Pretty Lights - A Color Map Of The Sun

anoniem gepubliceerd op , waardering: 82/100
Pretty Lights - A Color Map Of The Sun
21 augustus 2014
Bij de naam Pretty Lights zal er bij de meeste mensen in Nederland geen mooi lichtje gaan branden. Toch is de 32 jarige Amerikaan Derek Vincent Smith alweer acht jaar bezig. Smith groeide zoals veel Amerikaanse tieners op met hiphop, maar begon zich tijdens zijn middelbare schoolperiode in Colorado langzaam in de elektronische dancemuziek te interesseren. Met 'Taking Up Your Precious Time' was zijn eerste album een feit waarna hij in 2007 begon te draaien in kleine clubs en opviel door zijn platenkeuze. In de zomer van 2009 brak Pretty Lights door bij het grote publiek en trad hij op tijdens EDC, Bonnaroo en begon hij een tour door Noord Amerika.

Smith besloot te touren met drummer Cory Eberhard maar verving deze in 2010 door Adam Deitch. Het bleek een succes en Pretty Lights groeide uit tot een band met Brian Coogan en Borahm Lee (keyboard), trombonist Scott Flynn en trompettist Eric Bloom. Samen speelden zij in 2010 op Coachella, Ultra Music Festival en Electric Zoo en stonden ze samen met dubstep icoon Bassnectar op Snow Ball in zijn homestate Colorado. De sneltreinvaart waarin Pretty Lights zich verkeerde kreeg in 2011 een korte tussenstop door het uitbrengen van twee nieuwe albums op zijn eigen label Pretty Lights Music. Op dat label vinden we nu dus ook A Color Map Of The Sun, welke in december vorig jaar werd genomineerd voor de Grammy: Best Dance/Electronica Album.

A Color Map Of The Sun
ACMOTS is het eerste Pretty Lights album wat geen samples bevat van andere artiesten. Sterker nog; Smith schreef, componeerde en recorde zijn studiosessies zelf in Brooklyn, Denver en New Orleans. De sound kunnen we omschrijven als electro-hiphop-soul maar met een donker randje. Dát randje vinden we terug in het eerste aantal tracks.

Dark Lights
Zoals gezegd kent de schaduwkant van Pretty Lights een moody feel rondom de soulvolle beats. In begintrack 'Color Of My Soul' worden de funky instrumentals afgewisseld met een stevige vette beat. 'Press Pause' is iets wat we zeker niet zullen doen bij het horen van de gelijknamige track. Ook hier staat de soul centraal en kent een ritmische blazer waarna de heftige beats het overnemen. 'Let's Get Busy' en 'Go Down Sunshine' doen ons bijna denken aan I Am Legion waarin hiphop en metalriffs voor de nodige agressiviteit zorgen. 'Around The Block' is vrolijk en krijgt vocals van Talib Kweli. Popambitie dus vanwege de raps en de acceptabele sound. 'So Bright' is de eerste echte dubstep track die we tegenkomen op A Color Map. Een toffe 8bit synth loopt als een Transformer door de beats en had zo de soundtrack van de gelijknamige film kunnen zijn. De raps van Eligh zorgen hier voor afwisseling. Ook 'Done Wrong' schaart zich in het dubstep rijtje, maar heeft meer weg van de OWSLA achtige dingen als Kill Paris en Teddy Killerz.

Pretty Lights
In 'Yellow Bird' grijpt Smith weer terug naar de sound van zijn eerste album Taking Up Your Precious Time. Ultra relaxte zomerse chill out waarin de zang en piano rolls voor lekkere vibes zorgen. Ook 'Vibe Vendetta' doet zoals de naam al doet vermoeden er alles aan om even weg te spacen. Toch worden de kicks hier heftiger gebruikt maar altijd met de relaxte sfeer die we inmiddels kunnen verwachten in dit 'lichte' gedeelte van het album. 'Prophet' wordt gekenmerkt door een snerpende electro synth en maakt het geheel iets rauwer. Op NERO achtige wijze worden de beats steady en maakt de plaat zowaar dansbaar voor in de club. Even voortborduren op het rauwe randje doen we met 'One Day They'll Know' welke met jazz en soul elementen begint maar over wordt genomen door een dikke electro achtige dubstep climax. Het slotakkoord is echter weer helemaal in de relax stand met 'Always All Ways' en 'My Only Hope'. Chill out tot de max.

Light In The Darkness
Na het luisteren van dit album kunnen wij begrijpen waarom A Color Map een verdiende Grammy nominatie kreeg. Het is de perfecte combinatie tussen donker en licht waarbij zowel de mainstream als underground luisteraar verwend wordt. Productie technisch zit het album erg strak in elkaar en verveelt bij geen enkele track. Als je dat lukt, krijg je van ons ook een welverdiende pluim.

Score: 82/100

1. Color Of My Soul
  2. Press Pause