Miika Kuisma - Sententia

Miika Kuisma - Sententia
2 april 2008
ArtiestMiika Kuisma
Genres: Progressive Trance, Chill-Out, House

Miika Kuisma is een DJ en producer uit Finland die al jaren aan de weg timmert. Dat doet hij op een wijze die zich niet eenvoudig laat omschrijven. De Fin laat zich zeker niet gemakkelijk in een hokje stoppen. Zijn stijl? Dat is er niet één, dat zijn er meerdere. Trance en progressive trance, maar ook house en chill-out tracks komen uit zijn studio rollen. Alle drie de keren dat ik hem als DJ aan het werk zag, deed hij dat 'live'. Geen gesjouw met platenkoffers en zelfs geen cd-mappen. Een laptop en een snoertje, en klaar is Kuis. Het waren heerlijk melodieuze trance sets die hij liet horen, en de Fin toonde aan waarom het fameuze Engelse JooF label van John “00” Fleming zo graag van zijn diensten gebruik maakt. Miika’s tracks hebben een geweldige uitwerking op het publiek: betoverend en opzwepend tegelijk. Zijn remix van Ryan G’s 'Emoticon' behoort tot een van mijn favorieten aller tijden. Kom dus maar op met'Sententia', ik heb er zin an!

Sententia

De opening 'Dimensional shift' is een uitermate rustige binnenkomer. Een twee minuten durend sfeerbeeld om de toon te zetten. En die toon wordt voortgezet in 'Where I am', eigenlijk precies zo'n zelfde sfeerbeeld. Iets langduriger en iets meer een 'track' te noemen dan hetgeen we hiervoor hebben gehoord. Het maakt die opening van zojuist eigenlijk een beetje dubbelop, zo niet overbodig: het mooie 'Where I am' had prima volstaan. Ik snak inmiddels naar een beat, en die krijg ik in 'Trying my new wings' al is het nog heel voorzichtig. Ook het daarop volgende 'Without my past' houdt de rem er flink op. Kunnen de voetjes nog van de vloer of blijft het zo chill? Track vijf komt aan mijn wensen tegemoet. Lekkere beat, lekker tempo, lekkere melodie. Uit de bocht gaat het nog niet, maar een prachtige plaat is dit wel. Met de afloop van nummer 6, 'It's a new day' kan ik niet leven. Deze schitterende twee minuten schreeuwen om een vervolg! Het mag gewoon niet zo zijn, dat deze heerlijke opbouw verloren gaat... in niets. Hier had een volledige track van gemaakt moeten worden, en dat ga ik de man vragen ook. Hier zit veel, heel veel meer in! De volgende plaat is een geweldig nummer, 'One morning by the riverside'. Dat is er nou zo een waar ik mijn bed voor ben uitgekomen, mijn tanden voor heb gepoetst en mijn haar gefatsoeneerd. Dikke progressive tune! En ook van track 8, 'Take another look', word ik vrolijk. Geserveerd in de Lost Method Mix, en die bevalt me uitstekend. Mooie melodie en een lekkere drive, keep it coming Miika! Eigenlijk is het behoorlijk jammer dat het telkens weer stil valt door de uitloop en opbouw van de losse tracks. In sets zijn deze tracks prima bruikbaar, ik had ze liever als (of in een) set gehoord. In 'Till the dawn' gaat het tempo omhoog en daar ben ik wel aan toe. Vette, opzwepende plaat! Het minutenlange intro van 'One step behind the mankind' is ronduit geniaal en daarna ontspint zich een prachtige track met een machtige bassline. 'Break away' daarna is de energiekste track van allemaal, maar 't gaat nog steeds niet uit de bocht. En met de afsluiters 'Arrival' en 'Time to fade' begeven we ons alweer in rustieke beatloosheid.

Fin je d'r van?

In z'n totaliteit toch een klein beetje tegenvallend. Bij de beluistering van dit album heb ik me ingesteld op de DJ sets die ik van Miika heb gehoord, en dan is dit toch andere koek. Chille koek vooral. Maar ik zeg erbij dat dat heel persoonlijk is. Ik ga liever los, en dat doet het hier nauwelijks. Maar wanneer je van rustige en sfeerrijke luistermuziek houdt waarbij er een dancebeat vallen mag, dan zul je dit album best kunnen waarderen! En dat de tracks bijzonder vakkundig gemaakt zijn, dat staat buiten kijf.

1. Dimensional Shift
  2. Where Am I
  3. Trying My New Wings