Paul Oakenfold - A Lively Mind
20 mei 2006
ArtiestPaul Oakenfold Site
WinactiePaul Oakenfold - A Lively Mind actiegesloten
LabelPerfecto Records
Intro

Paul Oakenfold is een icoon in de dancewereld, er zijn maar weinigen die zo lang meedraaien als hij. Het begon namelijk allemaal al in 1987, toen Paul samen met een aantal vrienden op vakantie ging naar Ibiza. Daar raakte hij besmet met het ‘dance-virus’ en begon aan een zeer succesvolle carrière als dj/producer. Een carrière waarin hij een hoop aansprekende prestaties aan zijn palmares kon toevoegen. Zo was hij resident-dj van de spraakmakende club Cream, maakte hij remixes voor onder andere U2, Massive Attack en Madonna, produceerde hij de soundtrack voor de film ‘Swordfish’ evenals commercials voor bekende merken als Motorola, Coca Cola, Saab en Toyota en is hij bovendien eigenaar van het platenlabel ‘Perfecto’. Een erelijst die er mag zijn dus! Zijn laatste wapenfeit is het artiestenalbum ‘A Lively Mind’. Deze opvolger van ‘Bunkka’ (zijn debuutalbum uit 2002) is vanaf 6 juni in de winkels verkrijgbaar.

Audio

In zijn sets en op zijn cd’s, maakt Oakenfold graag gebruik van vocals. Als je dit ook op je eigen artiestenalbum wilt, zal je of een samenwerking met een zanger/zangeres moeten aangaan, of zelf de microfoon in de hand nemen. Aangezien Paul niet bepaald een goede zanger is, lag de eerste optie nogal voor de hand en daardoor zien we veel (vocale) samenwerkingen op het album terug. De eerste hiervan is gelijk al opvallend. De stem op ‘Faster Kill Pussycat’ is namelijk afkomstig van Brittany Murphy. Brittany Murphy, de actrice uit films als 8 Mile en Sin City? Inderdaad, over die Brittany Murphy hebben we het hier. Paul Oakenfold motiveert zijn keuze voor de mooie Amerikaanse als volgt:
‘Ik wilde graag vrouwelijke vocals, maar niet van iemand die bekend stond als zangeres. Het moest iemand zijn uit een heel andere hoek. Omdat ik de filmwereld steeds beter leer kennen, was het logisch daar eens rond te kijken en zo kwam ik terecht bij Brittany; een goede actrice die bovendien ook nog eens écht goed kon zingen ook’.
Het nummer opent met lekker klinkende basslines, waarna Brittany voor het eerst haar stem laat horen. Hoewel ze natuurlijk geen zangeres is, klinkt het zeker niet onaardig. Samen met de muzikale begeleiding van Oakenfold, heeft ze er een makkelijk in het gehoor liggend pop-nummer van gemaakt. De tijd dat Paul Oakenfold zich alleen maar bezig hield met (progressive)trance ligt allang achter ons. Zeker op de artiestenalbum is hij een nieuwe weg ingeslagen, die meer neigt naar popmuziek gecombineerd met dance.

Het gitaarspel dat we horen op het tweede nummer (‘No Compromise’), doet me sterk denken aan een melodie van Coldplay, het zou met niks verbazen als Oakenfold daar zijn inspiratie vandaan heeft gehaald. Net als het eerste nummer van de cd, ligt ook deze track lekker in het gehoor. Echte hoogvliegers zijn beide tracks ook weer niet, maar gewoon ‘leuk voor erbij’. De filmwereld trekt Paul erg aan en hij beweegt zich ook steeds vaker die richting op (bijvoorbeeld in de vorm van het produceren van filmmuziek). Toch staan sommige dingen uit deze wereld hem juist tegen, zoals bijvoorbeeld de mentaliteit van bepaalde mensen. Daar gaat het nummer ‘Sex 'N' Money’ dan ook over, een titel die voor zichzelf spreekt. Pharrell Williams verzorgt de vocals bij dit nummer en daarmee toont de voorman van N.E.R.D. aan een veelzijdig artiest te zijn. Mooi dat hij zijn horizon ook verbreed. De samenwerking tussen deze twee grootheden heeft geleidt tot een sterk nummer met een lekkere flow. Na het rockachtige ‘Switch On’ en het stevige ‘Amsterdam’ komen we bij track zes wederom aan bij een spraakmakende samenwerking. Niemand minder dan de legendarische Grandmaster Flash draagt zijn steentje bij, één van de grondleggers van de hiphop in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Samen hebben zij er een lekker energiek nummer van gemaakt.

