Model 500 - Deep Space

door verwijderd, , gepubliceerd op , waardering: 80/100
Model 500 - Deep Space
12 juli 2008
ArtiestModel 500
Genre: techno
In navolging van enkele re-issues, hier ook besproken, worden er nog een aantal essentiële releases van R&S Records opnieuw uitgebracht. Vanwege een doorstart van dit legendarische Belgische label brachten ze eerder al “Selected Ambient Works ’85 – ‘92” van Aphex Twin, “Classics” van Model 500, “Jelly Tones” van Ken Ishii en Dave Angel’s “Classics” opnieuw uit en nu voegen ze daar “Classics” van Aphex Twin, “Innovator” van Derrick May, “Classics” van Joey Beltram en "Deep Space” van Model 500 aan toe. Dus grijp deze kans om je collectie compleet te maken.

In de reeks van heruitgaven door R&S Records is de langspeler “Deep Space” van Model 500 - oorspronkelijk uit 1995 - na diens onlangs opnieuw uitgebrachte “Classics” overzicht het tweede essentiële Model 500 album dat je nu alsnog op de kop kunt tikken. Dat is maar goed ook, want “Deep Space” hebben we na al die jaren nog steeds erg hoog zitten. De mooie sfeerrijke Detroit techno van Juan Atkins - de man achter Model 500 - op dit album is fenomenaal en zal ook nog vandaag de dag voor vele blijde gezichten zorgen. Vanaf opener “M 12 Milky Way” (1) weet je waar we op doelen. De fraai uitwaaiende sfeerpaden nemen je beet om je vervolgens niet meer los te laten. “M 29 Orbit” (2) is daar ook een goed voorbeeld van; als je snel door de track skipt dan doet het je denken aan een op hol geslagen computer, maar wanneer je de tijd neemt dan herken je een harmonisch geheel en neemt het ritme en de melodie de overhand.

Naast de diverse techno momenten op “Deep Space” vinden we ook meer experimenteel materiaal op het album. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de electro breakbeats (downtempo van aard) van “M 37 The Flow” (6 ), met de vrouwelijke vocalen van Aisha Jamiel. Deze track zou met behulp van verschillende remixen een grote clubhit worden - denk bijvoorbeeld terug aan de indrukwekkende versie door Jedi Knights (Tom Middleton en Mark Pritchard). Ook horen we al duidelijk verwijzingen naar dub-techno bij een track als “M 92 Lightspeed” (8); wellicht de meest in de clubs gedraaide track van dit album. Na al die jaren klinkt het album “Deep Space” nog steeds als een klok en is het een heruitgaven meer dan waard!

1. Milky Way (6:40)
  2. Orbit (7:05)
  3. The Flow (4:13)
  4. Warning (5:47)
  5. Astralwerks (5:30)
  6. Starlight (6:25)
  7. Last Transport (To Alpha Centauri) (5:13)
  8. I Wanna Be There (Edit) (6:44)
  9. Lightspeed (6:48)

14 opmerkingen

Topper!
Geweldig album.
ocean to ocean is ook :lief:
Ik heb hem gekocht en het klinkt nog steeds fantastisch. Ik vind het hoesje ook erg vet!

Briljant album, maarja Juan Atkins is sowieso al een topproducer. Jammergenoeg brengt ie de laatste jaren vrijwel niets meer uit. De crack zal wel veels te veel zijn hersenen al hebben aangetast. :(
Uitspraak van verwijderd op zondag 13 juli 2008 om 23:03:
De crack zal wel veels te veel zijn hersenen al hebben aangetast.

is that a fact? je hoort zo veel van die verhalen..zo zou james stinson(drexciya) overleden zijn aan de gevolgen van een hartkwaal opgelopen door crack..en schijnt dat één v/d dude's van Ultradyne ook jaren verslaafd is geweest..stories stories but facts? i dunno 4 sure..people talk shit all time anyway...rather enjoy their music

Ik heb het wel uit betrouwbare bron. Misschien is ie inmiddels weer clean (aangezien ik het alweer een aantal terug te horen kreeg), tenminste laten we het hopen.

Amy Winehouse schijnt ook van 't ruige leven te houden :)
is tog ginne muziek maat hoevee ldrugs hebje nodig om zon feest uit te houden