Defqon.1 2015 - No Guts, No Glory

door , , gepubliceerd op , waardering: 85/100
Ondertussen is Defqon.1 uitgegroeid tot het grootste hardere styles festival van Nederland, waarbij je drie dagen lang kan los gaan op de nieuwste en lekkerste tracks van de beste artiesten uit binnen en buitenland. Van de grote namen als Brennan Heart, Frequencerz en Deetox tot de jongens en meiden die al wat langer meegaan als Neophyte en Dana. Aan Ran-D, Partyraiser, Deetox en Dr Rude dan ook dit jaar de eer om een 4cd box bij elkaar te mixen als aandenken aan dit geweldige outdoor festival.

CD 1 – Ran-D
Het nieuwe nummer van Wildstylez & Villian 'Let the Bass Go' opent de cd met gelijk een lekkere bassline, maar met een beetje en storende melodie lijn. De melodielijn verandert gelukkig snel en de hardstyle sounds knallen uit de speakers. Vanaf de volgende tracks worden we vervolgens helemaal de grond ingetrapt met lyrics als "you are nothing" en "Evil" gaan we eerst terug naar de underground gestuurd. Op nummer 6 horen we dan eindelijk de Defqon.1 anthem gemixt door Ran-D himself featuring Skits Vicious. Waarna we even lekker los kunnen gaan op hardbass junky en fuck edm.
In 'Dis-co-tek' legt Tatanka ons even uit waar onze kinderen naar toe gaan, gevolgd door de nieuwe plaat van Gunz for Hire 'Brooklyn' met lekkere beats en goede afwisselende lyrics en sounds.

Maar hierna worden we echt de hel ingestuurd met lyrics als "If you have any problems with blood, bodies on fire, knives, violation, strengulation, vomit etc" "Die you piece of shit" "rest in hell". Een duister nummertje met dezelfde harde, duistere beats. In '911' zijn we ook echt in de hel belandt waar een vrouw wordt achtervolgt door een freak en het alarmnummer niet kan bereiken. Deze plaat is lekkere opgebouwd en geeft ons lekkere harde hardcore beats om op los te gaan. De overgang naar 'For the street' gaat wel erg abrupt en de opbouw van deze plaat is ook heel anders, met veel en lange stukjes sounds en lyrics, meer een beetje freestylen dan lekkere hardstyle. Hierna komen een paar goede plaatjes voorbij, geen aanstootgevende, maar opzwepende lyrics en langere stukken met goede bass-lines om effe lekker op te kunnen knallen. Van Gunz for Hire's 'May God Be With You All' krijgen we vervolgens te horen dat in de komende 12 uur "all crimes, including murder will be allowed. Police and all medical services will be unavailable till tomorrow morning 7 AM." Ondanks de schokkende tekst is het wel een erg lekker hardstyle nummertje. De cd sluit af met 'Look At Me Now' van Sub Sonik, een fijn nummertje om je laatste energie er uit te gooien.

CD 2 - Partyraiser
Naast al het free- en (Raw-)hard-style geweld is er natuurlijk één cd die alles overtreft. Daarop vinden we de hardcore van de Black en Silver stages. Het imperium van de hardste en luidruchtigste dj's van het festival. Het succes van de snellere hardcore is ondertussen niet onopgemerkt gebleven en ook de diverse agencies, die zorgen dat na ieder festival een compilatie voor de bezoekers klaar ligt, nodigen vaker acts uit die deze stijl vertegenwoordigen. Dit alles is natuurlijk maar door één man mogelijk gemaakt. Verantwoordelijk voor de doorbraak van deze vorm van hc-entertainment, ambassadeur en majestueuze alleenheerser op het gebied van luidruchtige en overdonderende hardcore met een knipoog, is natuurlijk Partyraiser. Aan hem dan ook de eer om cd2 van deze verzamelaar samen te stellen. Dus ga ervoor zitten en laat de lawine van bass, distortion en trebble over je heen komen.

Partyraiser opent nog redelijk mainstream met lekkere platen van Miss K8, Bodyshock en Dyprax, maar daarna gaat het gas d'r op en horen we de eerste platen voorbij komen die de stijl van Wesley karakteriseren. Tijdens "Pussy Fuck" horen we stukken van Marilyn Mansons "Tainted Love"-cover voorbij komen. De artiesten naam 'Mechanical Animal' verwijst natuurlijk ook naar een eerder album van Marilyn Manson, die met "Tainted Love" een aardige hit in het alternatieve underground-cirquit scoorde in 2001. In ieder geval een aanstekelijk en herkenbare tune, gevolgd door de ruigere Partyraiser Remix van "Master Xploder". De mix van partyraiser is natuurlijk doorspekt met platen vol herkenbare samples. Na een aantal van deze tracks ("First Mission", "Confession" en "Brutal Method") horen we dan opeens de harmonieuze klanken van "Sound Becomes One". Een track als een gespleten persoonlijkheid. Aan de ene kant zo trancy en zoet, dat je er spontaan emotioneel incontinent wordt en aan de andere kant weer spijkerhard als een narcistische sadist. Geen mix zonder samples van The Beastie Boys, dus die komen voorbij tijdens de Frenchcore van Brain Crash. Ook de daarop volgende tracks bevatten weer gevarieerde samples die keer op keer voor een 'oja-gevoel' zorgen. En het houdt de feeststemming er goed in. Zo langzamerhand nemen de bassen en agressiefactoren ook in intensiteit toe. Genoeg energie om je volledig op los te hakken. Zo komen we via A-Kriv, Detterent Man en Andy the Core vanzelf bij "Nosferatu – Not Giving a Shit". In eerste instantie misschien een beetje een vreemde naam in het rijtje, maar zijn track vol grunts en ruige synths rockt aan alle kanten en past mooi in de mix. Dat geldt ook voor de kakofonie van de volgende artiest, Hellstriker, want dat is namelijk niemand minder dan Hellsystem. Deze Italiaan heeft een heel scala aan schreeuwende blaaskaken in zijn track verwerkt, zoals ook Deterrent Man dat al eens gedaan heeft in "Ajeje Brazorf". Een hoop doorgeschoten temperament wat zelfs wij kaaskoppen na een paar keer luisteren kunnen meeblèren.

