Markus Schulz - Progression Progressed

Markus Schulz - Progression Progressed
11 december 2008
Genre: trance
Anderhalf jaar na de release van Markus Schulz’ tweede artiestenalbum ‘Progression’ (juli 2007) is er nu het remixalbum. Dat tweede album was een groot succes en overtrof de hoge verwachtingen die er voorafgaand aan die plaat ontstaan waren. Die hoge verwachtingen waren weer het gevolg van het geweldige debuutalbum ‘Without you near’ uit 2005, waarmee Markus doorbrak en zichzelf definitief op de wereldwijde dancekaart zette. Een kaart waarop hij zich al geruime tijd op gerespecteerde wijze bevond met zijn Coldharbour Sessions en Global DJ Broadcast (de eerste trance radioshow waar ik onherstelbaar verliefd op werd… “South Florida’s pure dance channel, where dance music lives”). Anno bijna 2009 is Markus Schulz stilaan een fenomeen geworden. Zeer geliefd vanwege zijn ongekend diepe sets waarmee hij elke zaal in totale vervoering kan brengen. Op handen gedragen door zijn alsmaar beter wordende GDJB uitzendingen. En inmiddels is de Amerikaan van Duitse origine opgeklommen tot de nummer 8 positie van de DJ Mag top 100.

‘Progression’ legde Markus Schulz geen windeieren. Hij ondernam een wereldtour die hem langs alle vijf de continenten voerde en verkreeg en passant een residency in Amnesia, op Armada’s Ibiza Club Nights. Tijdens deze intensieve tour liet hij de remixen van zijn ‘Progression’ tracks los op de wereldwijde dansvloeren, een ideaal podium om de verschillende uitvoeringen tot hun volle recht te laten komen. Zijn favoriete remixen heeft hij nu verzameld op ‘Progressed’. Laten we verbouwingswerkzaamheden eens inspecteren!

In progress

Acht van de dertien ‘Progression’ tracks werden geremixed en de eerste daarvan is de openingsplaat van het originele album: het fantastische ‘I am’. Toptalent Mat Zo weet er wat warme geluidslijnen aan toe te voegen en maakt er een energieke versie van die het gevoel van het origineel behoudt. Ook de tweede remix is van Britse makelij, van de hand van Genix. Zijn mix van ‘Fly to colors’ ging de hele wereld over in de cd-mappen van vrijwel alle groten der aarde. Waanzinnig versie die Damion Houchen vele boekingen opleverde! Dan mijn favoriete remix van dit album, ‘Daydream’. Door Markus samen met Andy Moor geproduceerd en een zeer succesvolle single geweest. De enige track van het originele album die twee keer in remixvorm aanwezig is. De eerste komt voor rekening van het Noorse duo Lemon & Einar K. en hun versie heet niet voor niets de Uplifting Remix. Opstijgen is gegarandeerd met deze heerlijke klapper! Markus draaide er op Essence de hele 'You' stage van de Jaarbeurs mee naar z’n grootje, wat een glorieus moment was dat! In februari maken deze aanstormende trancetalenten hun Nederlands debuut op Tranceformer, en daar kijk ik nu al enorm naar uit.

Over topduo’s gesproken, Agnelli & Nelson kun je ook wel om een remixboodschap sturen. Luister eens wat ze van ‘Perfect’ hebben gemaakt. Deze ‘feel good’ track wisten ze tot een ‘feel even better’ track om te vormen! En zo gaat het maar door met uitermate geslaagde verbouwingsprojecten. Van onze eigen bodem komt de remix van ‘On a wave’, waar Mark Otten een groovy club interpretatie van maakte. Trouwens al de tweede Markus Schulz track die onze landgenoot mocht remixen, na ‘Largo’ uit 2005. Monogato, klinkt oriëntaals maar is eveneens zo Hollands als een volkoren boterham met komijnekaas, tekende voor de remix van ‘Let it go’ en Mike EFEX, opkomend talent uit Los Angeles, levert de club versie van ‘Lost Cause’. Markus Schulz zelf laat zich ook niet onbetuigd met een prachtige Coldharbour uitvoering van ‘Daydream’. En wat te denken van zijn gloednieuwe single ‘The new world’ die hij doodleuk op dit remixalbum heeft gezet! De track is als thema voor het Transmission event van dit jaar in het Tsjechische Praag gecomponeerd en is een geweldige ‘big room trancer’ geworden. Begin 2009 komt de single uit, en zien de remixen dáárvan het levenslicht.

Bonus bij het origineel... of andersom?

Voer voor de echte fans en verzamelaars. Dat is mijn mening bij de meeste remixalbums, zo ook bij deze. Waarbij die echte fans voor de tweede keer in de buidel moeten tasten en het originele album -dat ze al lang hadden- er nu nog een keer bij krijgen. Voor mensen die het origineel van ‘Progression’ nog niet hadden is dit natuurlijk dé gelegenheid het aan hun collectie toe te voegen. Ze scoren alle remixen én de nieuwe single van Markus er meteen bij. Voor hen heeft ‘Progression Progressed’ alleen maar pro’s!

