Markus Schulz - Coldharbour Sessions

door , gepubliceerd op
Markus Schulz - Coldharbour Sessions
23 maart 2004
Een nieuwe tijd, een nieuw geluid. Housemuziek leeft al meer dan een decennium en kent vele stijlen. Toch is de nieuwe cd van Markus Schulz er eentje die niet te vangen is in de bestaande stijlen. Trance? Progressive? Beide stijlen misstaan niet. "Coldharbour Sessions", dat vanaf 22 maart in de winkel ligt, is een twee en een half uur durende trip tussen trance en progressive...

Met Markus Schulz, van oorsprong Duitser maar nu wonende in Miami (VS), is het snel gegaan. Was hij een jaar of wat geleden totaal onbekend bij het grote publiek, nu mag hij zich een van de toppers van de Trance noemen in een adem met sterren als bijvoorbeeld Armin van Buuren en Tiësto. Reden voor dit succes is zijn wekelijkse radioshow, de 'Global DJ Broadcast', die door vele muziekliefhebbers over de hele wereld geluisterd wordt via radio en internet. Hoezo heeft mp3 alleen maar een slechte invloed? Men mag misschien wel stellen dat zonder mp3's Markus' zijn talenten wat minder snel bekend waren geworden. Stond markus vorige jaar nog op nummer 119 in de "DJ Magazine's Top 100 DJs of 2003", dit jaar zal hij zeer zeker een opwachting maken in de top 100. Maar zijn succes is niet vanzelf gekomen. Door zijn sublieme remixkwaliteiten heeft hij samengewerkt met toppers zoals Madonna, Fat Boy Slim, Telepopmuzik, Jewel en vele anderen. Markus is een echte 'studio geek'; "Sometimes I like a song, but it just doesn't fit the flow of my DJ sets, so I have no problem spending a day or two in the studio reworking by editing, adding extra percussion and extra keyboard parts to a song to make it fit my style", aldus Markus.

De naam van deze dubbelaar verwijst naar 'Couldharbour Lane' in London. Dit is de plaats waar Markus Schulz twee jaar lang teruggetrokken in zijn studio in de weer is geweest om een uniek product neer te zetten. Hij sliep, at en werkte er. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week. Dat de cd gemaakt is met bloed, zweet en tranen en een grote passie voor muziek straalt er dan ook af.

CD1De cd begint met een luidspreker stem die praat over wat het lijkt vertrekkende boten als in een echte haven, waarna het rustige 'Numb' van Christian Rush (de eerste die door Markus gebeld werd toen hij deze cd mocht fabriceren) in komt zetten. 'Glistening' van Taxi, het duo Filo en Peri uit NYC, doet je ontwaken als uit een droom met rustige trancebeats, vergelijkbaar misschien met de sfeer van een "In Search Of Sunrise" cd van Tiesto. Niets bombastisch, maar lekker rustig. Het door Schulz speciaal voor deze cd geremixte versie van Oceanlab's Satellite met zijn zwoele vocals brengt de stemming er wat meer in en zorgt voor de kickstart van de cd. De remix heet dan ook de 'Markus Schulz Coldharbour remix', zoals bijna alle remixen van Markus op deze cd.
Het tempo gaat iets omhoog, en na Pinkbox special met 'Simple' komt het eerste echte hoogtepunt op de cd: een gave remix door Markus zelf van Mark Otten's 'Tranquility'. Een heerlijk deuntje met een lange rustige break. Mark Otten is overigens een Nederlander, voor diegenen die het al niet zagen aan zijn naam. Een producer van 25 met een grote toekomst!
San Mehat met zijn Morning Star is een beetje een overgang op de eerste cd en niet een bijster bijzonder nummer. Rustig, en misschien zelf een beetje minimalistisch. Rustige beats van 'Afterlife' van Mind, een samenwerking tussen Perry O'Neill en Robert Nickson (ja ja, weer een Nederlander!), doen je weer bijna wegzweven, maar een klasse remix van 'Lady Blue' van Airwave doen je weer ontwaken.Bijna aan het einde van de cd komt er weer een beetje meer tempo en beat in de zweverige beats, maar rustig genoeg om niet te druk te worden. Het een na laatste nummer op cd één, de Sonorous remix van Miro's superplaat 'By Your side', is weer een topper op cd één. Misschien wel beter dan het origineel. De vocals zijn van buitengewone kwaliteit; niet overheersend. Bij veel trancenummers lijkt het alsof de muziek om de vocals is heengeschreven, wat nogal eens kan storen. Hier passen de vocals perfect in de mix van klanken, een heerlijke plaat! De eerste cd eindigt met nog zo'n lekkere vocal plaat, 'Somewhere (Clear Blue)' van een samenwerking tussen Markus zelf en Elevation. Een grote clubhit met de vocalen van Justine Suissa.
En dan, dan gaat de cd speler open en wordt je wakker.