Na de jaren '50-frenchcoretrip van Dr Peacock & Death by Design volgt een uitbarsting van Partyraiser en Darkcontroller. De versnelde versie van "Igor – Talking About God" (God, The Devil, Hell, Heaven) afkomstig van Thunderdome V klinkt verrekte aanstekelijk. 't Tempo gaat nu zeker niet meer omlaag en via Thunder, Para Italia & Madnezz komen we bij de meligste track van dit moment. Iedereen herinnert zich nog wel het filmpje op youtube waarin een gabber en zijn vriendin beiden nog net niet als een stel zwakzinnigen overkomen tijdens een kort interview (#Out of the Picture // #Buitenbeeld // #Flabber). Nu was het natuurlijk wachten op de eerste dj die de boute uitspraken van het tweetal zou gebruiken in een track. En zie daar, "Sjammienators" heeft de primeur met "Hardcore is Leven". Deze wordt waarschijnlijk net zo episch als "Hij loopt Rondjes" van Noisekick. Ook SRB gaat weer vol los met zijn "Brainstabber" afkomstig van de "Vamos"-EP. De geweldige 'feel-good' melodie wordt volledig aan flarden gebeukt. Daarnaast is de vocal-sample natuurlijk ook een klassiekertje. Lekker plaatje. Ook samen met Rotterdam Terror Corps (Ja, ze bestaan nog) heeft Erik Ypma nog een plaatje afgeleverd. "Attack the Flow" is nog sneller en zeker net zo opzwepend als "Brainstabber". De laatste plaat is voor Darkcontroller vs Djane RVT. "Fuck You All" is melig, luidruchtig en b-anaal. Kwalitatief de absolute bodem, maar qua tempo waarschijnlijk wel een aardige keus.

CD 3 – Deetox
De derde schijf is samengesteld door de de Groningse Diana, beter bekend onder de naam Deetox. De cd knalt er gelijk in met een goede raw style track, we gaan gelijk door waar we gebleven zijn. Lekker knallen! DJ Deetox maakt er gelijk een feestje van. Het tempo gaat omhoog, het volume van m'n stereo schiet automatisch mee omhoog. Er komen veel bekende nummers voorbij van bijvoorbeeld Deepack , Warface, Regain en Deetox herself. Over deze cd kan ik alleen maar zeggen dat het heerlijke raw platen voorbij laat komen, wat een feestje om deze te luisteren! Lekker hard aan en iedereen in de buurt gek maken met deze harde basslines, goede sets en lekkere tracks! Stil zitten is geen optie, je wilt gewoon op staan en mee springen.

CD 4 - Dr. Rude
De laatste cd wordt geopend door Wildstylez met een lekkere track 'Crash Test' die gelijk lekker uit je boxen knalt. Dr Rude die deze compilatie heeft samengesteld vervolgt de cd met lekkere beukplaten. Atmozfears komt er tussen door knallen met 'On Your Mark.' Waarna een remix van Da Tweekaz ft Oscar ons op een heerlijke sound van 'Break The Spell' meeneemt naar de zevende hemel. In de remix komen alle kicks goed tot hun recht, er zitten lekkere effecten in die je in beweging zetten. Als dan de plaat van Wasted Penguinz ft MC Apster '#grabmeabeer' en 'Like a Loco' van Psyko Punkz er achter aan komen, kun je echt niet meer stil zitten. We gaan alsmaar harder. Er komen bekende deuntjes voorbij zoals in 'Galaxy' en in 'Groundstomp' die je weer helemaal terug brengen naar de plek waar je deze nummers hebt gehoord, op Defqon.1 festival. Met 'Break the Floor' gaan we dan weer helemaal los. Van de re-mix van D-Block & S-Te-Fan 'Beautiful World' wordt je weer helemaal vrolijk en ben je de eerste beetje depressieve cd alweer gauw vergeten.

De anthem tune van Defqon.1 wordt goed verwerkt in alle cd's, zodat je er niet omheen kan dat dit de compilatie cd van Defqon.1 is. Je beleefd Defqon weer helemaal opnieuw. CD 1 heeft een erg duister randje luisterend naar de lyrics, maar is desalniettemin een mooi begin van deze box. CD 2 geeft ons een retestrakke hardcore mix. CD 3 geeft ons heerlijke raw platen, goed samengesteld door Deetox, waarop we lekker kunnen stampen. Als CD 4 dan uiteindelijk grijs gedraaid is heb je alleen maar weer zin in Defqon.1 2016! Met deze cd kun je het komende jaar wel uitzitten.

Score: 85/100

CD 1 - Ran-D
  1. Wildstylez - Let The Bass Go