Heleen van der Kemp - Bijwerking

Heleen van der Kemp - Bijwerking
24 januari 2016
Soms krijgen we bij Partyflock ook weleens dingen binnen die je niet direct verwacht. Zo ook het nieuwste boek 'Bijwerking' van Heleen van der Kemp.

Midden in het toeristenseizoen wordt politierechercheur Britt Franken opgeroepen bij de dood van een mysterieuze jongen. Hij heeft partydrugs op zak van hetzelfde type als die waardoor meerdere toeristen in de stad onwel zijn geworden. Een week later wordt haar team opgeschrikt door een tweede dode, een slachtoffer van een schijnbaar willekeurige kopschoppartij in de Jordaan. Het Amsterdamse uitgaansleven wordt steeds grimmiger. Ook Britts dochter Bo ondervindt dit aan den lijve. Plotseling komt de dreiging wel heel dichtbij.

Bijwerking is alweer het vierde boek van Heleen van der Kemp. Eerder schreef zij de politiethrillers Blond 15, Afrekening en Onschendbaar met rechercheur Britt Franken in de hoofdrol: een sterke, onafhankelijke politieagente met een puberdochter. Voor mij was het de eerste keer dat ik kennis maakte met Britt en eerlijk gezegd vond ik haar zo nu en dan irritant. Uit boekrecensies van de eerdere boeken van Heleen van der Kemp begreep ik dat de man van Britt is vermoord en hierdoor blijft Britt het moeilijk vinden zich volledig aan iemand te geven. Het personage van Britt is voor mij in Bijwerking onvoldoende uitgediept en ik krijg geen 'band' met haar. Sterker nog, ik vind de manier waarop ze soms met haar semi-vriend omgaat erg onsympathiek.

Voorts is er in Bijwerking een te gevarieerd palet aan personages waardoor het (vooral in het begin) erg verwarrend is. Door deze verwarring wordt de spanning onvoldoende opgebouwd en is het lastig om in het verhaal te komen. Vanaf de tweede helft wordt het beter. Bovendien bestaat het einde uit losse eindjes. Dit biedt wel weer de mogelijkheid tot een vervolg.

Heleen heeft daarentegen wel een vlotte schrijfstijl. Er vinden geloofwaardige dialogen plaats en ze weet de gedachten van de personages soms goed neer te zetten. Echter, ik vind het hele verhaal rondom de drugsverkopende jongeren niet heel overtuigend. Het lijkt mij sterk dat jongeren van begin twintig op deze manier een xtc-business runnen. Het is ongecontroleerd en bovendien geldt toch het credo 'Don't get high on your own supply?'.

Heleen speelt goed in op actuele thema's als drugsgebruik , zinloos geweld en eerwraak. Echter, ik vind wel dat door de media, maar ook door dit soort boeken de uitgaansscene (en dan met name de dance industry) onterecht te vaak wordt geassocieerd met overmatig drugsgebruik. Natuurlijk is het vreselijk als mensen overlijden door drugsgebruik, maar het wordt meteen onder een vergrootglas gelegd en alle positieve dingen in de dance industry verdwijnen daarmee naar de achtergrond.

Desalniettemin is Bijwerking een vermakelijke, vlotte whodunnit. Verwacht echter niet dat het boek je op het puntje van je stoel laat zitten.

Score 70/100

4 opmerkingen