Quick & Smart - Live From His Rehearsal Shack

door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
19 september 2007
Genre: schranz, techno
De Duitser Volker Wiegand oftewel Quick & Smart is voornamelijk bekend als co-producer van Marco Remus. Toch heeft hij al heel wat eigen producties op zijn naam staan. Samen met z’n broer Mahatma, Torsten Kanzler en Marco Remus is hij verantwoordelijk voor het succes van Nerven records. Dit hardtechno label is vergelijkbaar met wat The Third Movement voor de hardcore doet, het uitbrengen van vernieuwde, bizarre en compromiszielloze tracks. Quick & Smart laat met zijn nieuwste cd live vanuit zijn repetitiekeet nog eens horen hoe dat klinkt!

Ook deze cd staat vol met tracks zoals alleen de Nerven records artiesten en Quick & Smart in het bijzonder ze kunnen maken. Hij weet perfect de balans te vinden tussen rammende bassen en effecten, waar hij deze op hol geslagen trein mee onderbreekt. ‘In fill trade’ (2) en ‘And fork it’ (3) aan het begin van de cd zijn hier een goed voorbeeld van. Toch doen de andere nummers zeker niet onder vergeleken met deze twee. Tracks als ‘Treepwherk’ ( 8 ), ‘Rekrum’ (10) en ‘Scratch’ (14) moeten ook zeker even genoemd worden vanwege hun originaliteit en kwaliteit.

Het is duidelijk te merken dat Quick & Smart geen enkele track heeft afgeraffeld. Hierdoor levert hij 17 prima tracks af. Toch mist de cd als geheel nog wat en dat is veelzijdigheid en opbouw. Hoewel Quick & Smart’s stijl gekenmerkt wordt door originaliteit is er toch tussen de tracks weinig verschil te vinden en daardoor kan de verveling enigszins toeslaan. Dit gevoel wordt versterkt doordat het tempo redelijk gelijk blijft over de gehele cd. Dit is jammer omdat Quick & Smart er hierdoor niet in slaagt een uitmuntend product af te leveren terwijl de producties an sich daar zeker potentie toe hebben.

Score: 77/100

1. Intro
  2. In Fill Trade