Michael Jackson - Thriller 25

door verwijderd, verwijderd, , , , gepubliceerd op , waardering: 85/100
Michael Jackson - Thriller 25
17 maart 2008
Voor deze uitgebreide review vroeg recensent verwijderd naast het opschrijven een eigen visie, ook naar de mening van diverse collega reviewers van Partyflock om kort hun visie op het album “Thriller” en Michael Jackson toe te lichten.

verwijderd’s visie: ‘Michael Jackson: the king of pop. Wat valt er nog over hem te schrijven? Weinig spannends tegenwoordig, maar deze re-issue van het fameuze “Thriller” album brengt daar verandering in. Het album, dat eind 1982 uitkwam, is tot vandaag de dag het best verkochte album (worldwide) aller tijden. Met de huidige stand van zaken in de muziekbranche is het aannemelijk dat dit nooit meer geëvenaard zal worden. Als jongentje van vier jaar kreeg ik ooit de LP van “Thriller”. Zowel de muziek als de illustraties op de platenhoes (Michael met een jonge tijger over zijn knie) waren in die tijd opzienbarend. Mijn ouders konden me vervolgens uitleggen waarom Michael Jackson een tijger als huisdier had. Het klinkt vreemd na 25 jaar maar diverse tracks van “Thriller” zijn eigenlijk nooit gaan vervelen. Daarom is dit ook met afstand het beste album dat hij ooit uitbracht. Toen ik ooit naar een TV documentaire over het album keek, bleek dat producer Quincy Jones en Michael Jackson het album in no-time (wegens tijdsdruk van de platenmaatschappij) in elkaar hebben gedraaid. Razend knap dus en ze zullen nooit hebben durven te voorspellen wat het album teweeg zou gaan brengen’.

Vage Nico’s visie: ‘Gezien ik in de periode van uitkomen van het Thriller album met hele andere dingen bezig was (lees: proberen niet te verzuipen in vruchtwater) en ik pas met het album "Dangerous" echt kennis heb mogen maken met dit onnavolgbaar monument hoop ik voor de fans van het eerste uur dat Michael Jackson hen met “Thriller 25“ niet bij de neus neemt. “Thriller 25“ zal voor deze groep mensen niets nieuws onder de paraplu zijn en daarom zullen het vijftal extra nummers, de geforceerd aanvoelende samenwerkingsverbanden met enkele gemaakte wereldsterren van hedendag, naar mijn verwachting maar bleekjes aftekenen tegen de solide, originele versies. Maar dat zal niet wegnemen dat de tijdsloze, jubilerende klassiekers op dit album de vooral jonge muziekliefhebber een uitgelezen mogelijkheid biedt hen alsnog nog beter kennis te laten maken met het fenomeen dat Michael Jackson was en nu in een heel ander opzicht nog steeds is’.

schwingg’s visie: ‘Michael Jackson. Onmiskenbaar fenomeen dat niet uit mijn jeugd weg te denken is. Dagelijkse kost tijdens mijn schoolgaande jaren. Geen dag ging voorbij zonder zijn megahits en zonder met klasgenoten de Popfoto en de Joepie (wie kent deze bladen nog?!) te verslinden. Weet nog goed hoe we dágenlang uitkeken naar de première van zijn videoclip “Thriller“, bij Veronica's Countdown als ik me goed herinner. Die specifieke opwinding maak je nooit meer mee. Michael Jackson, een jeugdheld. Tot de rariteit het roer overnam. Tot de muziek niet meer centraal stond, maar zijn neus. Zijn huidskleur. Zijn aap. Zijn zuurstoftank. Zijn complete wereldvreemdheid, kinderlogeerpartijtjes en ga zo maar door. Toen hij zijn baby uit het raam hing, haakte ik af. Maar “Thriller“ blijft een dijk van een album en een mijlpaal in de muziekgeschiedenis. Mooie jeugdherinneringen zijn onbetaalbaar’.

