Decibel 2014 - Mixed By Zatox, Mad Dog & Exit Mind

anoniem gepubliceerd op , waardering: 62/100
Donkere wolken pakten zich op 16 augustus van dit jaar samen boven het Decibel terrein te Beekse Bergen. Zou het dit jaar dan een keer tegen zitten met de weersomstandigheden? Gelukkig viel dit alles mee en op een fikse bui na danste iedereen, al dan niet in de modder met een glimlach op het gelaat tot de klok van 11 uur in de avond. Zoals ieder jaar heeft B2S weer drie namen weten te strikken voor de CD compilatie. We trappen het drietal schijfjes af met een Italiaan, die met zijn eigen sound primetime op de mainstage van zich deed spreken.

Zatox
Het is misschien een vreemde keus om in de hardstyle mix van dit jaar níet voor de makers van het anthem te kiezen. Wie echter goed heeft opgelet ziet dat de Psyko Punkz op de 2011 editie al voor een mix mochten zorgen. Geen paniek, want we beginnen gelijk met het anthem door diezelfde Psyko Punkz. Verse tracks van Zatox zijn er ook, want in zijn samenwerkingen met Brennan Heart ('Back In The Days') en Tatanka ('Victorious Glorious' het anthem van Emporium) horen we waarom hij nog altijd een vaste waarde binnen de scene is. Na het energieke 'Ghettoblaster' gaan we de rauwe kant op met Tatanka's nieuwe track: 'Wake Up Call'. Een stevige plaat die gelukkig ook nog een melodieuze breakdown kent. Deze zomer besloot Frontliner met zijn 'Summer of Hardstyle' project iedere week een nieuwe track uit te brengen. Eén van deze tracks is de samenwerking met Radical Redemption in de gelijknamige plaat. Hard, maar met de uplifting melodielijnen van Frontliner zelf. Het einde nadert en dat merken we aan het tempo. 'Cobra' is voor de Home Alone liefhebber (let op de samples) genieten want Activator laat weer eens van zich horen op de hardstyle manier die we van hem gewend zijn (buiten zijn ACTI alias om). Het einde is voor Art Of Fighters' 'Fuck You' welke een mooi bruggetje slaat naar een andere Italiaan.

Mad Dog
Inmiddels traditiegetrouw is de hardcore mix van de man die de mainstage met een portie 'herrie' mocht afsluiten. Dit jaar de eervolle taak aan Mad Dog, welke het stokje van Tha Playah na vorig jaar overnam. De man met de kenmerkende zonneklep kiest net als in zijn liveset voor veel eigen werk waaronder het doorstampende 'Illegal' en 'Rude Motherfuckers' maar ook het melodieuze 'Apocalypse' en 'Rewind' welke op de This Is Hardcore compilatie verscheen. Meer Italiaans werk vinden we terug in de samenwerking tussen twee zwaargewichten binnen de mainstream; Tommyknocker en Amnesys en hun toffe 'Disrespect'. Rond Promo is het een tijdje stil geweest qua hits, maar met zijn 'Airwalker' lijkt hij er weer één te pakken te hebben door de bekende zang. Overbodig is dan weer 'Control The Refix' van The Viper, welke zoals de titel al doet vermoeden een nieuwe versie is van Control The Party en Here It Comes. Als het opzwepende 'Let these Motherfuckers Know' van Noize Suppressor op driekwart van de mix voorbij komt merken we dat het tempo drastisch omhoog schiet en het laatste kwartier slechts nog opvalt door de mainstream knaller van Anime ('Keep It Up') en de industrial/crossbreed van Synapse en Sei2ure met 'Politics'.

Exit Mind
Waar we vorig jaar nog verrast werden met de hardtechno mix van Fatima Hajji is het ditmaal de populaire raw hardstyle die we op de derde CD aantreffen. De talentvolle Oostenrijker Exit Mind begint hard met 'Surrender' van Phrantic, erg vet. Ook de Donkey Rollers zijn weer terug met een opvallende titel 'So You Wanna Be Hardcore'. Knallen doet hij zeker maar de titel snappen we niet helemaal. Theracords baas Thera werkte samen met Exit Mind waaruit 'The Filth' ontstond. De kicks doen de titel eer aan en na de toffe break knallen we lekker door naar het Decibel anthem, ditmaal in de remix van Frequencerz en B-Front. Als we het opzwepende 'Destroy You At Once' van Kevin Kaos gehad hebben valt de mix echter weg in een saai gedeelte. Noem het 'van het zelfde laken een pak' maar hier blijkt dat rawstyle ondanks de energie ook vaak eentonig kan worden. Pas als we bij 'Codes Of Behaviour' van Delete & Low Profile aankomen merken we gelukkig weer wat nieuwe kicks en een toffe melodie op. Ook de kicks in 'Godcore' zijn vet en doorbreken de 'stilte'. Het einde is voor 'Seven' van E-Force welke de mix professioneel dicht timmert.

Decibel 2014
Het is lastig je als compilatie weten te onderscheiden van alle andere compilaties die de harde scene rijk is. Decibel moet zich echter dit jaar gewonnen geven aan de andere festival schijfjes. Alhoewel Zatox en Mad Dog normaal gesproken zekerheidjes zijn stellen ze hier toch licht teleur. Exit Mind is puur voor de liefhebber maar ook hier hebben we deze zomer betere rawstyle mixen van gehoord.

