Oliver Englafjord - Myrki Heima

Oliver Englafjord - Myrki Heima
27 oktober 2015
ArtiestOliver Englafjord
LabelBlack Hole Recordings
Oliver Englafjord vs Marcus Schössow
Ijsland, het land van sneeuw en ijs vormde de inspiratie voor Oliver Englafjord, een alias van Marcus Schössow. Ik bezocht ooit het koude, noordelijke land midden in januari en de titel van het album is daarom meer dan treffend: donkere wereld. De zon komt er in de winter amper boven de horizon en er zijn weinig activiteiten te ontplooien naast datgene dat je binnen kunt ondernemen. Zoals experimenteren met muziek. Oliver Englafjord is meer dan een alias van Schössow. Het is echt een project. Naast het album met muziek is er ook beeld geschoten. De beelden maken het project compleet. Het is welhaast kunstzinnig te noemen en het smeed de losse en soms ingewikkelde nummers tot één geheel*. De titels van de nummers zeggen je op enkele na helemaal niets en zelfs Google Translate- vertalingen vanuit het Ijslands bieden niet altijd soelaas. Maar misschien moeten we dit album gewoon luisteren zoals Schössow het maakte: zonder regels en verwachtingen en als experiment.

Myrki Heima
De opening, 'Torshavn', geeft je meteen een indruk van wat je het komende, krappe uurtje kunt verwachten. Het brengt je treffend in de mindset die nodig is om 'Myrki Heima' tot je te nemen. Sommige nummers nemen je mee in een heerlijke, surrealistische flow waarin depressieve klanken zich afwisselen met meer hoopgevende en opbeurende momenten waarbij 'Vetur Ljósin' (Winter Lights) het lichtst en meest vrolijk is. Helaas voelt soms de overgang tussen tracks onnatuurlijk. En daar bedoel ik dan vooral mee dat je uit die eerdergenoemde 'flow' wordt gehaald en je de muziek veel bewuster gaat horen. Dit is het meest opvallend tussen 'Solsetur' en 'Vetur Ljósin' en ook van 'Molntus' naar 'Svefnlaus' voelde ik een kleine irritatie. Het is geen album dat je opzet om je op te warmen voor een goeie nacht stappen. Het is ook niet in te delen naar een specifiek genre. Het wordt in de webwinkels veel aangemerkt met techno, maar ik zou het niet bij de classificatie willen laten. Het is wel duidelijk een stijl die je moet kunnen waarderen. Ik moest er persoonlijk aan wennen, maar Schössow laat dit project in feite een leermoment voor zichzelf èn de luisteraar zijn.

All in all: net als het noorderlicht in de donkere wereld die Ijsland heet, blijft deze release fascineren. Je hoort steeds weer nieuwe lagen in de muziek en bij elke luisterbeurt is er een andere track die je aandacht opeist. Het album is bijzonder geschikt om voor het slapengaan te beluisteren om in een heerlijk ontspannen sfeer te komen of om tijdens een herfstachtige zondagmiddag te draaien terwijl het haardvuur knispert en je een goed boek leest.

*De beelden vind je hier:
A Timelapse Tale Of The City Chapter 1
A Timelapse Tale Of The City Chapter 2
A Timelapse Tale Of The City Chapter 3
A Timelapse Tale Of The City Chapter 4

Deze recensie is gebaseerd op de fysieke versie van 'Myrki Heima'. Het digitale album bevat de Bonus tracks '1922', 'Douch', 'Into Dawn' en 'Metaphorsis' en daarnaast ook nog de 'Continuous Mix'.

1. Torshavn
  2. If Grey Was The Colour Of The Sun
  3. Myrki Heima
  4. Reykur
  5. Sólsetur
  6. Vetur Ljósin
  7. The Sad And Troubled Oscillator
  8. Molntus
  9. Svefnlaus
  10. Douch
  11. Into Dawn
  12. Metaphorsis

Oliver Englafjord is meer dan een alias van Schössow. Het is echt een project.

Klopt hier is lang aangewerkt. Het meeste is echter al enige tijd klaar..het heeft vooral erg lang geduurd tot de release.

Mocht er zelf al geruime tijd van genieten (op 1 of 2 tracks na).. maar nu is ie dan eindelijk uit :) :D

et is wel duidelijk een stijl die je moet kunnen waarderen. Ik moest er persoonlijk aan wennen, maar Schössow laat dit project in feite een leermoment voor zichzelf èn de luisteraar zijn.

Klopt, maar tis wel dik :D

Het album is bijzonder geschikt om voor het slapengaan te beluisteren om in een heerlijk ontspannen sfeer te komen of om tijdens een herfstachtige zondagmiddag te draaien terwijl het haardvuur knispert en je een goed boek leest.
":)

Of hele geschikte afterparty muziek. Alleen..ja soms dan wat te gloomy /moody misschien ;)