Partyflock
 

Jeckyll & Hyde - The Album

door , gepubliceerd op , waardering: 74/100
Jeckyll & Hyde - The Album
12 juni 2007
Jump als muziekstijl ligt vandaag de dag behoorlijk onder vuur vanuit verscheidene hoeken. Maar waarom eigenlijk en is dit wel terecht? Aan de ene kant is daar de opkomst van het toegankelijkere en meer melodieuze geluid dat zich al vanaf 2005 in Nederland langzaam wist op te werken naar de status ‘mainstream’. De muzikale verschuiving binnen de stijl was iets dat de fans van de ‘oudere’ Franse Tek(club) met lede oren hebben moeten aanhoren. Aan de andere kant, met de vertoegankelijking van jump werd logischerwijs een groter, veelal jonger en minder veeleisender publiek bereikt. Dit ging geleidelijk ten koste van de originaliteit en het zorgde daarmee ook voor een cultuuromslag binnen het wereldje. Dit effect werd laatst ook nog eens versterkt door de plotse opkomst van een onder jongeren populair dansje, dat (vreemd genoeg) ‘jumpen’ genoemd wordt en opeens moet doorgaan als dé dansbeweging op deze muziek. De term ‘jump’ wordt te pas en te onpas misbruikt en geparasiteerd voor commerciële doeleinden die vaak zelfs ver buiten de muziekwereld reiken. Door al die beladen poespas komt daar ook nog eens bij dat men vaak moeite heeft om de muziekstijl zelf te waarderen los van al deze randzaken. Generaliseren is vaker regel dan uitzondering. Kortom, het eerst zo verfrissende en onbezorgen imago is vrijwel compleet tenietgedaan. Daarom zijn we nu helaas op een punt beland dat het bij het beoordelen van jump-muziek noodzaak is om het kaf der randzaken van het muzikale koren te scheiden om tot een objectief oordeel te komen. En zo behoort dit eerste album van het Nederlandse dance-duo Jeckyll & Hyde ook benaderd te worden.

Het meer en meer toegankelijk en populair worden van een muziekstijl als jump was natuurlijk wel één van de verklaringen voor het megasucces dat het duo Jeckyll & Hyde ondervond met hun derde vinyl- en eerste cd-release “Frozen Flame”. Maar toch is het naar mijn mening niet de voornaamste reden geweest. Natuurlijk kwam die voor jumpstylend Nederland originele clip met de legopoppetjes precies op het juiste moment en heeft het de naamsbekendheid van Jeckyll & Hyde een flinke boost gegeven. Digidance, grootspeler in de muziekbranche, versterkte deze ontwikkeling door in te spelen op de ‘jumpstyle’-hype door middel van het op poten zetten van een Jeckyll & Hyde-liveact, dat verder overigens weinig met de oorspronkelijke gedachte achter deze artiestennaam te maken heeft.

Goed, terug naar de zaken die er toe doen, terug naar de kern van de zaak: de muziek zelf. Vóór het buitensporig succes waren de mannen (Ruthless & Vorwerk) met dit alias voor hun meer melodieuze nummers vrijwel alleen bekend binnen de jump-scene. Dit veranderde dus met het onverwachte succes van “Frozen Flame”. Het nummer zelf genoot pas oktober vorig jaar landelijke bekendheid, terwijl het het half jaar ervoor al een flinke hit was in het jump-circuit. De combinatie van een lichte jump-beat gecombineerd met een optimistische, pakkende, bijna eurodance/trance-achtige melodie bleek een succesformule. Vergeleken met de eerder verschenen Jeckyll & Hyde-vinyls ligt de nadruk niet zozeer meer op de jump-beat (“Kick This One”, “The Flipside”) maar meer op een ‘catchy’, in het oor springende melodielijn in een wat subtielere en toegankelijkere verpakking. Het toegankelijke en toch kwalitatieve geluid van “Frozen Flame” en “Freefall” sprak hierdoor dan ook een grote, en een op het eerste gezicht minder voor de hand liggende groep mensen aan. Het logische gevolg was een notering in onze vaderlandse Top40, met zelfs een nummer één positie voor deze laatste. Ondanks dat de vele onoriginele, superkazige en erg simpele jump van de laatste weken gekenmerkt door veelal letterlijk gesamplede of slecht nagespeelde melodieën diezelfde vaderlandse charts teisteren en puur alleen meeliften op het succes rondom de (dans)hype, mogen we dus van Jeckyll & Hyde-producties wel stellen dat ze kwalitatief gewoon goed in elkaar steken en niet nadrukkelijk leunen op al bestaande bekende melodieën of zelfs hele classics. Jeckyll & Hyde gaan vooral uit van hun eigen kracht en zo hoort het ook. De vraag die dit album opwerpt, is dan ook hoe origineel de mannen zijn binnen dit origineel-zijn.