Score: 62/100

CD 1 - Zatox
  1. Psyko Punkz – Back Again (Official Decibel 2014 Anthem)
  2. Zatox & Brennan Heart – Back In The Days
  3. Bass Modulators – Let Me See Ya
  4. Noisecontrollers – Down Down
  5. Zatox & Tatanka feat. Max P – Victorious Glorious
  6. Raxtor – World
  7. D-Block & S-te-Fan feat. MC Villain – Evolutionz (Ran-D Remix)
  8. Audiotricz & TNT – Ghettoblaster
  9. Tatanka – Wake Up Call
  10. Audiotricz & Atmozfears – Raise Your Hands
  11. Adaro & E-Force feat. MC Nolz – Open the Gates
  12. Frontliner & Radical Redemption – Frontliner & Radical Redemption
  13. Zatox – Red Alert
  14. Activator – Cobra
  15. Outbreak – #Bassface
  16. Kronos – Apocalypse
  17. Gunz for Hire – A Storm Is Coming
  18. Alpha² & Jack of Sound – Das Weite Land
  19. Art of Fighters – Fuck you
CD 2 - Mad Dog
  1. Mad Dog – Illegal
  2. Tommyknocker & Amnesys – Disrespect
  3. Mad Dog feat. Lenny Dee – Rude Motherfuckers
  4. Mad Dog – Thunder Like
  5. DJ D – Imagine (Endymion Remix)
  6. Mad Dog & Art of Fighters – Apocalypse
  7. Endymion & The Outside Agency – Pretty Much Fucked (Pandorum Remix)
  8. Koozah – Aliens Revenge
  9. Promo – Airwalker
  10. AniMe – Cowards
  11. The Viper – Control The ReFix
  12. Mad Dog feat. MC Jeff – The Future
  13. The Viper & Kasparov feat. Alee & Diesel – Meltdown
  14. Noize Suppressor – Let These Motherfuckers Know
  15. Xcite – Keep it Up
  16. AniMe – Bitches #TiH
  17. Mad Dog – Rewind #TiH
  18. Ruffneck & Ophidian – Hardcore Unity
  19. Synapse & Sei2ure – Politics
  20. Mad Dog & Unexist – Disproving God
  21. The Unfamous – Rock N core
CD 3 - Exit Mind
  1. Phrantic – Surrender
  2. Artic & Desnar feat. Xaline – Go Down
  3. D-Block & S-Te-Fan – Underground Tacticz (E-Force & Luna Remix)
  4. Donkey Rollers – So You Wanna Be Hardcore
  5. DJ Thera & Exit Mind – The Filth
  6. Zany & Hard Driver – Dirty South
  7. Atmozfears & Energyzed – Never Again
  8. Psyko Punkz – Back Again (Official Decibel 2014 Anthem) ) (B-Front & Frequencerz Remix)
  9. Zirkum – The Change
  10. Prefix & Density feat The Vision – Never Come Close
  11. Primefire – The Owlman
  12. Kevin Kaos feat. MC I See – Destroy You At Once
  13. Phuture Noize & Chris One – #HATERS
  14. Regain – Insane
  15. B-Front & Thera – R.E.M. Sleep
  16. Exit Mind – Get Down
  17. Hard Driver & Radical Redemption – United From The Start
  18. Warface & Deetox – Chaos Reign
  19. Delete & Low Profile – Codes of Behavior
  20. Chris One – Advocating Violence
  21. The Machine & The Geminizers – Godcore
  22. Radical Redemption – Brutal 4.0
  23. E-Force – Seven

4 opmerkingen

Echt een onwijs vette compilatie! De hardcore CD vind ik voor de verandering iets minder maar CD1 en CD3 en prachtig met een hoop mooie nummertjes :)
Quote:

valt de mix echter weg in een saai gedeelte. Noem het 'van het zelfde laken een pak' maar hier blijkt dat rawstyle ondanks de energie ook vaak eentonig kan worden.

Dat vind ik vaak ook van de mainstream hardcore.
Het lijkt soms wel dat alle producers hebben afgesproken van: Die bass gebruiken we vanaf nu.
Soms klinkt het een beetje anders door een ander bij-geluidje maar ook vaak erg eentonig.

Meestal zet ik een mainstream cd af nadat ik 6 tot 10 nummer heb geluisterd.
Artiest {SHOWLIST artist 65798, 65100, 60976}
Uitspraak van Stuiterduivel op zondag 21 september 2014 om 22:38:
Echt een onwijs vette compilatie! De hardcore CD vind ik voor de verandering iets minder maar CD1 en CD3 en prachtig met een hoop mooie nummertjes

Hier ben ik het volledig mee eens. Normaal gesproken ben ik niet zo van de hardstyle, maar hier staan écht veel coole tracks op. Dus de score vind ik persoonlijk veel te laag. Normaal gesproken krijgen fesitval compilaties van mij gemiddeld een 5 of 6 maar deze verdient zeker een dikke 8!

De compilatie is qua hardstyle een stuk minder mainstream, waarschijnlijk dat hij mij daarom zo goed bevalt en de recencist en andere personen misschien wat minder, maar dat is smaak.

Dus mijn conclusie; op de nog steeds aanwezige irritante pitch-kicks in sommige tracks (afschaffen die hap) heeft deze cd mij aangenaam verrast!
Ik vind CD 3 dan persoonlijk toch de beste CD, meer omdat mijn smaak ook wel daarnaar toe neigt... Staan toch tracks op die voor mij aansluiten bij het Loudness gevoel op Decibel