename trance-remix van “Frozen Flame” door Wezz & Fisher van ruim zeven minuten. Het enigste smetje op dit album is de eigen invulling van de Belgische trance-klassieker “Universal Nation” (van Push) dat als bonus is toegevoegd. De uitwerking is, net als veel van die andere Top40jump'-plaatjes van de laatste weken, simpelweg niet origineel genoeg. Een overbodig extraatje op een aardig album dus.

Score: 74/100

www.jeckyllandhyde.nl
www.ruthlessandvorwerk.com
www.squarebeats.com

Tracklist

  1. Intro
  2. La Dans Macabre
  3. Lost In Space
  4. Frozen Flame
  5. The Lost Files
  6. The Flipside
  7. Precious Dreamer
  8. Freefall
  9. Frozen Flame (Wezz & Fisher extended remix)
  10. Lost In Time
  11. Kick This One
  12. In Trance Of
  13. Time Flies
  14. End Of Time
  15. Play It Loud (Noise Provider remix)
  16. Universal Nation (Bonustrack)

202 opmerkingen

Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1496, 2262}
volgens mij mogen veel lui deze gasten niet? :P Ik houd me er totaal niet mee bezig eigenlijk :)
Universal Nation (Bonustrack)
met die remix hebben ze zich zelf niet polulair
 
Sommige liedjes zijn wel leuk om af en toe te horen..

Wat een gezeur om niks.. :).

Laat die kindjes van 5 t/m 12 lkkr jumpe.. iig wat hun dan jumpen vinden :roflol:

Ik hou et lkkr bij hardcore ;), dat word nu weer wat minder commercieel,
Godzijdank.. die kleine kindjes in bomberjacks en domme legerbroekejs aan en 100% hardcore.. :nosmile:
jump zoals het was oke...
maar deze twee flippo's gaan te ver
alle deuntjes slaan op het zelfde joh
Uitspraak van Hardermach op donderdag 14 juni 2007 om 18:50:
Universal Nation (Bonustrack)
met die remix hebben ze zich zelf niet polulair

Idd..vind dit ook niet zo'n sterke actie.
Vond Precious Dreamer en Kick this one 2 lekkere tracks.
De rest van het cd-tje is niet aan mij besteed.
 
Ik vind frozen flame en kick this one twee erg goede nummers de rest lift wel een beetje mee op het succes ervan... ik vind het zonde dat jump nu zo uitgemolken wordt want het is echt de lekkerste hardstyle naar mijn mening..mensen die zeggen dat jump kut is moeten gewoon eens naar een goede belgische discotheek gaan dan hoor je iets heel anders.

Ruthless & Vorwerk hebben helemaal gelijk met hun album flink in de publiciteit te brengen voor hun is het gewoon mooi, maar ik blijf fan van de hardere french sound zoals binum greg c en lobotomy inc

Jeckyll & Hide --_--
 
Artiest Fuser
ach wat een zeikerds allemaal zeg. Eerst even allemaal janken dat hun geliefde jumpstyle dood is, terwijl je niet eens weet dat het afstamt van het vroegere Underground Construction label. En dan nu allemaal "hip" doen van "ja ik vind french tek vet leuk blabla" terwijl je de helft daarvan waarschijnlijk niet eens kent.
Maakt niet uit, het is een rage en laat de mensen die het leuk vinden het lekker doen en anders hou je je muil en ga je lekker frenchteken. Mij interesseert het hele jump en frenchtek helemaal niet, maar onderbouw je gezeik eens.

en verder max respect voor ruud en consorten :)
laatste aanpassing
Uitspraak van meneerr op donderdag 14 juni 2007 om 14:26:
En daarnaast vind ik Jeckyll & Hyde ook een erg sterke naam. Het gaat immers om de connectie Trance (Dr. Jeckyll) & Jump (Mr. Hyde)

Lees is een boek:loser:
Vandaag kwam er weer een knaapje uit groep 7 naar me toe, cdtje in zijn hand: Juf mag ik een stukje jump laten zien. 'Tuurlijk jongen, na de pauze mag je even' Zo gezegt zo gedaan. Alle KINDEREN dol enthousiast.........
Uitspraak van lil*me op donderdag 14 juni 2007 om 19:59:
Vandaag kwam er weer een knaapje uit groep 7 naar me toe, cdtje in zijn hand: Juf mag ik een stukje jump laten zien. 'Tuurlijk jongen, na de pauze mag je even' Zo gezegt zo gedaan. Alle KINDEREN dol enthousiast.........