CD2Hup, snel cd twee erin, en we gaan verder met onze trip. Toch is cd twee iets steviger dan cd één. Was cd één een rustige, zweverige trip, tijdens cd twee wordt je toch echt een keer wakker en komt de energie tevoorschijn. CD twee kan je misschien wel zien als een goede liveset van Markus.
De cd begint meteen met een meesterwerkje; 'Under the Sun' van Whirlpool. Oftewel, wederom Filo en Peri. Het gitaartje is erg catcy en blijft een tijdje in je hoofd hangen. Ook het tweede, 'Fusing Love', heeft weer iets over zich heen dat je denkt van; ja! Meteen wéér een meesterwerk, een van de toppers van de cd's. Energiek en lekker. Track drie kan me niet overtuigen, snel door naar track vier; 'Jataka' (niet te verwarren met Jakatta) van Junk Science. Een wat dieper nummer waarbij meteen het 'wat stevigere' van cd twee naar voren komt, met de zeer herkenbare bassline van Markus. Hij wordt ook niet voor niets vaak "Markus Bass" genoemd.
Dan naar één van de hotste producers van het moment Ozgur Can. Deze nog niet lang geleden ontdekte producer spuwt de ene na de andere superplaat de wereld in. Omdat natuurlijk niet de hele cd met zijn producties kan worden gevuld, ook al zou ondergetekende dat graag willen, is alleen 'Sometimes' opgenomen. Een diepe minimalistische progressive track.
Hierna valt de Markus Schulz remix van een van dé clubhits van 2003, Beautifull things. Aardig, maar lang niet zo goed als het origineel. Snel verder dus naar het volgende nummer van wederom een producer die zich de laatste tijd meer en meer in de pictures zet; Luke Chable. Wat zou een cd van Markus Schulz zijn zonder een track van Luke Chable? Alles wat Luke Chable aanraakt verandert in goud, zo ook 'Dreamer' van A.Matsumoto & DJ Yoshi. Eén van de hoogtepunten van de cd, zo niet hét hoogtepunt. Na hoogtepunten komen dieptepunten, en op deze cd is dat naar mijn mening de Perry O'Neill instrumental remix van de grootste hit van het afgelopen jaar, As The Rush Comes. Deed dit nummer van de producers Gabriel & Dresden vele harten in de clubs sneller kloppen, nu lijkt de magie uitgewerkt. Te vaak gedraaid, te vaak al verschenen op cd's? Geen idee. De remix van Perry O'Neill, wederom een Nederlander, is aardig maar het origineel is totaal niet te herkennen. Dat hoeft niet negatief te zijn, maar dan nog is het een middelmatige track. Perry O'Neill is overigens ook een rijzende ster in de hedendaagse trance. Zijn productie 'Kubik', een wereldwijde trance-hit, heeft hem goed op de kaart gezet. Een man om in de gaten te houden. 27 maart draait hij overigens samen met Dazzle op heeft feest 'Arise' te Breda.
Het één na laatste nummer op de cd genaamd 'Perfect Wave' weet ook niet te overtuigen, maar gelukkig is de Alucard versus Markus Schulz remix van 'Autumn' een waardige en lekkere afsluiting van deze wisselvallige maar toch lekkere cd twee. De outro laat je lekker uitzweven en brengt je terug op aarde.De cd-speler gaat weer open. En je wordt weer wakker.

Een lekkere cd, een must-buy als je van progressieve trance houdt, of hoe je het ook wil noemen. Ook als je niet echt van trance houdt, zoals ondergetekende, is het een lekkere cd. Een fantastische trackslist, nieuwe exclusieve remixen en lange versies van goede producties. Tweeentwintig meesterwerkjes die Markus met veel liefde omgezet heeft tot een twee uur durend feestje.
Voor diegene die overigens Markus Schulz aan het werk willen zien, 29 april zal hij draaien samen met Armin van Buuren, Perry O'Neill, MIKE, Judge Jules en Eddie Halliwell tijdens de Armada Night in de XL te Amsterdam. Je kan ook altijd luisteren naar zijn Global DJ Broadcast op www.tranceairwaves.com of hem zelfs mailen op markus@globaldjbroadcast.com

De cd Coldharbour sessions is ondergebracht bij Armada op Markus' eigen Electronic Elements Label, en ligt vanaf 22 maart in de winkel.

1. Intro
  2. Christian Rusch - Numb