verwijderd’s visie: ‘”Thriller” was voor mij de eerste kennismaking met Michael Jackson. Ik heb het dan echter niet over het album, maar over de ‘making of’ van de gelijknamige videoclip, waar destijds een hele documentaire over op VHS-band verscheen. Het was dan ook een revolutionaire videoclip, zeker voor die tijd. Ik kan me nog goed herinneren dat de clip mij de nodige angst inboezemde, vooral door de dansende doden in de straat, het moment waarop Michael in een weerwolf veranderde of de kenmerkende lach aan het eind van het nummer. Behoorlijk ‘scary’ allemaal, waarbij de kanttekening geplaatst dient te worden dat ik destijds nog maar een jongetje van rond de vier, vijf jaar was. Waar ik ook danig van onder de indruk was, was hoeveel werk het wel niet heeft gekost om iedereen er zo mooi en beangstigend mogelijk uit te laten zien. Voor men met de opnames begon, zat men namelijk al uren bij de make-up. Het resultaat was er echter ook naar en zag er schitterend uit. Het was dan ook een tijd dat videoclips van meer belang waren den heden ten dage. Videoclips vertelden echt een verhaal of waren soms een halve film. Behalve “Thriller“, waren onder andere ook “Beat It“ en “Billie Jean“ de moeite van het kijken waard. Of wat te denken van “Smooth Criminal“ en “Bad“, die in een later stadium van Jackson’s carrière uitkwamen.

Hoe dan ook, ik was danig onder de indruk van het nummer “Thriller“, zowel van het nummer zelf als van de videoclip. Hierop lieten mijn ouders mij het hele album horen, welke zij op LP hadden liggen. Dat was het moment waarop ik ‘verkocht’ was. “Thriller“ is voor mij hét Michael Jackson album en dat dit niet alleen voor mij geld, blijkt wel uit het feit dat “Thriller“ het meest verkochte album aller tijden is. Een spraakmakende eretitel die het absoluut verdient! Het is dan ook niet zo gek dat nu, 25 jaar na dato, er een re-release verschijnt van het album. De kracht zit hem echter in de originele, tijdloze nummers van het album, welke een kwart eeuw nadat het album verscheen nog steeds niks van hun glans kwijt zijn. Een tijdloos album dus!’

Caba’s visie: Ten tijde van de release van "Thriller" was ik nog zeer bedreven in het bevuilen van luiers. Echter leerde ik al op zeer jonge leeftijd de tracks die op het album staan kennen. Op vrijwel elk radiostation kwamen de hits van "Thriller" meerdere malen per dag voorbij. Het album is zeker één van de weinige albums die ik niet bezit maar waarvan ik toch alle tracks ken en ik weet zeker dat dit bij veel meer mensen het geval is. Dit zegt wel genoeg over hoe buitengewoon goed het album "Thriller" is.

verwijderd over “Thriller 25”: om de vijfentwintigste verjaardag van het album te vieren hebben diverse eigentijdse producers nieuwe versies gemaakt van het originele materiaal. Kanye West, Fergie, Akon en Will.i.am mochten de tracks vertalen naar het hier en nu en doen dat alleraardigst met hun kenmerkende urban gevoel. Het gaat zeker een aantal chart successen opleveren, maar de originele tracks worden nergens overtroffen. Sterker nog: de reworks vallen in het niet bij ‘the originals’. Verbeteren van tijdloze composities als “Beat It”, “Billie Jean”, Wanna Be Startin’ Sometin’ kan ook niet. Deze door Quincy Jones geproduceerde klassiekers zijn simpelweg niet te overtreffen.

Conclusie: een leuke nieuwe editie van het album dat de tijdloze originele tracks bevat, aangevuld met exclusieve ‘takes’ en de 2008 versies. De tweede schijf is een DVD met daarop de films rondom de beroemde clips van “Billie Jean”, “Thriller” en “Beat It”, aangevuld met de legendarische live vertolking van “Billie Jean” tijdens Motown 25: Yesterday, Today and Forever. Dit is dus een tijdloos document met een nieuwe houdbaarheidsdatum.

Score: 85/100 (vanwege het originele materiaal)

CD
  1. Wanna Be Startin' Somethin'