Hey Renard
Voordat ik deze track van wat commentaar voorzie wil ik ten eerste even zeggen dat je zeker progressie maakt
Deze track klinkt al een stuk beter en dynamischer dan de vorige track die ik van je gehoord heb. Wat dat betreft zit de stijgende lijn er wel in, iets wat je voor jezelf altijd goed in de gaten moet houden. Niemand maakt na een jaar al zulke sterke producties als de voorbeelden van Lake 10, maar ook zij zijn ooit zo begonnen hoor !
Het begin van je track is zoals eerder gezegd erg DJ onvriendelijk. Wordt sowieso geskipt. Begin liever met wat percussie, en zorg ervoor dat de track voor een DJ lekker in en uit te mixen valt door goed op te bouwen en af te bouwen. Dat hupje in de kick zou ik er zelf uitgooien. Zelf gebruikte ik zulk soort geintjes vroeger ook vaak, maar meestal voegen ze weinig toe. Je kunt zoiets wel aan het eind van een break gebruiken, of na 8 maten als variatie, maar naar mijn mening kun je dat beter helemaal schrappen. Denk in thema's. Zie een track als een band. Is de gitarist aanwezig in de vorm van een synth, doet de drummer goed mee enzo ? Klinkt mischien heel idioot, maar muziek heeft toch wel bepaalde (al dan niet ongeschreven) regels. Bij 4/4 muziek is een ride op de tweede tel wel te doen, maar een lekkere open hihat zorgt voor veel meer vaart. Probeer je sounds met elkaar een 1+1=3 resultaat te laten veroorzaken. Met andere woorden, je arrangementen moeten zo in elkaar steken dat ze als het ware samensmelten in 1 grote sound, je track
Bij jou kun je nog nog heel goed horen welke elementen je gebruikt omdat die volledigheid nog niet zo aanwezig is. Stuur bijv. 2 verschillende backingsounds eens door dezelfde delay via een send, en de 1 dan minder wet dan de ander om toch een verschillende positie te kunnen verwerven. Zo smelten sounds al beter samen. Probeer eens een compressor op je kick te gooien met een middelmatige ratio. slow attack en slow release. Draai wat mid bij je kick om hem wat punchier te maken. Je laag klinkt nu erg slapjes, terwijl bij dance muziek juist het laag (kick en subbass) heel erg belangrijk is. Niet in de laatste plaats omdat het bedoelt is om mensen op te laten dansen. Een minder nummer qua arrangement, maar wel een strak laag werkt op feesten soms nog steeds verrassend goed. Ik weet niet of je studiomonitors hebt, zo niet zet ze echt op plek 1. Het kopen van monitors jaren geleden heeft mijn muziek beter gemaakt dan die Virus, Triton etc die ik jaren daarvoor al had. Je moet toch goed kunnen horen hoe de balans is, toch ?
Overall komt je track wat kaal en dun over. Probeer eens niet direct een hele track te maken, maar een kort pattern van een maat of 4 waar die energie wel in zit. Ga net zo lang door (en hou vol) tot dat zo goed klinkt als dat je wilt dat het klinkt. Dus met een goede kick, lekker sub, en goede basis percussie. Zie het als een huis, is de fundering niet goed kun je de beste dingen doen, maar verzakken zal het huis zeker.
Je hebt zeker gevoel voor de muziek, ik hoor genoeg leuke riffs en patterns in je muziek. Ik weet zeker als die patterns door dikkere sounds en met een goed fundament qua beats en baslijn worden gespeeld ze nog wel eens goed zouden kunnen werken.
Werk aan je skills. Succes man !