hahahahaha :D

mrjah jump blijft... ehh ja... bagger
laatste aanpassing
Vanaf nummer 3 vet beuQen, deze gasten mijn Heldeng :worship:
Morgen komt mijn poster binnen (l)
Artiest {SHOWLIST artist 43992, 69091}
Uitspraak van verwijderd op donderdag 14 juni 2007 om 19:10:
Ruthless & Vorwerk hebben helemaal gelijk met hun album flink in de publiciteit te brengen voor hun is het gewoon mooi, maar ik blijf fan van de hardere french sound zoals binum greg c en lobotomy inc

tek (l)

Uitspraak van bresjuss op donderdag 14 juni 2007 om 19:26:
net als jou...waar slaatie van JOU op

omdat iedereen meteen slecht reageerd terwijl ze helemaal NIX weten over jump, of over deze artiesten
daarnaast reageerd 70% ook niet eens normaal (terwijl de mensen achter J&H heel wat respect verdienen :))
laatste aanpassing
kheb nu een paar nummers vant album gehoord kweet in ieder geval wel dat de remix van frozen flame ontzettend nice is:P
mja ik kende opzich al wel veel nummers bijv, precious dramer, vicious circle, frozen flame etc.
mja sommige nummers lijken wel heel veel op mekaar
maar goed het blijft jeckyll and hyde en die hebbe naar mijn smaak altijd goede muziek:) dus jah goed album!
Uitspraak van MichelMakkinje. op donderdag 14 juni 2007 om 20:34:
maar goed het blijft jeckyll and hyde en die hebbe naar mijn smaak altijd goede muziek

live zijn ze (of iig, hij) niet aan te horen..
 
hier ook al?? :vaag: jump is de zoveelste koe die weer lekker wordt uitgemolken.. als je het jump mag noemen... leuk voor kinderen om samen op het schoolplein te doen!!

zet zo'n artikel maar in de schoolkrant ofzo
allemaal dezelfde style als frozen flame, verzin wat nieuws!
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 14 juni 2007 om 19:12:
[Fuser] ach wat een zeikerds allemaal zeg. Eerst even allemaal janken dat hun geliefde jumpstyle dood is, terwijl je niet eens weet dat het afstamt van het vroegere Underground Construction label. En dan nu allemaal "hip" doen van "ja ik vind french tek vet leuk blabla" terwijl je de helft daarvan waarschijnlijk niet eens kent.
Maakt niet uit, het is een rage en laat de mensen die het leuk vinden het lekker doen en anders hou je je muil en ga je lekker frenchteken. Mij interesseert het hele jump en frenchtek helemaal niet, maar onderbouw je gezeik eens.

en verder max respect voor ruud en consorten :)

Je wil nogal interessant overkomen met je uc ervaringen. 95 % hier weet niet eens waar je over praat en moet het?
Lees gewoon en beoordeel de cd/recensie en anders gewoon in je eigen hardcore for life topic verder hoesteng.
Nice done mattie
geef mij tog maar gewoon: HARDCORE!! :cheer:
ik vind die jumpstyle muziek ma niks :nocheer:
Uitspraak van WILDERDANTARZAN op donderdag 14 juni 2007 om 22:48:
verzin wat nieuws

doe het maar eens....laat hun lekker hun ding doen man en zeur niet zooooo!!!!
als je het niet wil luisteren gaa dan je eigen shit luisterden en laat ze gaan....
muziek is muziek dus laat het zo houden....iedereen zijn eigen style!!!!!
Uitspraak van verwijderd op donderdag 14 juni 2007 om 18:27:
en jha ik vind hem wel lekker klinke
 
Mensen zitten nu te zeuren dat 'Jeckyll & Hyde' oude samples gebruiken terwijl in de 'Ruthless & Vorwerk' tracks nooit anders is gedaan :s

Als het gewoon goed in elkaar zit en je vind het niets, ok. Maar om nou gelijk te zeggen dat het troep is...
Uitspraak van Judas :[ op donderdag 14 juni 2007 om 21:27:
live zijn ze (of iig, hij) niet aan te horen..

Live zijn het ook niet Ruthless & Vorwerk.

Laat ze lekker hun eigen ding doen. Zoveel dj's hebben commerciële platen uit gebracht. Dit is niet erg zo lang deze maar niet te vaak op de echte feesten langs komen. De stijl gaat alleen maar dood door al het gezeik er omheen niet door die commerciële platen.

Heb overigens niets met jump maar Ruthless verdient alle respect.
laatste aanpassing