CD1 - Progression: The Remixes
01: I Am (Mat Zo Remix) 02: Fly To Colors (Genix Mix) 03: Daydream (Lemon and Einar K Uplifting Remix) 04: Perfect (Agnelli & Nelson Remix) 05: Cause You Know (Nic Chagall Remix) 06: The New World (Original Mix) 07: On A Wave (Mark Otten Remix) 08: Let It Go (Monogato Remix) 09: Lost Cause (M.I.K.E. EFEX Remix) 10: Daydream (Markus Schulz Coldharbour Mix)
CD2 - Progression
01: I Am (Markus Schulz vs Chakra) 02: Spilled Cranberries 03: On A Wave (Feat Anita Kelsey) 04: Lost Cause (Feat Carrie Skipper) 05: Mainstage 06: Fly To Colors 07: Let It Go 08: Daydream (Feat Andy Moor) 09: SLA9 10: Perfect (Feat Dauby) 11: Trinidad To Miami

22 opmerkingen

Artiest {SHOWLIST artist 59448, 60688, 114861, 26509}
Progression is meesterlijk :respect:

ben benieuwd naar de remixes

Muziek van Schulz is altijd weer de moete waard (Y)
Artiest {SHOWLIST artist 140061, 48145}
Blijven erg leuk om te lezen je reviews! Klasse :cheer:

insane album:bounce:

Heb hem al een aantal weken en is wederom hoogstandje. Ik had liever een heel nieuw album gezien, maar dit is ook prima. uitschieter dan och het nieuwe 'The New World'
ik heb hem al zeker een maand maar het blijft een top album. de remixen zijn ook echt super.
Heb niet zoveel meer met MS. Vind zn oudere werk stukken beter.. :)

Markus Schulz is goed :respect:
De remixes zijn echt lekker. Hopelijk in 2009 een nieuw Markus album
Markus en Marcel... bestaat er nog een lekkerdere combi? (l)(l)(l)
Uitspraak van Johnno87 op zondag 14 december 2008 om 21:17:
Hopelijk in 2009 een nieuw Markus album

wel een nieuwe mix cd Toronto 09
Uitspraak van Wackiejacky op zondag 14 december 2008 om 21:54:
bestaat er nog een lekkerdere combi?

nee :no:

zoiezo is markus alleen ook al lekker genoeg... en marcel is dan de kers op de taart.. ;)

binnenkort tog maar even dit cd'tje scoren :no:

Fijn cdtje hoor! :D
Uitspraak van ][ Tim ][ op zondag 14 december 2008 om 23:08:
Toronto 09

woot, amsterdam 08 was meesters
Artiest {SHOWLIST artist 20568, 35871}
Draaide Schulz maar eens de sound die hij tijdens zijn radioshow brengt, want het was me weer een bagger bij Essence.. Zo jammer :(

Prima recentie maar geen werelds album :). 75 is een score die daar goed bij past
Uitspraak van Beat op maandag 15 december 2008 om 17:55:
bagger bij Essence

Welke zaal was jij??
Uitspraak van Johnno87 op maandag 15 december 2008 om 22:29:
Welke zaal was jij??

Waarschijnlijk in die zaal waar Schulz op dat moment draaide.... :P

want het was me weer een bagger bij Essence

euh... heb ik iets gemist? Ik vond Essence wederom een briljante set die zeker net zo goed was als op Armada Night. Smaken verschillen natuurlijk, maar wat vond je er dan niet goed aan?
Uitspraak van verwijderd op woensdag 17 december 2008 om 23:50:
maar wat vond je er dan niet goed aan?

Ik wil gewoon die dikke baslijnen sound van hem met kippenvel breaks. Zijn radioshow hoor ik live graag terug, die sound vind ik helemaal geweldig. Ook ik weet dat ik die niet kan verwachten, maar het zou zo mooi zijn ;)

Ja ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld. Ik ben ook groot fan van wat hij zelf noemt 'progressive bassline driven techtrance' maar dat neemt niet weg dat ik zijn set op Essence heerlijk vond.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 december 2008 om 16:47:
Ik ben ook groot fan van wat hij zelf noemt 'progressive bassline driven techtrance' maar dat neemt niet weg dat ik zijn set op Essence heerlijk vond.

+1 :jaja:
De remixen zijn zeer geslaagd, maar kan me nog steeds niet vinden in de track Trinidad to Miami. Markus vind dit zelf een bijzondere track en is er trots op, maar ik vind er weinig aan. Voor de rest zeer lekkere plaatjes. Daydream blijft prachtig.