Arty - Glorious

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
Arty - Glorious
30 november 2015
ArtiestArty Site
Genre: big room, downtempo, EDM, progressive trance, trance, trap
Porter Robinson, Zedd, Madeon... Zomaar eens wat namen die zijn opgestaan en onderling de nieuwe generatie artiesten vertolken welke op jonge leeftijd durven te experimenteren met muziek en hoge ogen gooien met dijken van hits. Ook de Russische Arty is hier één van. Al op jonge leeftijd wist Artem dat muziek uiteindelijk zijn werk moest gaan worden. Het duurde dan ook niet lang voordat de jonge Rus aan het produceren sloeg en in 2009 weet hij zich met track Bliss (toen nog als Alpha 9) in de kijker te spelen bij Armin van Buuren. Ook Above & Beyond draaien in die tijd regelmatig tracks van Arty in hun radioshow en niet veel later tekent hij dan ook bij hun label Anjunabeats.

Als Arty in 2011 samen met Mat Zo de plaat Rebound maakt gaat het hard. De track wordt een hit en het levert Artem een boeking op A State Of Trance op. Het waren de welbekende juiste plek en tijdstip die nodig zijn om ver te komen. En het is Arty inmiddels goed vergaan. Diverse hits als Kate, Mozart, The Ocean (met Paul van Dyk) Nehalennia (met Armin) en zijn remix voor Porter Robinson's Lionhearted zijn hits en Arty staat op diverse podia wereldwijd. Kan het dan nog een stapje verder? Jawel, want debuutalbum Glorious is een feit!

Het veertiental tracks op Glorious is een mooie vertolking van wat Arty tegenwoordig bezig houdt. We vinden dus ook niet alleen maar trance op dit album. Alhoewel trance natuurlijk de laatste jaren een breed begrip is, heeft een ieder zo zijn eigen visie op hoe dit moet klinken. Laten we dit album dan ook maar gewoon in de grote, hoge EDM hoed stoppen en eens kijken welk Russisch konijn hier uit getoverd komt.

Glorious
De gewaagde openingstrack heet 'Shadow' en is gelijk een voorbode dat dit geen lineair album is geworden. De langzame beats krijgen ondersteuning van dromerige synths, goed vocaal support en is een heerlijke opener. Titeltrack 'Glorious' heeft een beetje Omnia achtige feel en kent niet echt een 'drop'. Gelukkig maar, want de melodie in samensmelting met de gitaren en zang van Blondfire is een uitstekende combinatie. Het maakt de overgang naar 'Braver Love' een fijne want hier komen we voor het eerst werk tegen wat we van Arty gewend zijn. Uplifting synths, tempo en basslines welke ook aanwezig zijn in 'Up All Night' en de huidige hit 'Stronger' met Ray Dalton.

Hitpotentie
Het is makkelijk kiezen als iedere track tot nu toe wel íets heeft om vaker te draaien. Wat betreft de radio gevoeligheid is 'Young Again' er dan ook één die moeiteloos op de betere dancezenders gedraaid kan worden. Ook 'Feel your Love' is gaaf en heeft een beetje afwijkende kick wat voor een fijne afwisseling op Glorious zorgt. Zet hier een gecutte vocal op en je hebt de volgende dromer te pakken. 'Pink Roads' is Porter Robinson's favoriet van het album. Ik als groot Porter fan moet hem hier gelijk in geven. Een heerlijke zweverige progressive houseplaat waar we écht kunnen horen dat Arty geen eendagsvlieg is.

Arty's experiment
Een eigen album geeft je vrijheid en dat merken we voornamelijk aan tracks als 'Inertia' en 'Closer To You' (80's achtige disco meets Daft Punk) 'Last Kiss' (dromerig, langzaam en rijp voor Anjuna Deep) en het wederom zeer trage maar goed werkende 'Poison For Lovers'. Het zijn van die experimenten waarbij de artiest zich van zijn meest brede en muzikale kant laat zien en dat lukt fucking goed. Als we dat maar eens zo mogen zeggen. Zelfs het bijna trap-achtige 'Waste Your Time' met de nodige pop ambitie en stompende 808 synths weet te verrassen. Gekker dan 'Wicked' wordt het echter niet want deze mag zich één van de betere op Glorious noemen. Deze track gaan we dan ook vooral niet in een hokje stoppen. Hele zware electro basslines en een snerpende synth maken 'Wicked' duister en dat is dé ontbrekende factor welke Glorious completeert.

Verdict
We kunnen er vrij kort over zijn. Arty is een baas en laat dit horen met Glorious. Wat fijn om in tijden als deze frisse muziek te horen met een idee. Vocalen die iets toevoegen, melodieën die uit meerdere lagen bestaan en het lef om te experimenteren op je debuutalbum. Meneer Poetin, stop met je persoonlijke oorlogsvoering en geef deze man heel snel een welverdiend lintje.

Score: 85/100

Glorious
  1. Shadow
  2. Glorious (feat. Blondfire)
  3. Braver Love (feat. Conrad Sewell)
  4. Up All Night (feat. Angel Taylor)
  5. Stronger (feat. Ray Dalton)
  6. Inertia
  7. Closer To You (feat. Clarence Coffee Jr.)
  8. Last Kiss
  9. Young Again (feat. Bermuda Star)
  10. Feel Your Love
  11. Pink Roads
  12. Waste Your Time (feat. Clarence Coffee Jr.)
  13. Wicked
  14. Poison For Lovers

4 opmerkingen

Mja... Geluisterd, vond het "ok": productietechnisch zat het goed in elkaar (zoals praktisch alles tegenwoordig), maar muzikaal vond ik het weinig interessant (zoals praktisch alles tegenwoordig). Vond hem beter in de tijd dat hij nog trance produceerde, in een wereld die toen al alleen nog maar eenheidsworst produceerde. Tachtig procent van dit album is gewoon weer slappe hap standaard SlamFM materiaal; jammer.

67/100.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 4 december 2015 om 12:33:
Tachtig procent van dit album is gewoon weer slappe hap standaard SlamFM materiaal; jammer.

ik geniet van je reactie haha :D

Uitspraak van actief op zondag 13 december 2015 om 10:43:
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 4 december 2015 om 12:33:Tachtig procent van dit album is gewoon weer slappe hap standaard SlamFM materiaal; jammer.
ik geniet van je reactie haha :D

Blij dat ik iemand aan het lachen heb kunnen krijgen. :P
Jammer dat hij niet blijft doen waar hij goed in is; trance maken. Hetzelfde verhaal jammer genoeg dan bijvoorbeeld Deadmau5 die van zijn oude stijl ineens dubstep gaat maken. Jammer dat Arty ook voor de commerciële weg heeft gekozen.