Het album kent letterlijk twee gezichten. Aan de ene kant hebben we de bekende, eerdere nummers van voor de ‘commerciële’ doorbraak, zoals “Kick This One”, “The Flipside” en “Precious Dreamer”, waarbij de nadruk meer op de jump ligt, al heeft “Lost in Time” uit 2005 al opvallend veel weg van het nieuwere, vrolijkere geluid waar de meesten Jeckyll & Hyde van zullen kennen. De nieuwe, nog niet uitgebrachte nummers zijn zowat allemaal geproduceerd in dit meest recente concept met “Frozen Flame” als absolute uitschieter. Jammer genoeg wordt dit nummer nergens overtroffen al komen “Freefall” en “End of Time” toch aardig dichtbij, maar die moeten bij de fans ook al een tijdje bekend zijn. Met andere woorden, het nieuwe materiaal is wel allemaal (jammer genoeg?) veel van hetzelfde: vrolijke ‘trancy’, uplifting melodieën met die welbekende, goed verteerbare Jeckyll & Hyde jump-beat eronder. Erg leuk en opvallend is de eigentijdse remake van de Dodendans (“La Dans Macabre) met sinistere viool en creepy effecten. Ook de Jeckyll & Hyde-sound gecombineerd met het andere, minimalere jump/tech Ruthless & Vorwerk-alter ego Noise Provider is een amusante vondst. Over het algemeen staat deze cd vol met nummers die de moeite waard zijn. Misschien is het daarom ook wel jammer dat de meeste nummers gemiddeld rond de vier minuten duren, met uitzondering van de zeer aangename trance-remix van “Frozen Flame” door Wezz & Fisher van ruim zeven minuten. Het enigste smetje op dit album is de eigen invulling van de Belgische trance-klassieker “Universal Nation” (van Push) dat als bonus is toegevoegd. De uitwerking is, net als veel van die andere Top40jump'-plaatjes van de laatste weken, simpelweg niet origineel genoeg. Een overbodig extraatje op een aardig album dus.

Score: 74/100

www.jeckyllandhyde.nl
www.ruthlessandvorwerk.com
www.squarebeats.com

Tracklist

  1. Intro
  2. La Dans Macabre
  3. Lost In Space
  4. Frozen Flame
  5. The Lost Files
  6. The Flipside
  7. Precious Dreamer
  8. Freefall
  9. Frozen Flame (Wezz & Fisher extended remix)
  10. Lost In Time
  11. Kick This One
  12. In Trance Of
  13. Time Flies
  14. End Of Time
  15. Play It Loud (Noise Provider remix)
  16. Universal Nation (Bonustrack)

202 opmerkingen

ja wat moet ik hier van vinden, beoordeling 20/100
comercialisatie ten top

luister net belgium jumpstyle top 100
die is aanzienlijk beter te pruimen
  → als beheerder
Alle niet onderbouwde negatieve, afkraak kreten over jump worden overigens gelijk bestraft. Dat je het weet.
laatste aanpassing
Een paar hitjes opgevuld met tracks bestaande uit gejatte melodietjes en een jumpbass eronder.

Doet me niks dit. Kan me ook niet vinden in zo'n hoge beoordeling.
Uitspraak van Léon B op dinsdag 12 juni 2007 om 23:52:
tracks bestaande uit gejatte melodietjes en een jumpbass eronder

Dat noem ik een onjuist vooroordeel. :/

Daarnaast heb ik de cd beoordeeld op de stijl en me gericht op de doelgroep. Dit album is gewoon verre van slecht, al is het nieuwe materiaal wel veel van hetzelfde. Daar houdt je van of niet.
ach, die jongens kunnen en mogen hier toch lekker geld mee verdienen..

Tis niks voor mij, en ik kan me meer vinden in bijv die Noise Provider style...

