Markus Schulz – City Series Collection
12 mei 2016
ArtiestMarkus Schulz Site
LabelsBlack Hole Recordings
Coldharbour Recordings
Genre: trance
Voordat zijn laatste studioalbum 'Watch The World' uitkwam verscheen er een andere verzameling muzikale vervaardigingen van hem ten tonele. Markus Schulz, het veramerikaanste Duitse trance kanon waar iedereen alleen maar van kan houden, stelde zichzelf aan het begin van vorig jaar een uitdaging: Iedere maand een nieuwe productie droppen geïnspireerd door een van de iconische en memorabele locaties die hij die maand zou aandoen. Voor Markus die al op zoveel plaatsen is geweest, moet dat niet zo'n grote uitdaging zijn. Van Amerika naar India tot Engeland en België, Markus heeft er zo zijn persoonlijk muzikale ansichtkaart bij weten te schrijven. Het dozijn is inmiddels gebundeld verkrijgbaar.

12 maanden, 12 locaties, 12 tracks
Zat zijn gloednieuw Watch The World album vol persoonlijke emoties vertaald door mooie klanken en klinkklare vocalen, deze steden verzameling brengt meer de locatie (stad, feest, club) muzikaal tot leven en doet dat veelal op een levendige en non-vocale toon. Het is dus een andere insteek dan laatstgenoemd, sterk album en dat voelt eigenlijk wel aan als een verademing. Het is gelukkig geen makkelijke herhaling van zetten door bijvoorbeeld tweederangs producties die dat album net niet hebben gehaald in te zetten.

Deze collectie bestaande uit 12 losse tracks laat nog maar eens horen hoe creatief en ruim(te)denkend Markus Schulz kan zijn. Zo zijn daar de toffe dreunende bangers 'Bayront' en 'Bine Facut' die je regelrecht op primetime op de mainstage doen belanden. Maar ook een 'This Generation' heeft naast een catchy melodielijn leuk gebrachte EDM-getinte ontladingen. De officiële party anthem, 'The Creation' voor Transmission 2015 te Praag, is eigenlijk de enige track die niet echt voldoet aan de verwachtingen omdat het net niet genoeg gedrevenheid uitstraalt. Het wervelende 'Gotham Serenade', een samenwerking met het Nederlandse uplifting duo Fisherman & Hawkins, doet het hierin stukken beter. De onweerstaanbare build-up, die catchy melodie (die af en toe de diepte zoekt) en bijna epische climax maken dit het schoolvoorbeeld van hoe je een (trance)feest anthem vorm zou moeten geven.

Maar er is gelukkig ook ruimte voor tijdnemende trancy breaks, zoals in 'Bombay' dat een frisse, progressieve bassline kent. Maar ook het met scherp schietende 'Lost In The Box' en 'Daybreak' zijn behoorlijk meeslepend en diepgaand en laten veel meer aan je eigen persoonlijke verbeelding over. En dan krijg je nog de euforische 'Golden Gate' en 'Avalon' die bestaan uit meer vertrouwde, meevoerende (classic) trance elementen. Moeiteloos waan je je als aandachtig luisteraar met je ogen dicht in het middelpunt van een indrukwekkende omgeving. Verdwalen doe je een beetje met Schulz' Dakota alias. Het fascinerende 'Cathedral' is aangenaam mystiek en een tikkeltje sinister en ontvouwt zich ook echt een kathedraal van een progplaat!

Ruimtelijke ordening
Markus Schulz blijft ons verbazen. In misschien wel zijn productiefste periode ooit komt dus niet alleen dat fantastische Watch The World uit, maar kan de grote schare Schulz fans ook zijn handen leggen op dit prachtig dozijn nummers. Sterke en veelzijdige producties met veel gevoel voor plaats en ruimte maken dit dance gericht collectief een zeer geschikte aanvulling naast dat luisteralbum dat zojuist het licht zag. Het is een album dat locaties die Markus aan het hart liggen vertaald naar energieke luchtvibraties die je echt warm en enthousiast maken voor een feestje. U krijgt trance in de ruime en ruimtelijke zin van het woord. Alleen persoonlijk miste ik een beetje een spacy plaat, maar goed, een fysieke reis naar de maan is natuurlijk maar voor heel weinig mensen weggelegd. Dus ook niet voor onverzettelijke helden als Markus Schulz.

Score: 82/100

1. Bayfront [Miami]
  2. Markus Schulz withTom Boxer - Bine Facut [Bucharest]