Partyflock
 
Forumonderwerp · 737739
­ Nederland
Artiest {SHOWLIST artist 406, 2297}
Je leest en hoort de laatste tijd veel dat er een Urban (ik noem het nog steeds hiphop/r&b ) hype aan de gang is, is dit zo of is dit alleen in gang gezet door de media (TMF/MTV/Radio538 etc) of is er echt iets aan de hand?

Ikzelf denk dat er inderdaad iets in gang is gezet wat er al jaren was maar wat nu ineens een hype zou zijn, naar mijn mening is urban wel een muziek stroming waar zeker op dit moment vernieuwende dingen gebeuren, denk aan de laatste snoop dogg/pharell enzo, supertrack vind ik dat!
Ik denk dat het er wel iets mee te maken heeft dat de urban stroming vnl. in de USA altijd al big is geweest waardoor er flink omzet gemaakt word in en zodoende een goed en steady product met goede clips en promotie kan worden afgeleverd.
De housescene is eigenlijk vnl. in europa 'groot' (met NL toch wel voorop) maar doet in de USA bijv. weer helemaal niks, iets wat toch een hele grote markt is.

Het house product is tegenwoordig zeer goed maar ik denk mede doordat er te weinig geld inzit (maatschappijen) er teveel op safe word gespeeld. Hierdoor word denk er weing echt vernieuwends gereleased waardoor je een stilstand = achteruitgang krijgt.
Ik denk ook dat dit te maken heeft met het feit dat in de urban er veel met albums gewerkt kan worden waardoor de mogelijkheid om het publiek vernieuwende dingen te laten makkelijker is.
Je zet er naast de "toegankelijke" dingen er ook wat vernieuwende dingen op en leert daarmee het publiek hoe daarmee om te gaan.
In de housescene is het vnl gebaseerd op de singel (lees 12 inch) markt waardoor er minder ruimte is voor vernieuwende dingen en dus meer voor zekerheid word gekozen.

Ik kan nog wel meer redenen bedenken maar ik wil eerst wel eens weten hoe anderen hierover denken en in hoever mensen hier de stroming urban waarderen en volgen.
laatste aanpassing
 
Yeah!!
Artiest Epox
oke
 
Er komt nog steeds genoeg vernieuwende HOUSE uit...
Maar dan moet je iets verder kijken als Trance, Hardstyle, Hardcore, en niet zo veel naar MTV/TMF kijken :flower:
Inderdaat B.V. de techno scene staat dus totaal NIET stil daar zie je wel veranderingen in..
idd :jaja:

De muziek bestond al heel lang maar men noemt het nu Urban :S

Nieuwe naam,geen verschil :nee:

En zeg nou zelf..die plaat van Snoop is toch ook zo cheap als wat...ander geluid,zelfde tekst net als z'n voorgaande nummers:/

Nee voor mij geen Hip-Hop,R&B,Urban of hoe men het ook noemt.
 
Urban is een lifestyle, geen muziekstroming.
Het is een conceptueel dingetje waarin partyorganisator diverse genres als R&B, soul, hip-hop, dancehall, house, 2-step en meer combineren.
zo iets hoor ik indd wel eens ja zou best kunnen wat je zegt
Ik hou van veel hiphop, voornl. oldschool, omdat de teksten en de attitude van tegenwoordige rappers en de R&B scene me niet zo aanstaan, bitches and money enz. Geef mij maar rap/hiphop met inhoud (eminem heeft soms nog wel coole teksten, Dizzee Rascal is ook tof)

Dat hele bling bling gedoe vind ik ook best wel zielig...

Tsja dat dat urban nu gehypt wordt (voornl. in de randstad trouwens) komt omdat t gewoon weer zo'n trendy nieuwe hippe term is voor de media enz. en de kudde volgt als vanzelfsprekend blindelings. Het wordt in mijn ogen echt geforceerd richting publiek gepusht. Dat zie je ook al aan al die feesten zoals Ambassador die volledig op gratis uitgedeelde kaarten draaien en dat eigenlijk gewoon een flop is!

8 jaar geleden liep 80% van de jeugd van 14-24 jaar in een australian of cavello pak. Nu zie je overal oversized urban merken. Het zal wel weer overwaaien uiteindelijk en dan zullen de liefhebbers overblijven. Maar 2005 wordt zeker HET Urban jaar. We haven't even seen nothing yet...
laatste aanpassing
Dizzee Rascal is ook tof


Mee eens, ben het eigenlijk met je hele tekst eens, de echte liefhebbers balen ontzettend van deze hype, goede vriend van me is helemaal into hip-hop, doet mee aan battles enzo, maar vind die hele "urban-cultuur" om op te kotsen
Precies, ik ken ook wel een aantal hiphop aanhangers die walgen van de term urban. Ik weet nou niet precies wie t precies heeft verzonnen, ik dacht zo'n trendspotter ofzo, maar dat daar dan weer zo'n hele heisa om gemaakt moet worden?

T ligt wel een beetje in t verlengde van NL als tolerante multiculturele samenleving als je t mij vraagt. :P

We moeten er allemaal weer aan meedoen...
laatste aanpassing
 
Dizzee Rascal is weer wat anders, die sound noem je weer grime, een soort van ruige 2-step en breaks met hardcore raps.
 
Da Goose heeft wel een paar goede punten. Maar zou het niet zo zijn dat je net als hier underground house heb dat je in Amerika ook de echte underground hiphop. Die helaas hier in NL, denk ik, kleiner is. Ook al komen er soms leuke nieuwe dingen bovendrijven ( Opgezwolle bijv.) Ik weet het ook niet allemaal precies in Amerika zul je natuurlijk ook underground house hebben, maar daar is niks in de commerciële vorm.

Wordt steeds lastiger als je dr meer over nadenkt :9 Maar het is denk voornamelijk gewoon een cultuurverschil denk..
Het house product is tegenwoordig zeer goed maar ik denk mede doordat er te weinig geld inzit (maatschappijen) er teveel op safe word gespeeld. Hierdoor word denk er weing echt vernieuwends gereleased waardoor je een stilstand = achteruitgang krijgt.


Er word teveel op 'safe' gespeeld ?
Doordat er te weinig geld in zit ? :/
En dit heeft dus als gevolg dat de hele house-industrie
dus bezig is met aftakelen ??? (achteruitgang)

Wat een bullshit !

Ik denk ook dat dit te maken heeft met het feit dat in de urban er veel met albums gewerkt kan worden waardoor de mogelijkheid om het publiek vernieuwende dingen te laten makkelijker is.
Je zet er naast de "toegankelijke" dingen er ook wat vernieuwende dingen op en leert daarmee het publiek hoe daarmee om te gaan.
In de housescene is het vnl gebaseerd op de singel (lees 12 inch) markt waardoor er minder ruimte is voor vernieuwende dingen en dus meer voor zekerheid word gekozen.


Dat Artiesten zoals Snoop Dogg super commercieel zijn en het in Hip-Hop Amerika
gemaakt hebben wil niet zeggen dat er in de house-scene
zogenaamd slecht gaat of wat dan ook.
Je kan deze 2 ook niet vergelijken.In de house/dance-scene
draait het uiteindelijk NIET om de artiest zoals bij de
'kneusen-hype' URBAN.Hierbij zijn artiesten (en zeker die uit Amerika)een produkt waarbij $$$ geld verdienen $$$
voorop staat en de platen maatschappijen zonodig iemand helemaal uitmelken.Daar hoort natuurlijk ook al die
'bling bling'(ook al zo'n uitdrukking :/)videoclips,merchandise etc. etc. bij.
Dat de house-scene voornamelijk op 12" releases gebaseerd is klopt op zich wel,maar dat er geen ruimte zou zijn voor vernieuwing slaat natuurlijk ook weer helemaaaaal nergens op.
Nee lekker albums maken met 20 tracks waarvan 5 een hit zijn 10 wel heel erg op elkaar lijken en de laatste 5 zijn of nutteloze tussendoor stukjes met neukgeluiden of schietpartijen. :S
Tsja,zowiezo kan je urban niet met HOUSE vergelijken.
Kompleet ander concept.House is nooit bedoeld om zo'n commerciele gehalte te krijgen zoals bv die van hip-hop artiesten die wel echt mega sterren zijn.
Er zijn er een paar die het geprobeerd hebben in de house scene en erg veel succes hebben gehad hiermee,alleen werden ze door de house cultuur uitgekotst.
Het probleem van Amerika is dat de dancescene en dan vooral de underground dancescene de kop in wordt gedrukt door de politiek en doodgezwegen door de media. Daarom is de scene daar zo klein.

Omdat het land ook zo groot is zullen sommige artiesten alleen in hun eigen regio aandacht krijgen en in andere staten compleet onopgemerkt blijven.

De nederlandse markt is idd zo klein dat platenmaatschappijen voor de vinylmarkt eerder voor een zekerheidje kiezen.
Het experimenteren, dat wel degelijk gebeurd, is daarom aan de liefhebbers, die niet voor het geld maar puur voor de muziek kiezen. Daarom blijft het ook een beperkt publiek dat ermee in aanraking komt.

Experimentele muziek is ook niet voor de massa bedoeld, omdat de massa op een andere manier tegen muziek aan kijkt. Populariteit is een veel belangrijkere factor. Ook op populaire dance albums (cd) van artiesten wordt er in mijn ogen weinig geexperimenteerd, het gaat om hits en opvullers.
Ik vind de term 'urban' sowieso kut, echt zo'n idioot verzinseltje. Waarom zou je R&B en hiphop niet gewoon los van elkaar zien en niet samen in een hokje proppen. Ik hou erg veel van bepaalde hiphop, hiphop die je niet zo snel op tv ziet (underground). En R&B vind ik eigenlijk meestal walgelijke muziek.
Ik weiger om te zeggen dat ik bijvoorbeeld van urban houd want ik accepteer de term gewoon niet. Ik hou van hiphop en dat dat in eens onder het hokje urban valt slaat totaal nergens op. Het is gewoon een leuke term voor de marketing, niets meer niets minder.
 
Artiest Havoc 303
"Urban" is volgensmij gewoon een naam om inferieure artiesten als 50 cent, nelly enz. als melkkoe te gebruiken, net zoals de klubbheads, "dj" jean, g-spott enz. een paar jaar geleden maar onder de noemer "trance" op de markt gegooid werden. Zodra iets gehyped wordt zijn de echte liefhebbers toch altijd de dupe...

Ik persoonlijk ben op z'n zachtst uitgedrukt niet zo'n fan van het door de strot heen duwen van 't hele "urban" gebeuren...
Ik haat de term Urban en die hele zogenaamde lifestyle eromheen ook. Ik weet niet wie die naam heeft verzonnen maar het is iedergeval de R&B en Hip Hop scene niet ten goede gekomen als je het mij vraagt.
 
2 Heinrich: in de Engelse muziekpers wordt het al jaren gebruikt voor r&b/ hip-hop recensierubrieken. 2-step etc. bleef destijds gewoon apart besproken.
 
Ik ben een redelijk fanatiek liefhebber van hiphop, maar datgeen waar ik van houd heeft ook werkelijk nix met urban te maken. Ik schaam me zelfs als ik in de FRS sta voor de 'urban' afdeling, ookal haal ik een cd van Necro. Je merkt het ook overal aan, iedereen denkt tegenwoordig te kunnen battelen en rijmen, hiphopsites worden overspoeld met fakers die dit doen en als er over een jaar wat anders hip is, zich aansluiten bij een andere stijl die op dat moment in is. Natuurlijk zullen de liefhebbers wel overblijven, maar het is natuurlijk jammer dat er door zo'n hype een heel andere kijk komt op hiphop.
Artiest {SHOWLIST artist 52229, 53315}
Natuurlijk zullen de liefhebbers wel overblijven, maar het is natuurlijk jammer dat er door zo'n hype een heel andere kijk komt op hiphop.

helemaal waar..met dance is het precies hetzelfde verhaal...hoeveel mensen die normaal gesproken nooit naar een feest zouden gaan er naar een DV b.v. omdat ze er dood mee worden gegooid op de tv en radio?????Hetzelfde met gratis feestjes, je ziet gewoon mensen die geen "echte parypeepz" zijn....
Ook zoiets stoms vind ik dat op sommige feesten urban tenten zijn...wie zit er nou op rap of bubbling te wachten als je naar een dancefeest gaat :s Ga dan lekker naar de standaard 18+ disco waar je ni naar binnen mag als je geen nette schoenen aan hebt :yes: bespaart je ook een hoop geld ;)Tisgewoon domme geldklopperij van de organisatoren als je het mij vraagt.
 
Met alle muziekstromingen is het handig om heel selectief te blijven. Voor hip-hop kun je blindelings labels als Babygrande of Definitive Jux blijven volgen ;)
 
Miami Bass
 
Geef mij maar Urban :-)
House beetje teveel racisten :-)

En op Urban kan je lekker smatjuhz schuren! :d
 
Rem_ 11 januari 2005 23:52
Je merkt het ook overal aan, iedereen denkt tegenwoordig te kunnen battelen en rijmen, hiphopsites worden overspoeld met fakers die dit doen en als er over een jaar wat anders hip is, zich aansluiten bij een andere stijl die op dat moment in is.


Ik vergelijk 't zelf altijd met een losgeslagen horde noormannen; alles leegroven en vervolgens, een nasmeulende puinhoop achter latend, een nieuwe hype opzoeken om met de grond gelijk te maken. :p
laatste aanpassing
In VS is scene wel heel klein, maar uit Detroit is zeker ook vroeger toch best veel goede techno vandaan gekomen
In VS is scene wel heel klein, maar uit Detroit is zeker ook vroeger toch best veel goede techno vandaan gekomen


Best veel? Daar is techno ontstaan :)
 
Detroit is nog steeds koning...