Julien Chaptal - Tokens

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
Julien Chaptal - Tokens
24 september 2008
De Amsterdamse techno scene leeft als nooit tevoren. Artiesten als Bart Skils, Shinedoe, Polder (oftewel Lauhaus en David Labeij), Boris Werner, Kabale und Liebe en Daniel Sanchez hebben inmiddels al internationaal naam gemaakt. Een grote katalysator achter dit succes is 2000 and One; zelf ook geen kleine jongen meer! Met zijn labels 100% pure, Intacto (samen met Shinedoe) en Remote Area heeft hij het nieuwe talent dat onze hoofdstad rijk is een podium gegeven om van zich te laten horen. En er meld zich weer een nieuwe naam aan het front; Julien Chaptal lanceert zijn debuutalbum ‘Tokens’ op Remote Area.

De van origine Franse Julien Chaptal loopt al een tijdje mee in de Amsterdamse underground scene, als onderdeel van de live-act Le Clic maar ook als solo live-act. Met ‘Tokens’ weet hij de gevarieerdheid van de scene goed weer te geven. Net zoals de gevarieerde collectie van plastic betaalmuntjes (tokens) die hij op zijn tochten door het Amsterdamse nachtleven heeft opgespaard; voor het geval de titel van het album niet helemaal duidelijk was. Het album bevat tracks van minimal techno zoals het internationaal grijsgedraaide ‘Balkafono’ (2) tot sfeervolle techhouse als ‘Lechuguilla’ (11). Maar daar tussenin gebeurd ook een hoop, neem bijvoorbeeld de samenwerking met Soulrock voorman Carlos Valdes. Met ‘Cocotte Minute’ (5) zetten ze een lekkere groovy house-klapper neer die menig dansvloer in vuur en vlam zal zetten. Dat is overigens een tendens die je op het gehele album terughoort, iedere track is dansvloerwaardig! Nummers als ‘La Ribouldingue’ (3), ‘Papada’ (10) of de samenwerking met Daniel “Mumbling” Sanchez ‘Rounda’ (9) zullen zeker terug te horen zijn in sets van artiesten als Marco Carola, Matthias Tanzmann of Tobi Neumann. Toch geeft dit niet aan dat ‘Tokens’ niet geschikt zou zijn voor een avondje bankhangen. De warme groove die het album uitademt ligt lekker in het gehoor en nummers als ‘Interlude’ (7) en ‘Lechuguilla’ (11) doen er zelfs met hun mooie sferische synths nog een schepje bovenop.

‘Tokens’ is een absolute aanrader voor mensen die denken dat minimal eentonig gepingel is. Julien Chaptal is erin geslaagd diepe house, warme minimal en sfeervolle techhouse samen te smelten tot een mooi geheel. Het feit dat de tracks aan elkaar gemixt zijn werkt hier zeker aan mee. Dit is de muziek die je hoort op feesten als Vreemd (Sugar Factory) of Welcome to the Future (Club 11, Studio 80). Helaas mist ‘Tokens’ een herkenbare track van het kaliber ‘Mumbling yeah’ (Kabale und Liebe & Daniel Sanchez) maar vanwege de Underground partysfeer die dit album uitdraagt is dat geen groot gemis. Kopen die hap!

Score: 83/100

P.S. Het album is te beluisteren in de 3voor12 luisterpaal: http://3voor12.vpro.nl/speler/luisterpaal/40032057

1. Baffle
  2. Balkafono
  3. La Ribouldingue
  4. Calimero
  5. Cocotte Minute (feat. Carlos “Screaming” Valdes)
  6. Twisted Helmstok
  7. Interlude
  8. Luther’s Finest
  9. Rounda (feat. Daniel “Mumbling” Sanchez)
  10. Papada
  11. Lechuguilla

13 opmerkingen

Goede recensie (Y)

Had zelf na een keer de cd geluisterd te hebben alleen wel een andere mening hehe, maar nu ik dit zo lees word ik toch weer wat enthousiaster/nieuwsgieriger. Misschien moet ik hem nog eens opzetten voor een beter oordeel :)
zeer fijn album!
waanzinnig album dit! cocotte minute en luther's finest zijn hele dikke tracks!
Wat een geweldige sound op een Nederlands label! :)(Y)