Warp20 - Chosen

door , gepubliceerd op , waardering: 85/100
Warp20 - Chosen
5 oktober 2009
LabelWarp Records
Genre's: Electronica, IDM, Techhno, Indie

Het geesteskind van Steve Beckett en de inmiddels overleden Rob Mitchell werd twintig jaar geleden opgericht in de Britse stad Sheffield. Warp Records bevond zich op dat moment nog aan een kruispunt tussen de opkomende Britse Techno en Electronica bewegingen, gevoed door de grooves en beats uit Detroit. De eerste release (WAP1) dateert alweer van 1989 en staat op naam van de ‘Forgemasters’ ('Track With No Name'). Gekleed in de welbekende, zeer opvallende paarse hoes was dit samen met de, allen binnen één jaar uitgebrachte, releases van ‘Sweet Excorsist’ (het project van DJ Parrot ‘Richard’ Barratt en voormalig ‘Caberet Voltaire-lid ‘Richard H. Kirk'), ‘LFO’, 'Tricky Disco' en 'DJ Mink' het synoniem van het toen nieuwe geluid uit Sheffield en gaven een duidelijk beeld welke richting het label op zou gaan. De eerste LP (WARP1) werd met dank aan ‘Sweet Exorcist’ gereleased in 1991 en vormden samen met de baanbrekende LP’s van ‘LFO’ ('Frequencies') en ‘Nightmares On Wax’s' ('A Word Of Science') de blauwdruk van het Warp-geluid gedurende de eerste helft van de jaren negentig.

De volgende belangrijke stap en misschien wel één van de meest cruciale momenten van het label, en haar twintig jarige geschiedenis, de release van de legendarische ‘Artifical Intelligence’ serie. Op deze releases werden, de toen relatief nog onbekende, artiesten als; ‘B12', 'The Black Dog' en 'Autechre', geïntroduceerd op het label. Deze collectie en de daaropvolgende albums hebben het begingeluid van Warp veranderd. En natuurlijk niet te vergeten de muziek van 'Polygon Window', 'The Black Dog', 'Richie Hawtin', 'Autechre' en de Nederlandse producer 'Speedy J' gaven Warp voor altijd een plaats in de voorhoede van de hedendaagse elektronische muziek. Twintig jaar op de voorgrond van de elektronische muziek staan is een zeer lange tijd, gelukkig is Warp ons in de loop der jaren steeds meer gaan bieden. Van de gestoorde electronica van 'Aphex Twin'(1994), de prachtige ambient van 'Boards Of Canda'(1998) en de retro-futuristische pop van 'Broadcast'(1997), tot de krankzinnige Drum&Bass van 'Squarepusher'(1996), de progressieve Hip-Hop van 'Antipop Consortium'(2001) en de mierzoete Folk van 'Gravenhurst'(2003).

De tracklist op deze eerste CD werd gekozen uit stemmen van fans. Deze konden via een speciale website op hun favoriete tracks stemmen. Onverwacht en zelfs een beetje opvallend is wel dat er uiteindelijk een aantal van de meest iconische en bekende tracks door de fans werden gekozen. De opening van deze CD lijkt dan opeens niet meer zo vreemd, Aphex Twin’s ‘Windowlicker’. Ironisch om te vermelden is toch wel dat de meeste die-hard fans deze track lange tijd als één van de slechtste releases op het label hebben bestempeld. Verder vinden we puike tracks van ondermeer; Squarepusher (‘My Red Hot Car’), Battles (‘Atlas’), LFO (‘LFO’), Luke Vibert (‘I Love Acid’), Autechre (‘Ganz Graf'), Plaid (‘Eyen’) en Clark (‘Herzog') terug op deze keurige tracklist. Toch is er enige controverse over deze tracklist. Er lijkt namelijk geen plek meer voor werk van andere goede Warp artiesten als; Antipop Consortium, Mira Calix, Prefuse 73 of Two Lone Swordsmen. Iets dat op zich toch wel jammer is. Aan de andere kant, de geweldige catalogus van het label is zo groot, dat dit simpelweg onmogelijk is.

Jullie recensent had niet graag in de schoenen willen staan van (mede) oprichter Steve Beckett, welke de tracklist voor de tweede CD heeft samengesteld. Hij zal ongetwijfeld met zijn handen in zijn haar hebben gezeten, misschien zelfs wat haren uit zijn hoofd hebben getrokken tijdens het selecteren van deze tracklist. Het compileren van een tien tracks tellende compilatie uit een dergelijk grote en gevarieerde catalogus was schijnbaar een onmogelijke taak voor Beckett. Zijn bijdrage aan Warp20 - Chosen telt dan ook veertien van zijn favoriete tracks. Op deze CD vinden we, in tegenstelling tot de eerste CD, minder voor de hand liggende juweeltjes van onder anderen; Broadcast (‘Tender Buttons’), Flying Lotus (‘GNG BNG’), Jamie Lidell (‘Daddy’s Car’), Aphex Twin (‘Bucephalus Bouncing Ball’) en Seefeel (‘Spangle’). Misschien wel de grootste klapper op deze compilatie is wel de track die voortkwam uit de unieke samenwerking tussen Squarepusher en AFX (Aphex Twin) (‘Freeman Hardy & Willis Acid’) die we ook al konden horen op de feestelijke honderdste Warp-EP ‘We Are Reasonable People’ uit 1998. Al met al kan ik jullie melden dat deze CD, net als het eerste schijfje, een waar genot is om naar te luisteren.

Eigenlijk valt er vrij weinig aan te merken op deze compilatie. Het is een spectaculaire discografie van het label geworden. Doordat op deze compilatie zowel de bekende als de wat minder bekende kanten van het label goed worden weergegeven, is deze CD zowel geschikt voor mensen die nog niet zo bekend zijn met het label, als de doorgewinterde electronica-nerd. Deze collectie geeft een duidelijk blik van de eerste twee decennia van het label en bewijst een waardige partner te zijn van ‘Warp 10+2: Classics’ die ter gelegenheid van Warp’s tiende verjaardagsfeestje werd gereleased.

Naast Warp20 - Chosen is er ook de compilatie Warp20 - Recreated los te verkrijgen. Deze twee compilaties zijn onderdeel van de uiterst beperkt (en prijzige) verkrijgbare Warp20 Box-Set dat naast deze twee compilaties ook nog een mix-CD (geheel in de stijl van ‘Blech’ en ‘WarpVision’), drie 10 Inch vinyltjes vol nog niet eerder uitgebrachte werken van onder andere; Autechre, Boards Of Canada, Broadcast, twee 10 Inch vinyl’s met loops en een prachtig boek met daarin een overzicht van meer dan vierhonderd platenhoezen bevat. Een aantal prachtige verjaardagscadeau's voor alle fans lijkt mij zo. Daarom rest mij alleen nog om te zeggen; “Fijne verjaardag Warp. Op naar de volgende twintig jaar”!

Score: 85/100

CD1 - Chosen by fans on Warp20.net
  1. Aphex Twin – Windowlicker