Gossamer - Automaton

Gossamer - Automaton
2 november 2015
ArtiestGossamer
Gossamer is een alias van Evan Reiner, een in Los Angeles woonachtige producer en muzikant. Het album 'Automaton' is zijn debuutalbum en is uitgebracht op het onafhankelijke label Innovative Leisure. Gossamer zijn muziek is beïnvloed door stijlen als hiphop en jazz en hij ontwikkelde zijn interesse in elektronische muziek toen hij studeerde aan de Berklee School Of Music. Hij haalde zijn inspiratie uit het werk van artiesten als Ai Weiwei, Maya Duren, Stanley Kubrick en Delia Derbyshire. Zijn eerste grote wapenfeit was de release van 'Gossamer EP' en van hieruit is hij gaan werken aan zijn debuutalbum, waarvoor hij met een recorder de wijde wereld ingetrokken is om geluiden op te nemen in een tunnel en onder een brug. Hij heeft zelfs opnames gemaakt van geluiden die te horen zijn die bekkens maken wanneer hij er zand over liet lopen of lege kogels op liet vallen.

Het geluid dat op dit album te beluisteren is, is atmosferisch, experimenteel en vooral ook eigenwijs. De stijl van het album is (deels) te vergelijken met namen als Bonobo, Boards Of Canada, Vangelis en Brian Eno. Het album kent een speeltijd van iets meer dan achtentwintig minuten en de tracklist omvat acht producties. Het tempo van het gecompileerde materiaal is wisselend en zal de doorgewinterde luisteraar van experimentele muziek ongetwijfeld aanspreken. De meest in het oog springende tracks zijn ongetwijfeld "Print", "3D Relief", "Okuma" en het bijzonder swingende "J-Cruise" en het bijzonder fraaie "Off World".

Gossamer levert met 'Automaton' een bijzonder experimenteel debuutalbum af dat te (deels) te vergelijken is met het geluid van namen als Bonobo en Boards Of Canada. Voor de meeste danceliefhebbers zal dit album te zware kost zijn, maar liefhebbers van experimentele muziek zullen zeker de nodige inspiratie uit dit album kunnen halen.

soundcloud.com/gossamer
soundcloud.com/innovativeleisure

ps. Gossamer EP' is gratis te downloaden via de hier onder staande bandcamp link.