Petje af voor t eerste stukje van Nico trouwens, want dat is nouw exact wat er aan de hand is...
Helaas is er wel de negatieve bijkomstigheid dat je tegenwoordig vrij weinig rauwe donkere franse tek meer hebt..
En daar ken ik wel om janken...
Uitspraak van Vage Nico op woensdag 13 juni 2007 om 00:13:
Daarnaast heb ik de cd beoordeeld op de stijl en me gericht op de doelgroep. Dit album is gewoon verre van slecht, al is het nieuwe materiaal wel veel van hetzelfde. Daar houdt je van of niet

Objectief noemen ze dat..
Iets wat het nederlandsche volk zelden is...
Thanks kerel, jij snapt het tenminste. (y)
omdat ik de huidige ontwikkeling gewoon zo kut vind.
Ik spreek van de week met Michael, van T-Systems en Totalition...
Iemand die ik ooit nog lekker geholpen heb. En die zegt dan dat ie noooooooit meer jump gaat maken...

Hij is voor mij een van de figuren die de al bestaande sound net ff geperfectioneerd had destijds.
Voornamelijk als T-Systems..
En door de huidige Jumpscene scheidt zon jongen ermee uit...

Ik kan er serieus wel om janken..
Dat de muziek niet meer centraal staat.
 
Hadden het bij 2 of 3 plaatjes moetne houden, maar wilde commercieel gaan en hebben hierdoor vele "fans" verloren. Erg jammer dit, ieder zijn menig maar toch..
Gelukkig heb je dan wel die Manu Kenton achtige variant die wel blijft..

Noise Provider spul enzo, heerlijk...
Ondanks dat de vele onoriginele, superkazige en erg simpele jump van de laatste weken gekenmerkt door veelal letterlijk gesamplede of slecht nagespeelde melodieën diezelfde vaderlandse charts teisteren en puur alleen meeliften op het succes rondom de (dans)hype, mogen we dus van Jeckyll & Hyde-producties wel stellen dat ze kwalitatief gewoon goed in elkaar steken en niet nadrukkelijk leunen op al bestaande bekende melodieën of zelfs hele classics.

Met alle respect hoor, maar ik heb het album gehoord en al die nieuwe tracks en zijn op oudere platen gebaseerd :S Voor de rest ben ik het idd wel eens met je recensie over de evolutie in de jump en alles :)

Over het algemeen overigens vind ik veelal de recensies hier op PF toch vaak onjuist overkomen.. niet volledig objectief of soms dat mensen recenseren die eigenlijk geen verstand van zaken hebben.. (dikgedrukt voor de mensen die weer eens niet kunnen lezen of niet begrijpen dat ik niet op deze recensie doel, maar het recenseren in zijn geheel, zo jammer :))

Op zich klinken de producties wel ok, maar zoals je zelf al hebt gezegd, het is idd veel van hetzelfde en je moet er van houden :)
De oude producties vind ik overigens nog steeds vet, Precious Dreamer.. Kick This One en ondanks de hitpotentie die het had blijft Frozen Flame in mijn ogen ook nog lekker :)
laatste aanpassing
VEEEEEEETTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
 
02. La Dans Macabre

Getver... beetje van da doctor jatten... :dood:

Ik vind het niks :no:
laatste aanpassing
Uitspraak van Vage Nico op woensdag 13 juni 2007 om 00:13:
Dat noem ik een onjuist vooroordeel. :/

Ik heb de CD geluisterd dus heeft weinig met vooroordelen te maken. Het is gewoon een marketingstunt dit. En voor de mensen die iets dieper kijken is dit gewoon slecht en zeer goedkoop. :)

Maar het zal waarschijnlijk bij het top 40 publiek goed verkopen en het beoogde geld zal ook wel in het laatje komen van de heren Ruthless en Vorwerk. De heren kiezen voor het geld, en geef ze eens ongelijk. ;) Feit is dat het een weinig orgineel album is. Maar daar zal de eerder genoemde doelgroep ook schijt aan hebben. Ze weten immers niet beter.
vind het echt goeie muziek (8) :D
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 01:02:
Getver... beetje van da doctor jatten...
Kerel, Danse Macabre is gewoon al een heel oud stuk hoor, dat heeft Dr. Macabre niet bedacht :knuffel:

Of dacht je soms ook dat de Efteling Dr. Macabre gevraagd had om een muziekje bij een van hun atracties te maken?