Terrence Parker - Life On The Back 9

door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
Terrence Parker - Life On The Back 9
10 maart 2015
ArtiestTerrence Parker Site
LabelDefected Records
Detroit museumstuk Terrence Parker draait al aan de knoppen sinds 1988. Sindsdien is er natuurlijk het nodige verandert, maar ruim 25 jaar later krijgt de Amerikaan nog altijd moeiteloos een dansvloer in beweging. De typerende Detroit sound die hij vroeger produceerde tezamen met de andere groepsleden van Separate Minds heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een housegeluid met meer soul en disco invloeden. Op zijn nieuwste werk, "Life On The Back 9", schotelt hij ons twaalf nieuwe tracks voor die barsten van de soul. Op het tweede schijfje vinden we enkele remixen terug van de nieuwe nummers. Zo zijn onder andere Louie Vega en Marc Romboy aan de slag gegaan met de tracks van Parker.

Telefoon als headset
Kenmerkend aan de DJ sets van Terrence Parker zijn de headphones. In plaats van een standaard koptelefoon heeft hij deze omgebouwd tot een ouderwetse telefoonhoorn. Of dit beter mixt is onduidelijk, maar het levert in ieder geval leuke foto's op. Voor het beluisteren van dit nieuwste album is zo'n hoorn ook af te raden. De soulvolle house die wordt uitgesmeerd over een twaalftal tracks klinkt beter over een normale koptelefoon of luidsprekerset. Het eerste nummer, "Finally", blaast direct met een groovy beat uit de speaker. Geen rustige introductie, maar gelijk de voetjes van de vloer bij de man uit Detroit. De soulvolle klanken van Parker begeleiden de lekkere stem van Reno Ka die dit samen tot een heerlijke track maken. De toon is dan gezet en vervolgens krijgen we twee producties te horen zonder vocalen. Beide zijn lekkere funky tracks met zomerse invloeden en aanstekelijke melodietjes. Tijdens het vierde nummer, "GOD HE Is", horen we zangeres Kelly Gunn met een ronduit schitterende bijdrage. Flinke vocale uitschieters worden gecombineerd met uitstekende house beats, lekkere pianoriedeltjes en prima synths. Daarna gaat de Amerikaanse rot weer op de vertrouwde funky wijze verder. Nummertjes als "Spiritual Warfare" en "The Friend I Lost" vliegen voorbij zonder hele grote indruk te maken. Het zijn simpelweg prima house tracks met lekkere laagjes groove en soul.

Ook daarna blijft Terrence Parker netjes binnen de lijntjes van het soulvolle housegenre. Nummertjes als "Hiding In Your Love", "My Virtuous Woman" en "Open Up Your Spirit" kabbelen allemaal op relaxte wijze voort. Het zijn van die nummertjes die lekker doen verlangen naar de beachclub. Allemaal lekkere zomerse klanken, een rustgevend sfeertje en subtiele vleugjes deephouse, soul en groove. Heerlijk! Het enige nadeel is alleen dat het na een tijdje een tikkeltje eentonig begint te worden. Dit wordt gelukkig nog enigszins opgebroken door de dromerige muzikale pauze getiteld "Selah Interlude". "Pentecost" breekt gelukkig ook wat met de eentonigheid. Dit is een track met wat meer stuwende bassen en een electro synth, waardoor het ietwat steviger aanvoelt dan het voorgaande werk. Titeltrack "The Back 9" is vervolgens weer zo'n zomerse houseplaat die barst van de soul. Een heerlijke afsluiter die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Het tweede schijfje staat vervolgens in het teken van de remixen. De moeite waard zijn bijvoorbeeld Louie Vega's Ritual Mix van "Finally" en Terrence Parkers eigen remix van "Open Up Your Spirit". Laatstgenoemde is een behoorlijk ruwe bewerking van de track van het eerste schijfje, waarin het Detroit randje van de Amerikaan goed naar voren komt. Verder is ook de C2 Mix van "Saved Forever" een erg toffe remix. Vooral het oldschool house gevoel in dit nummer is simpelweg geweldig. Ook Mark Flash en Marc Romboy hebben puike remixen afgeleverd ("GOD HE Is"). Het album wordt ten slotte op heerlijke wijze beëindigt met een zwoele en jazzy remix van "Hiding In Your Love".

De laatste 9
Het album is vernoemd naar een wijze levensles die Parker ooit van zijn vader kreeg. Die vergleek het leven met een golfbaan. Gaan de eerste negen holes slecht? Put dan hoop uit nog wat komen gaat: de laatste negen holes (in het Engels: back 9). Deze woorden hebben Terrence Parker altijd veel houvast gegeven en inmiddels is wel te horen dat de man uit Detroit bij de laatste negen holes is aanbeland. Een lekker house album, met al het moois uit deephouse, soul en groove is gecombineerd tot een heerlijk album. Bovendien is dit pas het eerste studiowerk sinds "Strong Songs Album" uit 1999. Wat dat betreft is dit dus een hole in one voor Detroit veteraan Terrence Parker!

Score: 77/100

CD 1
  1. Finally (Baby Be Mine) (featuring Reno Ka)