De overgang naar ‘The Way I Feel’ is behoorlijk drastisch en sommige mensen zullen tijdens het luisteren echt even een knopje moeten omzetten denk ik. Het betreft hier namelijk een soort van love-ballad, dat is toch even heel wat anders. De zang wordt voor rekening genomen door Ryan Tedder, die op liefst drie nummers van de cd de vocals voor zijn rekening neemt. De volgende track, ‘Praise the lord’, is weer totaal anders. Pakkend en energiek, maar tevens erg gevarieerd, zo kan het nummer het best omschreven worden. Track negen, ‘Save The Last Trance For Me’ klinkt een beetje als de oude Oakenfold. Een trancenummer met mooie strings en een galmende vrouwenstem, hij kan het dus zeker nog wel. Het nummer is alleen een beetje aan de lange en eentonige kant. Na wederom een nummer met zang van Ryan Tedder, naderen we het einde van het album, welke met ‘Vulnerable’ en ‘Feed Your Mind’ helaas een beetje matig wordt afgesloten. De eerste is opzich zo slecht nog niet, maar de vocals maken het geheel nogal ‘zeurderig’. Waar de melodie van ‘No Compromise’ me aan Coldplay deed denken, doen de gitaren en de stem van Spitfire me aan Bono en U2 denken. Voor de rest is het nummer jammer genoeg een beetje aan de korte kant en bovendien blijft het niet echt hangen. Jammer dat de laatste nummers niet een mooie climax van het album zijn.

Outro

Één ding is duidelijk na het luisteren van het album en dat is dat Paul Oakenfold een veelzijdig producer is. De nummers zijn erg gevarieerd en we horen vele stijlen op het album terug. Duidelijk is ook dat er een groot verschil is tussen de producer en DJ Paul Oakenfold. Daar waar zijn sets het meer zoeken in de (progressive)trance hoek, zijn zijn artiestenalbums tot nu toe meer algemener en dance-gericht. De kwaliteit van de nummers op ‘Al Lively Mind’ is helaas wat wisselvallig. Sterke en pakkende tracks als Sex 'N' Money’’, ‘Set It Off’ en ‘Praise The Lord’ worden afgewisseld met doorsnee, en daardoor minder pakkende, nummers zoals bijvoorbeeld ‘Feed Your Mind’.

De samenwerkingen die Paul is aangegaan op het album zijn over het algemeen interessant. Zeker de inbreng van Brittany Murphy, Pharrell Williams en Grandmaster Flash is de moeite waard. Voor de fans van Paul Oakenfold biedt deze cd zeker de nodige boeiende nummers. Voor het grote publiek staan er wellicht net wat te weinig uitschieters op het album. Hoe dan ook, het hoogtepunt van zijn carrière mag hij dan inmiddels gepasseerd zijn, hij heeft zeker zowel als dj als producer nog genoeg te bieden en is dan ook nog lang niet afgeschreven.

Score: 76/100

Releasedatum: 6 juni 2006

1. Faster Kill Pussycat (feat. Brittany Murphy)
  2. No Compromise (feat. Spitfire)
  3. Sex 'N' Money (feat. Pharrell Williams)
  4. Switch On (feat. Ryan Tedder)
  5. Amsterdam
  6. Set It Off (feat. Grandmaster Flash)
  7. The Way I Feel (feat. Ryan Tedder)
  8. Praise The Lord
  9. Save The Last Trance For Me
  10. Not Over (feat. Ryan Tedder)
  11. Vulnerable (feat. Bad Apple)
  12. Feed Your Mind (feat. Spitfire)

20 opmerkingen

Ik ben toch wel erg benieuwd, Oakenfields producties hebben me altijd erg kunnen boeien. Misschien toch maar eens aanschaffen :9
Cdtje geef me weer beetje zomergevoel!
Verder is het wel lekker cdtje maar het is niet zijn beste.

Oakie (Y)
Artiest Sora
Voor de fans van Paul Oakenfold biedt deze cd zeker de nodige boeiende nummers.
zoals ik :) :yes:
Paul staat trouwens op 30 juli op Tomorrowland in Antwerpen. Iemand die plannen heeft om te gaan?
Uitspraak van Sora op zaterdag 20 mei 2006 om 12:26:

En op 8 juni in Paradiso :respect:
5 Mei stond ik in de rij bij Club Zouk in Singapore, waar Paul Oakenfold zou draaien. Het was inmens druk, en na een uur in de rij was het full house. Jammer, ik had graag nieuwe nummers van hem willen horen. Dus A Lively Mind maar checken.
Trouwens, ik ben fan, sinds ik hem op de Chinese Muur te Beijing heb zien draaien.
Ook maar ff checken.
Uitspraak van Oakie op zaterdag 20 mei 2006 om 16:06: